; ?>; ?> جاسبی همه عمرش و من نصف عمرم را برای دانشگاه آزاد گذاشتیم - مردم سالاری آنلاين
۰
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۲

جاسبی همه عمرش و من نصف عمرم را برای دانشگاه آزاد گذاشتیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نصف عمر خود را صرف این دانشگاه کرده‌ام گفت: دکتر جاسبی همه زندگی اش را وقف دانشگاه کرده است.
جاسبی همه عمرش و من نصف عمرم را برای دانشگاه آزاد گذاشتیم
آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن خوش آمدگویی با تقدیر و تشکر از عبدالله جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایشان به مدت طولانی بار مسئولیت فوق العاده بزرگ و سخت دانشگاه آزاد را بر دوش داشته اند و از عهده آن برآمدند و در اواخر با حرکات ناموزون ایشان را راحت کردند و بار مسئولیت را بردوش دکتر میرزاده گذاشتند.

هاشمی رفسنجانی همچنین در ادامه با اشاره به نحوه تاسیس دانشگاه آزاد گفت: ما در شرایطی کار دانشگاه را شروع کردیم که اکثریت جوانان امیدی به حضور در دانشگاه نداشتند و کسانی که امکاناتی داشتند و خانواده هایشان می توانستند از عهده هزینه آنها برآیند به خارج رفته و راه دیگری را طی می کردند که این مسئله برای کشور در حال توسعه تاسف بار بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تاسیس دانشگاه غیر دولتی آزاد پیشنهاد آقای جاسبی بود، گفت: در زمان تاسیس دانشگاه ما فکر می کردیم ما می توانیم از همه امکانات غیردولتی استفاده کنیم تا کسانی که حاضرند با هزینه خود تحصیل کنند مجال تحصیل یابند.

هاشمی رفسنجانی گفت: ما بعد از انقلاب به خاطر شرایط انقلاب اسلامی و اینکه برخی انقلابیون با ادبیات مارکسیستی و با همان روحیه و تفکر دولتی کردن همه چیز بر امور کشور غلبه داشتند. کمی در نوشتن قانون اساسی علمایی که این قانون را تصویب کرده و پیشنهاد دادند محفظه ای باز کردند که از طریق آن به راههای دیگر دست یابیم.

وی ادامه داد: در آن زمان حرف زدن از دانشگاه غیردولتی از نظر انقلابیون ارتداد به حساب می آمد و ما باید راه را برای استفاده از امکانات مردمی باز می کردیم.

هاشمی رفسنجانی بااشاره به نحوه شکل گیری دانشگاه آزاد گفت: در جلسه سران قوا مطرح کردم که ضرورت دارد برای این کار از امام اجازه بگیرید. خدمت امام رفته گفتم انقلاب نمی تواند کار بیشتری در توسعه دانشگاهها انجام دهد و وضع خطرناک تر و یاس و امیدی بیشتر می‌شود. امام قبلا گویا در این مسئله نگران بودند و بدون بحث گفتند کار درستی است.

هاشمی ادامه داد: به امام عرض کردم شما اولین اقدام را انجام دهید تا آنهایی که جسور هستند بفهمند نظر شما نسبت به دانشگاه آزاد چیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه پول گرفتن از امام کار آسانی نبود و ایشان پولی در اختیار نداشت گفت: امام یک میلیون تومان کمک کرده و گفتند شما هم اعلام کنید که دیگرانی که می خواهند از رهبری تبعیت کنند می توانند کمک کنند.

رئیس هیات موسسه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برخی فکر می کنند ما چون دستمان در دولت باز بوده و در میان هیات موسس، رئیس جمهور و رئیس مجلس حضور داشتند ما از کمک های دولتی برخوردار بودیم در صورتی که واقعا این طور نبود و فقط کمتر از نیم درصد از هزینه های دانشگاه را دولت کمک می کرد.

وی افزود: اما به ما زمین مجانی می دادند و یا از دولت می خریدیم و همچنین حمایت مختصری نیز مردم داشتند.

هاشمی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اساسی تاسیس این دانشگاه محرومیت زدایی بوده است گفت: اگر در شهرها دانشگاهی پیدا شود تفکر و سطح زندگی مردم رشد کرده و فرزندان مسیر دیگری را طی می کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اکثریت جوانان از تحصیلات عالیه محروم بودند افزود: با این وضعیت فقرا برای همیشه فقیرتر شده و رشد نمی کردند و مدیریت بدست آنها نمی آمد اما از این راه بچه های مستعد پیشرفت کرده و وقتی وزیر، مدیر و نماینده می شدند به فکر طبقات ضعیف بودند.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب دانشگاه در اختیار متمکنین بوده و طبقات پائین از آن محروم بودند.

هاشمی با اشاره به اینکه دکتر جاسبی همه زندگی اش را وقف دانشگاه کرده بود گفت: ما در این راه از ایشان حمایت می کردیم اما برخی ممانعت و اذیت می کردند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی بزرگان در آن ایام مطرح می کردند که سطح دانشگاه باید حفظ شود و پائین نیاید و با آن شرایط گرفتاری ها و کارشکنی ها گرفتن این امتیازها کار آسانی نبود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هم اکنون دانشگاه آزاد یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو و ۵ میلیون فارغ التحصیل دارد که بیش از ۲ میلیون از آنها بانوان هستند.

وی ادامه داد: یک بار محاسبه کردیم اگر آنهایی که در این دانشگاه تحصیل کرده اند فقط ۱۰ درصد از این افراد به خارج می رفتند ۱۰۰ میلیارد دلار پول از مملکت خارج می شد.

هاشمی رفسنجانی گفت: ۲۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی در اختیار دانش بشری گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما این بوده که دانشگاه آزاد را در عرصه بین المللی گسترش دهیم ادامه داد: موانعی از توسعه بین المللی دانشگاه آزاد جلوگیری کردند اما در برنامه های آینده و دور جدید مدیریت دانشگاه آزاد جنبه بین المللی آن را تقویت می کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه در دنیا احترام زیادی به دانشگاههای خصوصی قائل هستند تصریح کرد: در سفری که به آفریقا داشتم دهها تقاضا از سوی دولت ها برای رفتن دانشگاه آزاد به آفریقا داشتیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از سیصد میلیون نفر در شرق آفریقا به زبان سواحیلی صحبت می کنند گفت: ما این زبان را در دانشگاه آزاد برقرار کرده و همچنین زمین بزرگی از دولت کومور برای تاسیس دانشگاه آزاد در آنجا گرفتیم که البته فعلا این پروژه متوقف شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در مرحله جدید زکات علم همکاری در خارج از کشور است گفت: در عراق دو زمین صد هکتاری در نجف و کربلا به ما دادند و همچنین با اعطای وام به ما درخواست داشتند که در آنجا دانشگاه تاسیس کنیم و همچنین در افغانستان برخی پیگیری می کردند چرا در هرات برای شیعیان محروم دانشگاه نمی سازید؟

وی با اشاره به اینکه تاکنون توجه به کمیت بوده افزود: هدف اعلا این است که کیفیت دانشگاه را بالا ببریم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه همه تلاش ما به نفع دانشگاه آزاد بوده است گفت: همه آنهایی که در این دانشگاه تحصیل کرده، مدیریت کرده و اداره کرده اند جهادی برای پیشرفت علمی کشور داشتند و تلاش کردیم در جهان یک دانشگاه مطلوب و برای جهان سوم یک هدف باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برنامه ۵ ساله ای در هیات موسس این دانشگاه تدوین شده است خاطرنشان کرد: این برنامه یکی ، دو سال است که متوقف شده و همین توقف دانشگاهیان را برای اجرای آن تشنه تر کرده است.

وی گفت: ما در تلاش هستیم که کیفیت دانشگاه را بالا برده و به کیفیت دانشگاههای متوسط دنیا برسیم.

هاشمی رفسنجانی افزود: ما تلاش داریم از دانشگاههای مورد توجه جوانان باشیم و از اساتید دنیا دعوت کنیم تا در این دانشگاه تدریس کنند و همچنین از ایرانیان خارج از کشور برای این کار دعوت می کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اولویت های این دانشگاه گفت: اولویت اول ما بالا بردن کیفیت دانشگاه است و اولویت دوم ما به گونه ای است که درآمد زایی کنیم و متکی به شهریه نباشیم.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد هزینه های دانشگاه متکی به شهریه دانشجو است گفت: تلاش داریم در کارهای دانش بنیان ورود کرده و از این طریق درآمدهای بسیار پاک و مقدس کسب کنیم و همچنین هزاران اختراع از دانشجویان و اساتید که خاک می خورد از مدیران می خواهیم اختراعات مهمی که دارید را در پردیس ها تبدیل به صنعت و تجارت کنید.

وی با اشاره به اینکه ما می توانیم به عنوان دانشگاه آزاد مشکلات کشور را برطرف کنیم ادامه داد: برای این کار یک مسابقه و جایزه داده شود مثلا آب کشور در آینده وظایفی را برای ما درست می کند. هم اکنون ارومیه تبدیل به فاجعه شده و باید سالها پیش به فکر می بودیم. تالاب های زیادی در اصفهان، شیراز و سیستان خشک شده و آبهای شرب و آب زیرزمینی به شوری رسیده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد خیلی کارهای بزرگی که بودجه دولت کشش انجام آن را ندارد می تواندانجام دهد، گفت: امیدواریم دانشگاه آزاد ملی و اسلامی به عنوان ناجی کشور در گره هایی که جامعه ما را رنج می‌دهد پیشقدم شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نصف عمر خود را صرف این دانشگاه کرده‌ام گفت: از جناب دکتر جاسبی می خواهیم که کمک خود را از این دانشگاه دریغ نکند.

وی با اشاره به اینکه ما وامدار مردم هستیم و باید آنها را شاد کنیم افزود: تربیت، اخلاق و حسن سلوک را باید در دانشگاه رعایت کرده تا برخی نتوانند اتهام بیجا بزنند و سخت گیری ها و تحجرها که استاتید را رنج می دهد نباشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به کرسی های آزاداندیشی که رهبر انقلاب سالها پیش دستور آن را دادند گفت: این مسئله هنوز در دانشگاهها جدی نیست، کرسی های آزاد اندیشی یعنی اینکه صاحب نظران آنچه را که می فهمند را عرضه کنند و کسی به خود حق ندهد تا آنها را متهم کند. کرسی جای تحصیل است و جای تبلیغ نیست و اگر فضای دانشگاه بسته باشد به پیشرفت بزرگی نمی رسیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در کرسی های آزاد اندیشی و فضای دانشگاه اجازه کارهای متعصبانه و مرتجعانه را نداریم و البته احساسات بقیه را نیز جریحه دار نکنید، عواطف انسانهای متعهد، مومن و خانواده های شهدا هم جریحه دار نشود.

وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری از سانسور و فشار و آوردن افراد تحمیلی برای دانشجو و دانشمند به جایی نمی رسد ادامه داد: فضای آزاد اسلامی روشن است و خداوند آزادی های اسلامی را به بندگانش داده است و می فرماید بندگان خاص خدا گوش می دهند و بهترینش را انتخاب می کنند.

هاشمی رفسنجانی گفت: هیچ کس از لااکراه فی الدین خفقان را برداشت نمی کند و همه آزادی بیان و کردار در چارچوب نظام و اسلامی را می فهمنداسلامی که مرجع تقلیدش عوام شعاری مداحی نباشد بلکه مرجع تقلید آن دانش علما و فقها باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر دو وزیر در هیات امنا داریم و آنها نیز مثل ما هستند و حرفهای ما را می زنند.

وی تصریح کرد: فرجی دانا در خانواده ای مذهبی در قم بوده و بنده از جوانی با خانواده آنها آشنا بودم و آقای دکتر هاشمی نیز از جهاد سازندگی با ایشان در ارتباط بودم و ایشان از بزرگان جهاد سازندگی بودند. جهاد سازندگی که در آن ایام آچار فرانسه انقلاب بود و ایشان در حال حاضر در خدمت بخش بهداشت هستند ما مشکلی با این دو وزیر نداریم و از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می خواهیم سخت گیری نکنند و بگذارند نمونه خوب از تعالی و اخلاق اسلامی را ارائه کنیم.
کد مطلب: 37431
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *