۰
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۸

گودرزي: مردم از فوتباليست‌ها منزجر شده‌اند

وزير ورزش و جوانان گفت: زماني که ليست قرارداد بازيکنان منتشر مي‌شود مي‌بينيم مردم به شدت آزرده مي‌شوند و حتي از کساني که به آنها علاقه داشتند و عشق مي‌ورزيدند منزجر شدند.
گودرزي: مردم از فوتباليست‌ها منزجر شده‌اند
به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت ورزش و جوانان، محمود گودرزي در خصوص ليست قراردادهاي ميلياردي برخي تيم هاي فوتبال و مسائل و حاشيه هاي به وجود آمده پيرامون آن گفت: خوشبختانه مردم ما نسبت به اين قضايا بسيار مطلع، آگاه و البته بسيار حساس در رعايت عدالت هستند که اين حساسيت بسيار مثبت و کمک کننده است.

وزير ورزش و جوانان بدون اينکه به نام تيمي اشاره کند و از پرسپوليس نام ببرد، از کلمه «آن» استفاده کرد و گفت: «آن» ليست را من ديدم اما مغايرت هايي وجود دارد. قراردادهاي شفافي وجود دارد که با سازمان ليگ بسته شده و يک قراردادهايي هم وجود دارد که شفاف نيست؛ اصطلاحا قرارداد داخلي. از طرفي قراردادهايي هم ميان افراد وجود دارد که با مذاکرات شفاهي بين خودشان بوده است. مجموع اين مسايل نشان مي دهد اين ارقام کلان روشن و شفاف نيست.

گودرزي اظهار داشت: براين اساس، من، مسئولان و بازرسان مختلف از نهاد رياست جمهوري، سازمان هاي نظارتي، کميسيون اصل ۹۰ مجلس و البته خود وزارت ورزش و جوانان را دعوت کردم تا اين قراردادها را نه براي تيم هاي تحت پوشش خودمان بلکه براي همه تيم ها بررسي کنند اما زماني که گزارش دادند و ديديم که شفاف و روشن نيست دستور دادم تا وقتي که اين ارقام کلان که از جيب مردم است شفاف نشود نمي توان کمکي کرد.

وزير ورزش و جوانان ادامه داد: به نظرم در طي زمان سوء مديريت ها باعث انباشت بدهي هاي سنگين چندين ساله شده، ارقام درشت براي بازيکنان در نظر گرفته شده که يا پرداخت نشده و يا از طرق ديگري پرداخت شده، بازيکنان مطالبات زيادي دارند و طبيعتا وقتي که وضع قرارداد مخدوش است پرداخت امکان پذير نيست و همين عدم شفافيت موجب بروز همين حاشيه ها شده است.

وي گفت: متاسفانه روال دريافت مطالبات هم منطقي نبوده و اکثرا با جنجال، جوسازي، رفتارهاي نامتعارف و نامعقول، تهديد، ارعاب بوده که باعث شد جامعه بيشتر حساس شود و زماني که اين ليست ها منتشر مي شود مي بينيم مردم به شدت آزرده مي شوند و حتي از کساني که به آنها علاقه داشتند و عشق مي ورزيدند منزجر شدند. در پيام هايي که مردم براي من فرستادند و در جاهاي مختلف خواندم اين اتفاق مشهود است.

گودرزي با تاکيد بر نقش رسانه ها در اين زمينه گفت: خوشبختانه کمکي که رسانه ها در افشاي اين نارسايي ها و ناهنجاري ها کردند موجب شده که فضاي عمومي به اين سمت حرکت کرده که تيم هاي ديگر داوطلبانه و به صورت شفاف ليست قراردادهاي خود را در اختيار رسانه ها قرار دهند. ما اين را به فال نيک مي گيريم و اعتقاد داريم يک نهضتي شروع شده و بايد تداوم پيدا کند تا بعد از اين از ارقام کلان و نجومي و در يک کلام از بي عدالتي در ورزش جلوگيري شود و به سمت شفافيت حرکت کنيم.

وي گفت: بايد به گونه اي حرکت کنيم تا نظام مالياتي، نظام مديريتي کارشان را به درستي انجام دهند و کساني که مطالباتي دارند بتوانند در يک مجراي منطقي، حقوقي، روشن و شفاف به حق خود برسند و مديرت ها نيز بتوانند پيش بيني هاي لازم را انجام دهند و براساس آن از قبل تامين اعتبار کنند. اين گونه نباشد که مديريت ها با حجم وسيعي از مطالباتي قبلي روبه‌رو شوند که خودشان هيچ نقشي در به وجود آمدنش نداشتند.

وزير ورزش و جوانان افزود: بخش عظيمي از جامعه ۷۷ ميليوني ايران مطالبات به‌حقي در حد يک توپ يا يک لباس ورزشي دارند در حالي که انباشت ثروت در بخش ديگري است که خود اين انباشت ثروت باعث بروز ناهنجاري هاي فرهنگي و معضلات اجتماعي براي خود ورزشکار و ساير مردم مي شود. شفاف سازي و عدالت بين همه ورزش ها مورد موفقي بود که در سال گذشته آن را آغاز کرديم و همه کساني که به نوعي از بي عدالتي آزرده بودند نسبت به اين روند خشنود و خوشبين هستند.

وي در پاسخ به اين سوال که رويه وزارت ورزش و جوانان در مورد قراردادهاي فصل آينده ليگ برترفوتبال چگونه است توضيح داد: در جلسه اي که هفته گذشته با کميسيون سياسي دولت داشتيم تبعات واگذاري دو تيم استقلال و پرسپوليس بررسي شد و جمعا به اين نتيجه رسيديم که بايد قانون اجرا شود و ما موظفيم تا پايان سال ۹۳ تيم هاي وابسته به دولت را از طريق مزايده به بخش خصوصي واگذار کنيم.

گودرزي عنوان کرد: در دولت اين ديدگاه وجود دارد که منافع هواداران و بازيکنان لحاظ شود و وضعيت مالي و اقتصادي تيم ها رو به بهبودي برود. پس از اين جلسه مقرر شد کميته اي به سرپرستي وزارت ورزش و جوانان تشکيل شود و ظرف ۳ ماه راهکارهاي مختلف واگذاري را بررسي کنند و تا پايان شهريور ۹۳ تعيين تکليف شد اين ۲ تيم از طريق سازمان هاي ذيربط که زير نظر وزارت امور اقتصادي و دارايي هستند واگذار شوند.

وي اضافه کرد: ۵ ماه فرصت داريم که اين تيم ها را واگذار کنيم طبيعتا براي اين ۵ ماه وزارت ورزش و جوانان نبايد هزينه اي کند اما اين به آن معنا نيست که با بازيکنان قرارداد بسته نشود. به هر حال نيمي از سال تيم ها در اختيار وزارت هستند و بايد به تناسب آن از شروع ليگ که از مرداد ماه است دولت هزينه ها را با توجه به قوانين و مقررات پرداخت کند ولي اين طور نيست که شاهد قراردادهاي ميلياردي باشيم

او گفت: در اين راه رسانه ها، گروه هاي فرهنگي، فکري، تحليلگران و البته مجلس شوراي اسلامي مي توانند کمک هاي زيادي به ما کنند تا بتوانيم اين ارقام را تعديل کنيم. از ساير تيم هاي صنعتي هم مي خواهم در پرداخت هايشان تجديد نظر کنند و ارقام را کاهش دهند و اين به نفع همه است. با توجه به شعار خوب اقتصاد مقاومتي اگر بخواهيم به اهداف آن دست يابيم بايد اين ارقام کاهش پيدا کند در غير اين صورت مشکلات ادامه خواهد داشت.

وزير ورزش يادآور شد: خواهشم از مديران تيم هاي صنعتي اين است که به هيچ وجه خارج از قرارداد بسته شده و ثبت در سازمان ليگ، کمک مالي و مادي ديگري نداشته باشند. اگر متوجه شويم اين اتفاق افتاده قطعا از طريق رسانه ها به اطلاع مردم مي رسانيم که چه کساني در روند عمومي اين سالم سازي خلف وعده کرده اند و آن زمان بخش هاي نظارتي بايد به وظيفه خود عمل کنند.

گودرزي در مورد شايعاتي مبني بر تحت فشار قرار گرفتنش بعد از مقاومت در مورد پرداخت هاي ميلياردي آن را تاييد کرد و گفت: به هر حال وقتي يک بازيکن که هيچ مراوده مالي، اقتصادي و حتي تيمي با وزير ورزش و جوانان ندارد از داخل يک ميدان من را به مبارزه مي طلبد و مربي يک تيم که بايد به مديرعاملش پاسخگو باشد و مديرعامل در قبال هيئت مديره؛ در حالي که خيلي از آنها کارمند و منصوب دولت هستند به عنوان يک مخالف دولت صحبت مي کنند طبيعي است که اين فشارها به بيرون منتقل مي شود ولي من چون خودم ورزشکار هستم مقداري مقاومتم زياد است.

وزير ورزش وجوانان در پايان در پاسخ به اين سوال که آيا براي جام جهاني فوتبال به برزيل سفر مي کنيد يا نه گفت: بعيد مي دانم. زياد اهل سفر خارجي نيستم. ما بايد هزينه ها را کاهش دهيم و بايد اول از خودمان شروع کنيم. البته هنوز مشخص نيست اگر ضرورت داشته باشد مي روم ولي اگر دستاوردي براي ورزش کشور نداشته باشد خير.
کد مطلب: 38211
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *