۰
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۸

کسانی که نیازمند نیستند با یارانه خداحافظی کنند

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه برخی گروه ها به بهانه دور زدن تحریم ها منافع ملی را دور زدند، گفت: باید بجای پرداختن به دعواهای غیرمفید و غیرسازنده و جستجو کردن در سوابق افراد در مقابل فساد بایستیم.
کسانی که نیازمند نیستند با یارانه خداحافظی کنند
حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در آخرین روز از سفر استانی خود به هرمزگان با متخصصین این استان ظهر امروز دیدار و گفتگو کرد.

روحانی گفت: عمدتا این گونه جلسات برای شنیدن است و امیدوارم در آینده به گونه ای برنامه ریزی شود که بیشترین فرصت برای بخش های مختلفی که به نمایندگی از اقشار جامعه در جلسه حضور دارند حرف بزنند، گله و نقد کنند.

وی افزود: این گونه جلسات برای این است که من و همراهان برنامه ریزی کنیم و بدانیم در استان ها چه می گذرد و در مغزها چه نقشه هایی برای تصحیح راه وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در استان هرمزگان استعدادهای انسانی و طبیعی فراوانی وجود دارد، گفت: البته باید مراکز آموزشی به گونه ای طراحی شود که فارغ التحصیلان بتوانند بار مسئولیت اداره این استان را به دوش گیرند؛ چراکه اگر بنا باشد جوانان استان در رشته ای غیر از آنچه که استانشان نیاز دارد آموزش ببینند نتیجه این می شود که متخصصین از دیگر استان ها برای اشتغال بکار گرفته شوند.

روحانی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی در آموزش عالی متناسب با بازار کار نیست، تصریح کرد: عدم تناسب آموزش عالی با نیازمندی های جامعه و همچنین مساله کمیت و کیفیت دانشگاه‌ها از مشکلات امروز جامعه ما است.

وی افزود: اگر دانشگاهی باشد اما فضای مناسب برای آموزش، امکانات، آزمایشگاه و کتابخانه‌ای مناسب استاد صاحب نظر نباشد، نتیجه این می شود که دانشجو با یک دانشنامه ای فارغ التحصیل می شود اما نمی تواند مشکلی از جامعه حل کند و باری از کشور را بر دوش بگیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ساماندهی رشته های تحصیلی در دستور کار دولت است، گفت: باید متخصصین هر استان بتوانند به نیازمندی های استان خود پاسخ دهند.

روحانی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ساماندهی رشته های تخصصی را در دستور کار دارد، گفت: باید متخصصین هر استان بتوانند به نیازمندی های استان خود پاسخ دهند.

وی افزود: درست است که ایجاد فضای مناسب در دانشگاه ها برای دانشجویان و فضای مناسب آموزشی و همچنین سیاسی لازم است، اما در نهایت متخصصینی که تربیت می شوند باید بتوانند بخشی از این کشور را اداره کنند، لذا این باید همراه با اخلاق باشد و اخلاق مهمتر از بعدهای دیگر.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه اگر اخلاق در سیستم آموزشی و جامعه حاکم باشد، فسادهای بزرگ بوجود نمی آید، تاکید کرد: الان می بینیم گروهی به بهانه دور زدن تحریم ها، منافع ملی و مردم را دور زدند. پول نفت را برداشتند و امیدواریم که دستگاه های کشور بتوانند این پول را برگردانند.

روحانی با بیان اینکه تنها پول نفت دست این افراد نبود، توضیح داد: دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از این طریق اختلاس شده که همه این میزان پول نفت نیست و بخش بزرگی از این اختلاس مربوط به بدهی های ایران در جاهای مختلف است که به صورت پول نقد به آنان داده شده و قرار بود بدهی ما را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه بدون ایستادگی در برابر انحراف کشور نمی تواند رشد و توسعه پیدا کند، گفت: یک عده در سختی زندگی می کنند و یک عده با حیله بیت المال مسلمین را بالا می کشند آن هم با یک عدد و رقمی بزرگ.

رئیس جمهور گفت: یک زمان اختلاس سه هزار میلیاردی را می گفتند چه رقم بزرگی، اما این اختلاس ۹ هزار میلیارد تومان است یعنی سه برابر اختلاس قبلی و تازه مطمئن نیستیم که همین مقدار باشد و شاید چیزهای دیگری هم باشد که بعدا معلوم شود.

روحانی با تاکید بر اینکه بدون اخلاق و انضباط کاری نمی توانیم توسعه و پیشرفت یابیم، افزود: بعضی ها می گویند که ما تعهد داریم، اروپایی ها تخصص، این چه حرفی است؟ آنها چند ساعت در ادارات کار می کنند؟ کارمندان ما چند ساعت کار مفید دارند؟ اگر کشوری پیشرفت کرده باشد بدانید که فساد در آن کشور نبوده؛ چراکه با فساد کشوری توسعه نمی یابد.

وی افزود: کشوری بدون تعهد، اخلاق و وجدان و انضباط کاری پیشرفت نمی کند.

رئیس جمهور بیان کرد: برخی ها به دعواهای غیرمفید و غیرسازنده می پردازند، مثلا اینکه در سوابق یکدیگر بگردیم و بگوییم برخی افراد در فلان اجتماع، چه شعارها و چه صحبت هایی کردند؛ مفسدان از این خلاء سوءاستفاده می کنند بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم و مقابل فساد بایستیم.

روحانی با بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا به توسعه برسیم، گفت: توسعه بدون تدبیر، مشورت، انسجام، وحدت ملی، ایمان، اخلاق و همیاری امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه استان های مختلف کشور همه اعضای یک بدن هستند، اضافه کرد: استان ها همچون اعضایی هستند که در کنار هم چیده شدند و اگر در کنار هم کار کنند به پیشرفت می‌رسیم، لذا اگر برخی از استان ها با هدف مقابله و ایستادن در مقابل استانی دیگر فعالیت کنند با چنین روحیه ای نمی توانیم به توسعه و پیشرفت دست یابیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه من بسیار به آینده امیدوار هستم، ادامه داد: ما باید گذشته ها را جبران کنیم. مردم با مشکلات توآم بودند که این مشکلات را باید از پیش روی خود برداریم.

روحانی افزود: بعد از آن که انتخاب شدم دیدم دریایی از مشکلات وجود دارد، نه من و نه همراهانم از این مشکلات نهراسیدیم و این مسیر را همراه با تومأنینه، تدبیر، مشورت و دقت پیش خواهیم برد.

وی با بیان اینکه شش ماه بیش از عمر دولت نگذشته است گفت در این شش ماه دولت قدم های مهمی برداشته و همه می بینیم که امروز دنیا چه نگاهی به ایران دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ببینید شش ماه پیش فضای بین المللی و افکار عمومی نسبت به ایران چگونه بود و امروز چگونه است.

این خبر تکمیل می‌شود.

روحانی در ادامه با اشاره به تصویب قطعنامه علیه مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در سازمان ملل گفت: برای خیلی از کشورها سخت بود که قطعنامه علیه خشونت و افراطی گری با پیشنهاد ایران تصویب شود آنهم با توجه به تبلیغاتی که بر علیه ایران صورت گرفته بود و این کشورها در افکار عمومی جهان جاانداخته بودند که ایران سرمنشأ خشونت و افراطی‌گری است اما هیچ کشوری جرأت نکرد که به رئیس جلسه بگوید در مورد این قطعنامه رأی‌گیری شود و به اتفاق آراء تصویب شد. این موضوع نشانه عظمت ملت ایران است.

وی با اشاره به دیدارش با هرمزگانی هایی که در خارج از کشور اقامت دارند، ادامه داد: این جلسه جلسه ای بسیار گرم و تاثیرگذار بود که از کشورهایی همچون کویت امارات آلمان و ایتالیا آمده بودند و این هموطنان خارج از کشور می گفتند که امروز فضای بسیار خوبی خارج از کشور فراهم شده و می توانیم با افتخار بگوییم که ایرانی هستیم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: این هموطنان عزیز می گفتند ما به خارجی هایی که می گوییم ایرانی هستیم می گویند که می خواهیم بیاییم در ایران سرمایه گذاری کنیم و این فضای جهانی مطلوب و مناسب را ملت ما در انتخابات بوجود آوردند.

روحانی در ادامه گفت: امروز یک فضای مناسب در داخل کشور نیز بوجود آمده و دانشگاه ها آزادتر و آرام تر از گذشته هستند البته می دانیم مشکلات وجود دارد و مردم ما نیز به خوبی آگاه هستند.

وی تصریح کرد: دولت قول داده بود که آرامش را در فضاهای مختلف جامعه حاکم کند و امروز امید در سراسر کشور وجود دارد و در دیدارهایی که با خانواده شهدا و ایثارگران دارم گاهی پیش می آید که با مردم آن محل دیدار مردمی هم داشته باشم و مردم می گویند که «ما نسبت به آینده امیدوار شدیم، روح و قلب ما شاد است، آینده را روشن می بینیم و می دانیم مشکلات ما حل می شود» و این کار و تلاش نتیجه شما مردم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه فرهنگ، فناوری، علم و هنر مرز ندارد، گفت: بسیاری از مردم شرق آسیا به وسیله تجار ایرانی مسلمان شدند؛ چراکه قبل از علما به آن منطقه رفته بودند بنابراین هیچ اشکال ندارد که با دیگران ارتباط داشته باشیم و از آنان کسب تجربه کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید کمربندها را محکم و توقع ها را کم و به آینده نگاه کنیم، گفت: در هر مقوله که می خواهیم وارد شویم بعضی ها می گویند این کار را نکنید اما آیا می توان یارانه‌ها را با همین وضعی که امروز دارد، ادامه دارد.

وی افزود: ما برای پرداخت یارانه نقدی، کل درآمد هدفمندسازی یارانه ها را به این موضوع اختصاص می دهیم علاوه بر اینکه از جاهای دیگر هم به صورت غیرقانونی پول بدست می‌آوریم تا این ۴۰- ۵۰ هزار تومان را به هر نفر در سراسر کشور بدهیم. آیا با این وضع نیز می توان به توسعه و پیشرفت رسید؟

رئیس جمهور کشورمان همچنین افزود: همه باید به میدان بیاییم و راه صحیح را برگزینیم البته مجلس نیز در این زمینه یک قدم برداشته و دولت را مکلف کرده است که یارانه را تنها به نیازمندان بدهد.

روحانی با این درخواست از مردم ایران که تنها نیازمندان فرم جدید یارانه را پر کنند، خاطر نشان کرد: پرداخت فعلی یارانه نتیجه اش این می شود که بخش های برق و انرژی روز به روز وضعشان بد شود چراکه ما همه پول را به مردم می دهیم لذا مردم باید کمک کنند و یک مقدار به فکر فرزندان و آیندگان کشورشان باشند.

وی گفت: ما از همه آنهایی که نیازمند گرفتن یارانه نقدی نیستند، می خواهیم که وقتی فرم های جدید اعلام می شود این فرم را پر نکنند و با یارانه خداحافظی کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: امسال ایران به اندازه کل اتحادیه اروپا گاز مصرف کرد لذا به جهاد، ایثار، فداکاری و راه درست نیازمندیم.

روحانی با اشاره به استعدادهای بی‌شمار استان هرمزگان گفت: هیات دولت برای این استان از قبل و در حین سفر، تصمیماتی گرفته است و تصمیم ما بر این است که قسمت شرقی این استان که محروم تر است یعنی ساحل دریای عمان و مکران آبادتر شود.

وی همچنین افزود: جاسک که از لحاظ بندری باید توسعه یابد و بخشی از فروش نفت از جزیره خارک به جاسک منتقل شود که این کار را در سال آینده شروع می کنیم و قدم به قدم جلو می رویم.

رئیس جمهور همچنین با اعلام این خبر که گاز را به این منطقه می رسانیم، گفت: تولیدات انرژی بر از پتروشیمی گرفته تا فولاد، گاز و آلومینیوم و حتی تاسیس پالایشگاه جزء طرح های توسعه ای بندرجاسک خواهد بود.

روحانی گفت: یک خط راه آهن از بندر چابهار به چین وصل می شود و برنامه ریزی این طرح انجام شده و دولت چین نیز آمادگی خود را برای اجرای این پروژه اعلام کرده و در آینده ای نزدیک این پروژه شروع خواهد شد.

وی توسعه فولاد هرمزگان را از دیگر برنامه های دولت برای این استان نام برد و تصریح کرد: تلاش این دولت بر این است که تولیدات فولاد را به ۱۰ میلیون تن برساند و این استان به یک قطب فولاد تبدیل شود.

رئیس جمهور کشورمان همچنین با تاکید بر اینکه در زمینه مشاغل، لیاقت و شایستگی شرط است، بیان کرد: تاکید این دولت از ابتدا بر رعایت حقوق شهروندی بوده است و مرد بودن یا زن بودن برای ما مطرح نیست.

روحانی افزود: زنان جامعه ما بسیار فرهیخته و صاحبنظر هستند و دولت هم فضا را برای نقش‌آفرینی آنان در جامعه فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: زن و مرد، پیر و جوان، شیعه و سنی و همه ایرانیان باید دست به دست هم دهیم تا کشور را آباد کنیم و این امید را از مردم پرتلاش هرمزگان نیز داریم.
کد مطلب: 37573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *