۲
۰
يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۱

سفر وزیر خارجه ۲۷ ساله اتریش، تلنگری به مسئولان است

وزیر خارجه اتریش برای انجام یک سفر رسمی دو روزه به تهران ‌می‌‌آید. سباستین کورتس پس از انتخابات پارلمانی این کشور از سوی حزبش ‌‌وزیر خارجه اتریش ‌شد. سفر وزیر خارجه ۲۷ ساله اتریش به ایران از زاویه دیگر نیز قابل ارزیابی است. حضور وی در ایران، می‌تواند تلنگری برای آینده اداره کشور در همه حوزه‌ها باشد.
سفر وزیر خارجه ۲۷ ساله اتریش، تلنگری به مسئولان است
لزوم «کادرسازی» و میدان دادن به نیروهای جوان، یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های انقلاب اسلامی است که متأسفانه در بسیاری از دولت‌ها نادیده گرفته شده است. عده‌ای از آغاز انقلاب تا کنون بسیاری از مناصب مدیریتی و سیاسی را به دست آورده‌‌اند و اساسا به موضوعاتی چون «انتقال قدرت و تجربه» به نسل بعد و شکوفایی جوانان در ادارهٔ کشور اعتقاد نداشته و برعکس با ‌سخنانی، این موضوع را به افکار عمومی کشور القا می‌کنند که حل مشکلات و معضلات کشور، تنها از عهدهٔ آن‌ها بر‌می‌آید و توانایی نسل‌های بعدی انقلاب را زیر سؤال می‌برند.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که وزیر خارجه اتریش برای انجام یک سفر رسمی دو روزه به تهران می‌آید. سباستین کورتس پس از انتخابات پارلمانی این کشور از سوی حزبش ‌‌وزیر خارجه اتریش ‌شد. سفر وزیر خارجه ۲۷ ساله اتریش به ایران از زاویه دیگر نیز قابل ارزیابی است. حضور وی در ایران می‌تواند تلنگری برای آینده اداره کشور در همه حوزه‌ها باشد.

چگونه یک کشور اروپایی که اتفاقا یکی از مهم‌ترین کشور‌ها در عرصه روابط بین‌الملل و دیپلماتیک است، توانسته به یک جوان ۲۷ ساله برای اداره سکان دیپلماسی کشورش اعتماد کند؛ اما انقلاب اسلامی که بر پایه حضور جوانان شکل گرفته و با سپردن امور کشور به‌‌ همان‌ها‌ توانست مشکلات پیش روی جمهوری اسلامی را ـ که هر کدام از آن‌ها برای سقوط یک نظام کافی بود‌ ـ حل کرده و تا به این مرحله برساند.

نگاهی به زندگی‌نامه فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، نشان می‌دهد که میانگین سنی این فرماندهان به سی سال نمی‌رسید؛ برای نمونه، محسن رضایی فرمانده سپاه در آغاز پذیرش مسئولیت فرماندهی سپاه ‌۲۷ سال ‌داشت، ولی امروز یک مرد جوان ۲۷ ساله در خوش‌بینانه‌ترین حالت توانسته است، مدرک کار‌شناسی و دوره ضرورت سربازی را گذرانده باشد و تازه به دنبال یافتن شغل است.

با گذشت ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اکنون ‌حضور نیافتن نیروهای متخصص و کارآمد جوان در بسیاری از عرصه‌های اجرایی و مدیریتی دیده می‌شود و این در حالی است که شاهد تعدد نیروهای جوان تحصیل‌کرده و متخصص در سطح اجتماع هستیم.

آمار نشان می‌دهد هر چه از عمر انقلاب بیشتر می‌گذرد، سن مسئولان رده اول و دوم کشور نیز افزایش پیدا می‌کند؛ برای نمونه در دولت اول هاشمی رفسنجانی، میانگین سنی وزرا حدود ۴۱ سال بود و در دولت دوم، ‌این میزان به ۴۴ سال افزایش پیدا کرد. این در حالی است که در دولت اول سید محمد خاتمی میانگین سنی اعضای کابینه ۴۵ سال بود و در دور دوم خاتمی به ۴۷ سال رسید.

کابینه اول محمود احمدی‌نژاد نیز با میانگین سنی ۴۹ سال آغاز به کار کرد و میانگین سنی در دولت دوم احمدی‌نژاد نیز با یک سال رشد به ۵۰ سال رسید؛ اما ‌بررسی میانگین سنی وزرای دولت جدید نشان می‌دهد ‌میانگین سنی وزرا به ۵۷ سال رسیده است.

البته هرچند کادر‌سازی مقدمه استخدام است، متأسفانه در چند سال اخیر، همواره افراط و تفریط در امر استخدام گاهی با چوب تعهد و گاه‌ با چماق تخصص باعث نشده ‌که نیروهای کارآمد و توانمند، جانشین نسل ابتدایی انقلاب برای به دست گرفتن مدیریت و اداره کشور را فراهم کند. جوانان جامعهٔ ما همواره در انتخابات‌های ریاست جمهوری و پارلمانی مورد استفادهٔ ابزاری و شعاری گروه‌ها قرار می‌گیرند و بر خلاف منویات رهبرمعظم انقلاب بیشتر اوقات مسئولان به آن‌ها «اعتماد» نمی‌کنند.

البته نکته شایان ذکر اینجاست که مثلا در دولت گذشته، گاه اقدام به استخدام و به‌کارگیری نیروهای جدید می‌شد که به علت سرعت و عجله در اجرا، باعث نشد ‌نیروهای نخبه و جوان فرصت رقابت و حضور در عرصه‌های گوناگون را پیدا کنند. این در حالی است که دولت جدید نیز با ندادن مجوز استخدام و به‌کارگیری نیروهای جدید، آینده انقلاب را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.
کد مطلب: 38448
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


اقاغفار
برای اینکه باهدف هستند وبرای شغلشان تربیت می شوند .
حسینی
در کشورهای توسعه یافته ، فعالیت ها مستند سازی و به عنوان سرمایه سازمانی باقی می ماند و مدیران بعدی این اطلاعات را در اختیار دارند . در کشور ما هر مدیری مدارک را شخصی می کند ! یا در ذهن خودش نگاه می دارد تا ناچار شوند از خودش استفاده کنند . اگر هم مدیرانی چون هاشمی و روحانی در قالب خاطرات این سوابق را در اختیار جامعه می گذارند ، عده ای با سرهم کردن گزینشی بخش هایی از ان برای تخریبشان در قالب فیلم یا تحلیل دست به کار می شوند تا کسی جرات نکند از این کارها کند .مگر یادتان نیست اسناد 300 میلیارد تومان شهرداری تهران را احمدی نژاد و مشائی هنوز به کسی نداده اند !