۰
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۹

طرح امنیت اخلاقی تعطیل شدنی نیست

تکذیب معامله با جیش العدل، وقوع 1908 قتل در سال گذشته،تداوم اجرای طرح امنیت اخلاقی،رکورد دار بودن تهران با ثبت 285 هزار سرقت در کشور،تاثیر متغیرهای اقتصادی با وقوع جرم،مرگ 512 نفر در تصادفات نوروزی،رشد 49 درصدی شماره گذاری خودروهای خارجی،ناچاری مردم در استفاده از خودرو پراید و رفتار غیرمسئولانه کانادا در برابر قوانین بین المللی مهمترین بخش های نشست خبری رئیس پلیس کشور است.
طرح امنیت اخلاقی تعطیل شدنی نیست
سردار اسماعیل احمدی مقدم روز یکشنبه در نخستین نشست خبری اش اظهار داشت: سال گذشته گام های خوبی برای حماسه سیاسی و اقتصادی برداشته شد و آرامش بر فضای اقتصادی و اجتماعی حکمفرما بود.

وی ادامه داد: در نوروز سرقت خودرو ۱۲درصد و سرقت خرد ۳ درصد رشد داشته است، این در حالی است که سرقت مسلحانه ۱۳ درصد، سرقت به عنف ۱۸ درصد و کیف قاپی ۱۵ درصد کاهش داشته است. در این ایام سرقت بانک نداشته ایم اما میزان کل سرقت ها در نوروز امسال نسبت به سال قبل یک درصد رشد داشته است.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، در نوروز امسال ۵۱۲ نفر در تصادفات جانشان را از دست دادند که در تلفات رانندگی نسبت به سال قبل ۱۵.۷ درصد کاهش کشته را شاهد بودیم. در ایام نوروز ثبت تخلفات ۴.۳ درصد کاهش یافته است. ضمن این که تردد در جاده های کشور ۹.۶ درصد رشد نشان می دهد.

رئیس پلیس کشور با اعلام اینکه در نوروز امسال ۶۷۰ هزار ایرانی به خارج از کشور سفر کردند، افزود: سفرهای ایرانیان به خارج از کشور در نوروز امسال ۳۵ درصد افزایش یافته است. بر اساس آمارها ۱۸۰ هزار نفر به عتبات، ۱۰۰ هزار نفر به سفر عمره و ۴۹۰ هزار نیز به سفرهای تفریحی رفتند که بیشترین سفرها به امارات، ترکیه، اقلیم کردستان و ارمنستان بود، این در حالی است که در سال گذشته ۷.۲میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کردند که نسبت به سال ۹۱، ۱۲.۵ درصد رشد نشان می دهد. این در حالی است که ورود افراد خارجی به کشور با ۲۱ درصد افزایش به ۴.۶ میلیون نفر رسید.

رشد ۲۱ درصدی سرقت در سال ۹۲

احمدی مقدم با اشاره به رشد ۲۱ درصدی سرقت در سال ۹۲ اظهار داشت: در ماههای اولیه سال ۹۲ وقوع سرقت تا ۴۰ درصد افزایش یافت که این روند از تابستان روند کاهشی یافت اما در مجموع وقوع سرقت در سال ۹۲، ۲۱ درصد رشد نشان می دهد.

وقوع ۱۹۰۸ قتل در سال گذشته

رئیس پلیس کشور با اعلام این در سال گذشته ۱۹۰۸ قتل در کشور رخ داد افزود: ۲۲۱ قتل در استان سیستان و بلوچستان، ۱۷۴ قتل در خوزستان، ۱۶۳ قتل در تهران، ۱۵۶ قتل در استان فارس، ۱۱۳ قتل در استان خراسان رضوی رخ داده است. در مجموع می‌توان گفت ۴۴ درصد قتل ها در ۵ استان کشور رخ داده است.

تهران بزرگ رکورددار وقوع سرقت در کشور

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۴ سرقت مسلحانه از طلافروشی ها در کشور رخ داد افزود: سرقت طلافروشی در حالی ۱۵ درصد کاهش نشان می دهد که در این سال سرقت مسلحانه از بانک به ۲۰ فقره رسید که کاهش ۵۸ درصدی را نشان می دهد. بر اساس آمارها ۳۳ درصد سرقت ها در تهران بزرگ، ۹.۵ درصد در خراسان رضوی، ۶.۱ درصد در اصفهان، ۵.۵ در صد در فارس و ۵.۲ درصد در استان خوزستان رخ می دهد. استان تهران نیز با مجموع شهر تهران ۳۷ درصد سرقت ها را تشکیل می دهد.

احمدی مقدم همچنین با اشاره به کاهش ناآرامی های اجتماعی شامل ناآرامی های صنفی، خشکسالی و کارگری افزود: میزان ناآرامی های اجتماعی در سال گذشته نسبت به سال ۹۱، ۱۱ درصد کاهش یافته است.

آخرین قیمت تریاک و هروئین از زبان رئیس پلیس کشور

رئیس پلیس کشور از کشف ۷۰۰ تن تریاک توسط نیروی انتظامی در سال ۹۲ خبر داد و گفت: میزان کشفیات نیروی انتظامی ۱۴ درصد رشد یافته است. ۴۹ درصد سهم کشف برای استان های شرقی، ۲۸ درصد سهم استان های حاشیه شرق و ۲۲ درصد سهم مابقی استان ها است. در سال گذشته سگ های موادیاب ۴۲ تن انواع مخدرها را کشف کردند.

وی با اشاره به قیمت مواد مخدر گفت: قیمت هر کیلو تریاک در استان های شرقی و مرزهای ورودی کشور ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که در غرب کشور به ۳ میلیون تومان می رسد، این در حالی است که قیمت هروئین در شرق کشور ۴ میلیون تومان است که در غرب کشور از ۱۵ تا ۱۹.۵ میلیون تومان به فروش می رسد.

به گفته احمدی مقدم استان هرمزگان با ۸۷ تن کشف، استان کرمان با ۸۶ تن، استان های مرزی با ۷۲ تن، استان سیستان و بلوچستان با ۴۴ تن، استان فارس ۳۶ تن و استان اصفهان با ۳۴ تن بیشترین میزان کشفیات را به خود اختصاص داده اند.

رشد ۴۹ درصدی شماره گذاری خودروهای وارداتی

وی با اعلام اینکه در سال گذشته ۸۹۶ هزار خودروی داخلی شماره گذاری شد، تاکید کرد: شماره گذاری خودروهای داخلی در حالی با کاهش ۱۳ درصدی همراه بود که در همین مدت شماره گذاری خودروهای خارجی با ۴۹ درصد رشد به ۷۲ هزار دستگاه رسید. در سال گذشته تنها ۷۲ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد که شاهد کاهش ۵۲ درصدی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بودیم. در سال گذاشته صدور گواهینامه با ۲۱ درصد کاهش به ۱.۵ میلیون نفر رسید این در حالی است که صدور قبض جریمه با افزایش ۱۰ درصدی به ۵۹ میلیون قبض رسید.

۵۵ درصد مردم از پلیس در نوروز راضی بودند

به گفته وی ۵۴.۸ تماس ها با سامانه ۱۹۷ در نوروز تقدیر و اعلام رضایت بود و این در حالی است که تنها ۲.۳ تماس ها اعلام نارضایتی و شکایت از رفتار ماموران بود. در سال ۹۲ نیز ۲۴.۳ تماس ها تقدیر و تشکر از ماموران و ۲.۹ تماس ها نیز برای اعلام شکایت بود.

اعلام اولویتهای پلیس در سال ۹۳

احمدی مقدم با برشمردن مهمترین اولویت های پلیس در سال جاری اظهار داشت: در مسایل برون سازمانی اولویت اول ما مبارزه با سرقت و افزایش توان کشف است. دو سوم اموال سرقتی توسط پلیس کشف می شود که تنها یک سوم آنها به دست مردم می رسد چرا که نیمی از اموال کشف شده به دلیل این که شناسایی مالکش امکان پذیر نیست در پلیس آگاهی می ماند. به دنبال روش سراسری هستیم که با همکاری دادستانی ها و شرکت های بیمه وضعیت اموال کشف شده تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: اولویت دوم پلیس مبارزه با مواد مخدر است و به همین دلیل مبارزه همه جانبه با سوداگران مرگ ادامه دارد. با وجود تقسیم کار انجام شده در مرزها با سپاه پاسداران امیدواریم بتوانیم مرز خاکی را به کنترل نسبی در آوریم و دیگر مرز رها شده نداشته باشیم. این در حالی است که خوشبختانه با بسیج امکانات استانی کار شتاب خوبی گرفته است.

شهادت ۷۷ نیروی پلیس در سال گذشته

رئیس پلیس کشور با اعلام اینکه مرز اولویت سوم نیروی انتظامی در سال جاری است تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که مرز برای ما در سال ۹۲ به وجود آورد یکی از اولویت های ما کنترل و تامین امنیت مرزها است. در سال گذشته نیروی انتظامی ۷۷ شهید تقدیم انقلاب کرد که ۴۱ نفر از آنها در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.

به روز رسانی قیمت قبوض جریمه رانندگی در سال ۹۳

احمدی مقدم حوزه راهنمایی و رانندگی را چهارمین اولویت پلیس در سال جاری عنوان کرد و افزود: امیدواریم با مجموع ظرفیت های، به روز رسانی قبوض جریمه، تسریع خروج ناوگان فرسوده، بهبود کیفیت خودروها، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و هوشمند سازی ۳۰ هزار کیلومتر از راه های کشور شاهد کاهش ۲۰ درصدی تلفات در سال جاری باشیم. این اهداف بلندپروازانه نیست و می توانیم با مجموع این اقدامات بدان دست یابیم. اشراف اطلاعاتی و گسترش سامانه های جامع دیگر اولویت های پلیس برای امسال است.

خودم را در قبال سربازان ربوده شده مسئول ترین شخص می دانم

رئیس پلیس کشور در خصوص این که چرا درباره سربازان ربوده شده اظهار نظرها متفاوت و اندک است گفت: طبع رسانه و مسئولان مختلف و ملاحظات امنیتی نیز متفاوت است، اگر در مورد سربازان ربوده شده کم اظهار نظر می کنیم مفهومش این نیست که از آنها غافل شدیم. ما خود را مسئول ترین فرد در این رابطه می دانیم و اقداماتی نیز برای آزادی آنها انجام شده است اما تا زمانی که اقدامات مان به نتیجه قطعی نرسد نمی توانیم آنها را همانند رسانه ها اعلام کنیم.

و یاداه داد: در روز های پایانی سال با تلاش افراد بانفوذ و مسئولان استانی اقداماتی انجام گرفت که هم اکنون در حال پیگیری است. زمانی که این اقدامات به نتیجه رسید می توان در مورد آن اظهار نظر قطعی کرد.

طبق قانون با سربازان رفتار می شود

احمدی مقدم در پاسخ به سوال مهر که از ا و پرسیده بود ا گر سربازان ربوده شده به کشور باز گردند از خدمت سربازی معاف می شوند گفت: وقتی آنها وارد کشور طبق قانون با آنها رفتار می شود اگرچه در مورد مدت اسارت و تاثیر آن روی کاهش سربازی قوانینی را داریم اما نمی توانم خلاف مقررات قولی را در مورد آنها بدهم که نشود آنها را اجرایی کرد.

طرح امنیت اخلاقی تعطیل شدنی نیست

رئیس پلیس کشور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که از او در مورد اجرای طرح امنیت اخلاقی در سال ۹۳ پرسیده بود گفت: نیروی انتظامی وظایف ذاتی و دائمی در این طرح دارد. این طرح به صورت مستمر در کشور اجرا می شود و به دلیل ضعف برخی دستگاه ها در اجرای وظایف شان بار مسئولیت روی نیروی انتظامی متمرکز می شود. در وزارت کشور در شورای عمومی کشور کارهای سازمان یافته ای در حال شکل گیری است و اقدامات خوبی در دست اقدام است به عنوان مثال وزیر کشور به دنبال ساماندهی طرح دریا در تابستان ۹۳ است که بر اساس آن خدمات بهتری به مردم ارایه و محیط نیز برای حضور هموطنان آماده تر می شود. طرح امنیت اخلاقی فصلی نیست و پلیس آن را به صورت دایمی بر اساس قانون اجرا می کند و تا زمانی که جامعه به این طرح نیاز داشته باشد این موضوع دنبال می شود.

استخدام پلیس زن ادامه دارد

رئیس پلیس کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اقدامات انجام شده برای استخدام پلیس زن اظهار داشت: در به کارگیری پلیس زن در ماموریت ها محدودیت هایی را داریم به عنوان مثال بسیاری از زنان نمی توانند در شیف شب یا جابجایی ها حاضر باشند. سعی می کنیم استخدام ها به صورت محلی باشد اما استخدام پلیس زن بدون محدودیت ادامه دارد.



راه اندازی پلیس اقتصادی نیازمند همکاری دستگاه های اقتصادی کشور

خبرنگاری از احمدی مقدم در مورد فعالیت پلیس اقتصادی پرسید که وی در پاسخ گفت: هم اکنون پلیس اقتصادی با عنوان پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مفاسد اقتصادی در حال فعالیت است اما این که به صورت فراگیر این پلیس فعالیت کند چنین موضوعی را نداریم و راه اندازی پلیس اقتصادی نیازمند همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و گمرک کشور است تا بتوانیم با همکاری تنگاتنگ با جرایم مالی به صورت ویژه برخورد کنیم.

نمی دانم ارتباط گشت ارشاد با مرکز امور زنان چیست

وی در پاسخ به اظهارات معاون امور زنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه در سال جاری گشت ارشاد از خیابانها جمع آوری می شود گفت: نمی دانم ارتباط گشت ارشاد با مرکز امور زنان چیست. اگر ایشان نظر شخصی شان را اعلام کردند که محترم است اما به عنوان تصمیم این مرکز در این مورد به این صورت خبری ندارم. متولی این اقدام شورای اجتماعی کشور است اما باید بگویم نیروی انتظامی از اقدامات فرهنگی و فعالیت های نرم در این حوزه استقبال می کند.

تاثیر متغیرهای اقتصادی با وقوع جرم

خبرنگاری از رئیس پلیس کشور در خصوص تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر وقوع جرم در کشور پرسید که وی در پاسخ گفت: متغیرهای اقتصادی با وقوع سرقت رابطه مستقیمی دارند . همزمان با اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها وقوع سرقت کاهش یافت اما با جهش قیمت ارز شاهد افزایش سرقت در کشور بودیم. امسال اولویت اول پلیس مبارزه با سرقت است و امیدواریم در خصوص مسایل اقتصادی نیز مجموعه اقدامات انجام شده باعث بهبود سبد خانوارها و وضعیت آنها شود. بررسیها نشان می دهد وضعیت اقتصادی کشور بهبود یافته است و پلیس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تمهیدات لازم را اندیشیده است.

مردم از سر نیاز و مشکل اقتصادی سوار پراید می شوند

احمدی مقدم با اعلام اینکه مردم علاقه مفرطی به پراید ندارند و از سر نیاز و مشکل اقتصادی سوار این خودرو می شوند تصریح کرد: اگر ۳۰ درصد تصادفات مربوط به پراید است به دلیل این است که این خودرو بیشترین تولید را دارد. مردم باید برای ایمنی خود هزینه کنند و هنگامی که پولی برای خرید خودروی بهتر ندارند می توانند امینی را چاشنی کار خودشان قرار دهند.

وقوع سالانه ۲۸۵ هزار سرقت در تهران بزرگ

وی در خصوص مشکلات رسیدگی به سرقت ها در کشور گفت: نمی توانیم یک مامور را متولی پیگیری یک سرقت خرد کنیم. در سال با احتساب سهم ۳۳ درصدی ۲۸۵ هزار سرقت در تهران به ثبت می رسد که بر اساس یک حساب سرانگشتی می توان گفت سالانه ۷۰۰ هزار سرقت در کشور رخ می دهد. مهمتر از پیگیری این موضوع شناسایی صاحبان اموال پس از کشف است به همین دلیل سامانه ای را برای شناسایی صاحبان اموال سرقتی راه اندازی می کنیم.

تخصیص نیروها در روستاها بیشتر از شهرهاست

رئیس پلیس کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسیده بود چرا در ایام نوروز سرقت در روستاها بیشتر از شهرها است تاکید کرد: نمی توانیم به ازای هر روستا یک کلانتری راه اندازی کنیم اما نسبت تخصیص نیرو در جمعیت روستایی بیشتر از جمعیت شهری است و یک سوم نیروهای پلیس به روستاها اختصاص یافته است در حالیکه روستائیان تنها یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

قوانین بین المللی اهرمی برای فشار بر کشور/ رفتار کانادا در برابر قوانین غیرمسئولانه است

خبرنگاری در مورد آخرین وضعیت خاوری و این که چرا کانادا به وظیفه اش عمل نمی کند پرسید که رئیس پلیس کشور در پاسخ گفت: علاوه بر قانون استرداد مجرمان قوانین بین المللی، سازمان اینترپل وجود دارد و هر کشوری که عضو اینترپل می شود قواعدی را می پذیرد. رفتار کشورهایی مثل کانادا اقدامی غیرمسئولانه در برابر قوانین است. آنها نمی گویند که موضوع را پیگیری نمی کنند اما مدعی می شوند فرد متهم در کشور آنها نیست. قوانین بین المللی اهرمی برای فشار بر کشورهایی مانند ایران است و بلوک قدرت خود را بی نیاز از آن می داند.

معامله ای با جیش العدل انجام نشده است

احمدی مقدم با اعلام اینکه گروهک های تروریستی توسط سرویس های بیگانه در منطقه ما ساماندهی می شوند، افزود: گروهک هایی بعد از انهدام گروهک تروریستی ریگی توسط سرویس های بیگانه ساماندهی شدند. در سال ۹۱ هیچ حادثه تروریستی در کشور رخ نداد اما سال گذشته چندین مورد حادثه تروریستی داشتیم. هرچه ما مرزها را ایمن کنیم و نیروها را آموزش دهیم بدون اقدام کشور همجوار نمی توانیم امنیت را تامین کنیم چرا که این گروهکها از خاک کشورهای همسایه استفاده می کنند.

وی در مورد اینکه آیا با گروهک جیش العدل معامله انجام شده است با رد این موضوع تاکید کرد: اقدامات دیپلماسی در این خصوص انجام شده است و هیچ معامله ای صورت نگرفته است. گروهک جیش العدل با اقدامات انجام شده وادار به آزادی سربازان شدند وگرنه این افراد این اقدام را انجام نمی دادند. واکنش های اجتماعی اجتماعی به ویژه در منطقه سیستان و بلوچستان موجب شد رفتار این گروهک تغییر کند.

متغیرهای سرعت در ایران با اروپا متفاوت است

رئیس پلیس کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری که چرا در ایران همانند آلمان بزرگراه های سرعت آزاد نداریم گفت: باید بررسی شود چه متغیرهایی در وقوع تصادفات مقصر است وقتی ۵ کیلومتر کاهش سرعت یک درصد تلفات را کاهش می دهد پس باید این اقدامات انجام شود. کشورهای اروپایی مراکز مطالعاتی بسیاری دارند و این گونه نیست که در همه اتوبان های آنها سرعت آزاد باشد. وقتی ما حداکثر سرعت را تعیین می کنیم مردم خودشان سرعت را رعایت و حتی کمتر از حداکثر سرعت رانندگی می کنند.

وارد جزئیات آزادی سربازان نشوید

خبرنگاری در مورد اعطای امان نامه به اعضای گروهک جیش العدل پرسید که وی در پاسخ گفت: نباید وارد جزئیات شد باید صبر کرد ضمن اینکه امان نامه وظیفه دستگاه قضائی است و کمیسیونی باید برای آن تشکیل شود.

واگذاری تامین امنیت مرزهای شرقی کشور به سپاه دایمی نیست

خبرنگاری از احمدی مقدم پرسید که چرا تامین امنیت بخشی از مرزهای شرقی کشور به سپاه واگذار شده است که وی در پاسخ گفت: در زمان صلح نیروهای دفاعی به کمک تامین امنیت کشور می آیند. با توجه به نیروهای مهندسی سپاه و یگان های آماده ای که در پادگان ها داشتند مقامات کشور تشخیص دادند سپاه مسئول تامین امنیت آن بخش از مرز شود. نیروی انتظامی و سپاه نیز از این موضوع استقبال کردند. البته این اقدام دایمی نیست و بعد از انجام اقدامات اولیه دوباره به نیروی انتظامی واگذار می شود.

عزل فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان در پی حادثه گروگانگیری مرزبانان

وی از عزل فرمانده یگان سربازان و فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: فرمانده یگان مسئول سربازان عزل و به دادسرای نظامی معرفی شده و فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان نیز تغییر کرد. ضمن این که مدیریت ها نیز در این استان را تغییر دادیم. البته بخشی از این حادثه مربوط به بی انضباطی بود که در فیلم منتشر شده نیز نشان داده شد این موضع به غرور انسان آسیب می زند. تا پایان سال سفری را به استان سیستان و بلوچستان خواهم داشت تا مسایل را پیگیری و اوضاع را ساماندهی کنم.

احمدی مقدم در پایان با اعلام اینکه در موضوع سربازان شاهد هرج و مرج در اطلاع رسانی بودیم افزود: علاوه بر کنجکاوی رسانه ها برخی مسئولان نیز فکر می کردند خیلی چیزها را باید بگویند. در پرونده های امنیتی باید دقیق و به موقع مسایل اعلام شود.
کد مطلب: 38062
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *