۰
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۵

پارلمان اروپا برای وعظ دیگران نسبت به حقوق بشر مشروعیت ندارد

وزیر امور خارجه گفت: پارلمان اروپا در شان و جایگاه اخلاقی نیست که بتواند در رابطه با وضعیت دیگر کشورها اعلام نظر کند. این پارلمان، جایگاه اندک در مناسبات درون اروپائی و بسیار حاشیه ای در مناسبات بین المللی دارد و لذا در موقعیتی قرار ندارد که بدان توجه چندانی شود و در سطح و حدی نیست که این میزان در مورد آن بحث شود.
پارلمان اروپا برای وعظ دیگران نسبت به حقوق بشر مشروعیت ندارد
محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان به دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این کمیسیون حضور یافت.

وی در آغاز این جلسه با تبریک فرا رسیدن سال نو، ابراز امیدواری کرد:در سال جدید نیز تعامل و همکاری نزدیک میان دولت و مجلس بویژه در امر خطیر سیاست خارجی تداوم یابد.

ظریف همچنین در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ که قرار است از روز سه شنبه در وین آغاز شود، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در جریان آخرین تحولات مربوطه قرار داد.

در ادامه جلسه، وی با انتقاد شدید از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا تاکید کرد: پارلمان اروپا در شان و جایگاه اخلاقی نیست که بتواند در رابطه با وضعیت دیگر کشورها اعلام نظر کند. این پارلمان، جایگاه اندک در مناسبات درون اروپائی و بسیار حاشیه ای در مناسبات بین المللی دارد و لذا در موقعیتی قرار ندارد که بدان توجه چندانی شود و در سطح و حدی نیست که این میزان در مورد آن بحث شود.

وزیر امور خارجه افزود: واضح است که پارلمان اروپائی به لحاظ وزن سیاسی و حقوق و تاریخچه اخیر در اروپا نه تنها در گذشته تاریخی این قاره بلکه حتی در دو دهه گذشته، بویژه کشتارهائی که در دهه ۹۰ میلادی در بوسنی و منطقه بالکان رخ داد، رفتاری که در درون اروپا نسبت به خارجیان و مسلمانان می شود و نیز برخورد با تقاضای عضویت کشورهای مسلمان، فاقد مشروعیت و مقبولیت در وعظ دیگران نسبت به رعایت حقوق بشر است. فجایع و اتفاقات حقوق بشری بسیار ناگواری در قلب اروپا اتفاق افتاده است و لذا نباید گروهی تندرو خود را در جایگاهی قرار دهند که مردم متمدنی که در طول تاریخ همواره منادی گفتگو و همزیستی بوده اند و هیچ سابقه ای از نسل کشی و جنایات جنگی ندارند را مورد امر و نهی قرار دهند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: مردم ایران به گروه هائی که در انتخابات کم رونق و با حضور متوسط ۴۳ درصد از مردم در آخرین انتخابات پارلمان اروپا انتخاب شده اند، اجازه نخواهد دادکه نسبت به انتخابات پر شکوه آنها که با حضور بیش از ۷۳ درصد مردم ایران حماسه سیاسی خرداد ۹۲ را آفریدند قضاوت کنند و آن را با معیارهای متکبرانه خود بسنجند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد : دولت اجازه نخواهد داد هیچ هیئت پارلمانی از اروپا با شروطی که در این قطعنامه پارلمان اروپا آمده است، به ایران سفر کنند.

اروپائی ها باید بدانند ملت بزرگ و متمدن ایران خواهان تعاملی مبتنی بر احترام متقابل و از موضع برابر با دیگر کشورها است و برخوردهای توهین آمیز و مداخله آمیز هیچ جریان و کشوری را بر نخواهد یافت.

ظریف اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موثق ما بر این باوریم، با توجه به مذاکرات مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ در خصوص حل و فصل موضوع هسته ای، تلاشهای زیادی از سوی جریانات صهیونیستی صورت می گیرد که با طرح مسائل جعلی و دروغین و حاشیه ای موجبات بر هم زدن این روند را فراهم سازد که بدیهی است در پرتو هوشیاری و دوراندیشی و دقت نظر همه کشورهای طرف مذاکره این ترفند رژیم صهیونیستی با شکست مواجه خواهد شد.

وزیر امور خارجه همچنین در خصوص طرح دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی درباره انگشت نگاری از اتباع کشورهایی که از اتباع ایرانی انگشت نگاری می کنند، گفت: هر چند از سه سال گذشته در خصوص عمل متقابل انگشت نگاری، مصوبه ای از سوی هیئت وزیران ابلاغ شده ، اما وزارت خارجه هیچ مشکلی با طرح جاری در مجلس ندارد و آمادگی کامل برای انجام این کار را دارد مشروط بر اینکه بودجه کافی و معین برای انجام این کار تخصیص یابد، تا با استفاده از ابزارهای مدرن و ایجاد یک سامانه کارآمد و روزآمد از انگشت نگاری برای افزایش امنیت کشور در سفارتخانه ها و مبادی ورودی کشور استفاده شود.
کد مطلب: 38059
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *