۰
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۰

خطرات استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان

دستورالعمل اجرایی ثبت نام در مدارس برای سال تحصیلی جدید،تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان،اعلام خطرات استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان، آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان از ابتدای خرداد ماه،اعلام سیاست های حمایتی سمن های فعال حوزه زنان،حضور کمرنگ بانوان در فعالیت های سیاسی،تشکیل مرکز فرا قوه ای زنان تا یکسال آینده و ... از مهمترین اخبار حوزه زنان و آموزش و پرورش در هفته گذشته بود.
خطرات استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان
از ابتدای این هفته آموزش و پرورش پر بود از خبرهای مربوط به آغاز سال تحصیلی جدید. در این هفته اعلام شد که پایگاه های سنجش سلامت جسمانی نوآموزان از ابتدای خرداد ماه در سراسر کشور فعال می شود تا والدین در فرصت زمان کافی فرزندان خود را برای سنجش سلامت به پایگاه ها برده تا پس از آن اقدام به ثبت نام کنند.

به گفته نامدار عبداللهیان رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته باشند پس از دریافت پرونده سلامت به دبستان مورد تقاضا ثبت نام معرفی می شوند،اما نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل باشند پس از اجرای آزمون ها تخصص مورد نیاز و تعیین جایگاه آموزشی به واجد مورد نظر معرفی خواهد شد.

اعلام دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان

یکی دیگر از اخبار این هفته که مربوط به آغاز سال تحصیلی جدید است، اعلام دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان است. امسال برخلاف سال های گذشته دستورالعمل ثبت نام زودتر اعلام شده است تا دانش اموزان بدون استرس اقدام به ثبت نام کنند.

براساس اعلام روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه در این دستورالعمل تمامی هنرستانهای دولتی ملزم هستند در حد ظرفیت از دانش آموزان پایه اول دوره دوم متوسطه صرفا در محدوده جغرافیایی ثبت نام کنند مشروط به این که مانع از توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای در پایه دوم و سوم نشود.براساس دستورالعمل؛ دانش آموزان پایه اول ابتدایی باید از اول خرداد ماه و سایر پایه‌های دوره‌های تحصیلی از ۱۷ خرداد تا ۱۸ تیر ماه نسبت به ثبت‌ خود به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

همچنین ثبت نام در مدارس دولتی بدون برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه، شرط معدل و... و صرفا براساس محدوده جغرافیایی تعیین شده است.

تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به هیأت رئیسه مجلس

پس از سئوال از وزیر آموزش و پرورش این بار نوبت به صندوق ذخیره فرهنگیان رسیده است و نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده است.

به گفته حجت الاسلام محمد باقری بناب عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این طرح با هدف شفاف‌سازی فعالیت‌های صندوق و در محورهایی از قبیل 'بررسی وضعیت حساب‌ها و دارایی‌ها و عدم ارائه گزارش شفاف به سهامداران' اجرا می‌شود

"بررسی وضعیت حساب ها و دارایی های صندوق فوق، عدم ارائه گزارش شفاف و مستند به سهامداران، معرفی مدیران با استفاده از پارتی و لابی به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه صندوق، دریافت حقوق و اضافه کار به اعضای اصلی صندوق و مدیران و چگونگی پرداخت تسهیلات به اعضا، اصول و روش در پرداخت" از محورهای تحقیق و تفحص خواهد بود.

خطر ایجاد هویت کاذب برای دانش آموزان در فضای مجازی

این روزها بسیاری از مشاوران و مربیان تربیتی مدارس نسبت به استفاده بیش از حد دانش آموزان از فضای مجاز هشدار می دهند و همواره به والدین تاکید می کنند که فضای استفاده از آن را برای فرزندانشان محدود کنند. به گفته رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران ۳۳ درصد دانش آموزان تهرانی اوقات فراغت خود را با اینترنت گردی و یا نرم افزارهای ویژه تلفن همراه پرمی کنند، وقت گذرانی بدون کنترل و بی قید و بند دانش آموزان در فضای مجازی منجر به ایجاد هویت کاذب و زودگذر برای آنها می شود.

ابوالفضل رحمانی توضیح می دهد: این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیرواقعی برای افراد ایجاد می کند و منجر به این می شود که افراد دائما در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، وایبر، وی چت و... شوند؛ چراکه در فضای مجازی بیش از آنکه هویت برای فرد مطرح باشد، دانش آموز سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه های خود دارد که این خود بسیار خطرناک است.این در شرایطی است که جوانان در این محیطها از آسیب پذیری بسیاری برخوردارند به ویژه افرادی که در دوره متوسطه اول و دوم در حال تحصیل هستند و حساسیت‌های دوران بلوغ را نیز طی می کنند. از سوی دیگر باید تعارض ارزش های ایرانی ـ اسلامی را در فضای مجازی مورد توجه قرار داد؛ چراکه این تکنولوژیها از قبل به ایران آمده اند و چالش های هویتی را برای جوانان ما ایجاد می کند که با مولفه های فرهنگ اسلامی و ایرانی ما مغایر است.

اعلام سیاستهای حمایتی از سمن ها پس از تایید رئیس جمهور

یکی از سیاستهای اصلی دولت بازگرداندن سازمان های مردم نهاد و مشارکت گیری آنها در اداره جامعه است. در حوزه زنان نیز یکی از ماموریت های اصلی معاونت زنان ریاست جمهوری نیز بازگشت زنان فعال در سازمان های مردم نهاد است. به همین دلیل در این هفته شهیندخت مولاوردی خبر از تدوین سیاست های حمایتی سمن ها داده و گفته است: این سیاست ها پس از تایید رئیس جمهور اعلام می شود.

به گفته بسیاری از مدیران سازمان‌های مردم نهاد انگیزه های خود را برای فعالیت از دست داده اند، این سازمان ها باید طرح ها و پروژه های خود را به ما پیشنهاد دهند و در صورتیکه برنامه ها همسو با سیاست های تعریف شده باشد حمایت لازم انجام می شود، ضمن آنکه در اسفند ماه نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حمایت از سازمان‌های غیردولتی اختصاص داده شد که این حمایتها به صورت شفاف در صورت نیاز اعلام می‌شود.

بازنگری و تسهیل آیین نامه تاسیس سازمان های مردم نهاد جوانان

همچنین معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از بازنگری آیین نامه نحوه صدور مجوز به سازمانهای مردم نهاد خبر داده و گفته است: با همکاری وزارت کشور آیین نامه ارائه مجوز به سمن ها برای توسعه مشارکتها و تشویق آنها به حضور و فعالیت بیشتر در حال بازنگری است.

محمود گلزاری تاکید کرده است: در گذشته یکهزار و ۳۰۰ سمن در حوزه جوان ثبت شده است که در حال حاضر تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ سمن فعال در حوزه جوان داریم. ما معتقدیم که فعالیت بسیاری از این سازمان های مردم نهاد به دلیل قوانین سخت گیرانه متوقف شده است.بزودی آیین نامه مجوز به سمن ها نهایی می شود و شرایط را اعلام می کنیم

تاکید دوباره بر حضور کمرنگ بانوان در حوزه های سیاسی

از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم افراد بسیاری از جمله معاون رئیس جمهور تاکید بسیار کرده که حضور زنان در عرصه های سیاسی و اقتصادی بسیار کمرنگ است. تاکید مولاوردی بر این موضوع رئیس جمهور را نیز بر آن داشت تا ماموریت ویژه ای به معاونت زنان برای شناسایی زنان فعال در حوزه سیاست و همچنین تشویق بیشتر زنان برای حضور در عرصه های سیاسی بدهد.

در این هفته مدیر کل امور بانوان استانداری تهران نیز بر این موضوع تاکید دوباره کرده و گفته است: بررسی حوزه های سیاسی و گروههای فعال در آن نشان می دهد که حضور بانوان در این بخش کمرنگ و جای خالی آنها دیده می شود به همین منظور طرح شناسایی بانوان فعال در حوزه سیاسی را انجام داده ایم و در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از زنان فعال استان را شناسایی و بانک اطلاعاتی آنها جمع آوری شده است.

او همچنین در دیدار بانوان مشاور در وزارتخانه و دستگاه های دولتی گفته است که فعالیت های انجام شده در موضوع حجاب و عفاف مثبت نبوده و اقدامات بیشتر ضد تبلیغ و با نگاه سیاسی به موضوع عفاف و حجاب بوده است. استانداری تهران نیز درصدد است تا کمیته های مختلفی را ویژه زنان در حوزه بهداشت، سلامت، فرهنگی، اجتماعی برای شناسایی وضعیت زنان استان و توجه بیشتر به آنها تشکیل دهد.

وعده تشکیل مرکز فرا قوه‌ای زنان تا یکسال آینده

بالاخره پس از گذشت سه هفته از هفته زن و دیداری بانوان با رهبری و تاکید ایشان بر تشکیل مرکز فرا قوه ای زنان، در این هفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده وعده داده است که این مرکز باید تا سال آینده راه اندازی شود. به گفته مولاوردی، درحال حاضر مرکز پژوهشهای مجلس از یکسو و شورای اجتماعی و فرهنگی زنان از سوی دیگر در حال بررسی تشکیل این مرکز هستند و در صورت تشکیل جلسات تخصصی و همراهی همه دستگاهها این مرکز تا یکسال آینده راه اندازی می‌شود.

او توضیح داده است: با توجه به تاکیدات رهبری این مرکز نباید زیر چتر هیچکدام از قوا و به صورت مستقل تشکیل شود. علت تاکید رهبری پراکنده کاری، موازیکاری و تغییر سیاست دولتها در برنامه ریزیهای مربوط به زنان بوده است و این مرکز می تواند نهادی فراقوه ای برای برنامه ریزیهای منسجم در حوزه زنان باشد.
کد مطلب: 38796
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *