۰
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۱

استقبال شورای امنیت از آمادگی صربستان و کوزوو برای ادامه مذاکرات

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز سه‌شنبه خود با وجود ارزیابی مختلف از اوضاع امنیتی در کوزوو، از اعلام آمادگی مقامات صربستان و کوزوو برای ادامه مذاکرات در جهت برقراری صلح و آرامش در منطقه حمایت کردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز سه‌شنبه خود از اعلام آمادگی مقامات بلگراد و پریشتینا (صربستان و کوزوو) برای ادامه مذاکرات استقبال کردند، ولی ارزیابی مختلفی از اوضاع امنیتی کنونی در کوزوو که در سال ۲۰۰۸ بطور یک‌جانبه از صربستان اعلام استقلال کرد، دارند.

شورای امنیت روز گذشته در نشستی ویژه به بررسی گزارش جدید بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در خصوص اوضاع کوزوو پرداخت. در این سند که برای بررسی اوضاع در کوزوو هر سه ماه یکبار تهیه می‌شود، اوضاع در این منطقه آرام و همره با صلح، ولی شکننده توصیف شده است. در واقع دبیر کل سازمان ملل نسبت به برخی حوادث و درگیری‌ها بین صرب‌ها و آلبانی تبارهای کوزوو در اواخر ماه ژوئن ابراز نگرانی کرده است.

نمایندگان روسیه و چین در نشست روز سه شنبه خواستار فعالیت و جذب بیشتر ناظرین سازمان ملل در حل و فصل مشکلات کوزوو و همچنین رعایت مفاد قطعنامه شماره ۱۲۴۴ شورای امنیت مربوط به سال ۱۹۹۹ شدند. در حالی‌که هیئت‌های نمایندگی کشورهای غربی از نقش ناظرین اتحادیه اروپا در زمینه ارجحیت قانون و برقراری نظم و آرامش و پایان روند کنترل بین المللی بر اوضاع در کوزوو مستقل حمایت کردند.

روسیه به شدت از تصمیم اخیر دولت کوزوو در مورد افتتاح دفتر اجرایی نیروهای نظامی در بخش شمالی کوزوو که صرب‌های ساکن آن هستند، انتقاد کرد. آمریکا به نوبه خویش از صربهای کوزوو خواست تا با ارگان‌های انتظامی در شمال کوزوو کاملا همکاری کنند.

"ایویتسا داچیچ" نخست وزیر جدید صربستان که برای نخستین بار در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرده بود، رایزنی‌های روز سه شنبه در خصوص کوزوو را سازنده ارزیابی کرد.

وی بعد از این نشست در مصاحبه‌ای گفت: بسیاری از کشورها حمله نظامیان کوزوو به صرب‌های ساکن منطقه را محکوم کرده و از انجام تحقیقات بین المللی در خصوص قاچاق اعضای بدن در کوزوو حمایت نمودند.

داچیچ در عین حال تاکید کرد که صربستان هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نخواهد شناخت، ولی در عین حال آمادگی خود برای اجرای توافقات بین مقامات بلگراد و پریشتینا که در ماه مارس سال گذشته با میانجی‌گری اتحادیه اروپا صورت گرفته، را اعلام کرده و به آن پایبند خواهد بود.

"هاشم تاچی" نخست وزیر کوزوو هم به نوبه خویش در نشست روز گذشته شورای امنیت یادآور شد که اکثر توافقات صورت گرفته بین بلگراد و پریشتینا، از جمله کار تامین امنیت مشترک مرزی بین کوزوو و صربستان رعایت نمی‌ شود.

وی در عین حال گفت: برقراری روابط عادی با صربستان از اولویت‌های دولت کوزوو است و مقامات پریشتینا حاضر هستند تا به مذاکرات خود با مقامات بلگراد در این راستا ادامه دهند.

کد مطلب: 3806
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *