; ?>; ?> مرسی عازم آمریکا می‌شود - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۰

مرسی عازم آمریکا می‌شود

سخنگوی ریاست جمهوری مصر از سفر رئیس جمهور اسلام گرای این کشور به آمریکا در ماه آتی میلادی خبر داد.
به نقل از خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر امروز چهارشنبه اعلام کرد که «محمد مرسی» رئیس جمهور اسلام گرای این کشور و عضو جنبش اخوان المسلمون در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال جاری میلادی برای اولین بار از زمان رسیدن به قدرت در ماه ژوئن سال جاری،‌ عازم آمریکا خواهد شد.

بر اساس این خبر، «یاسر علی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز»، ضمن اشاره به سفر هفته آتی مرسی به پکن،‌ اعلام کرده است که رئیس جمهور مصر در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۲ و بعد از سفر به چین، به آمریکا سفر خواهد کرد.

خبر سفر مرسی به آمریکا در شرایطی گزارش می‌شود که «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه آمریکا در ماه جولای سال جاری با مرسی در مصر دیدار کرد؛ «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نیز در ماه جولای و در جریان نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل از مرسی دعوت کرد که سفری به آمریکا داشته باشد اما تاریخ این سفر اعلام نشد.

سفر کلینتون به مصر در پی نگرانی آمریکا درباره رویکرد جدید مصر با وجود روی کار آمدن مرسی در قبال پیمان صلح قاهره با تل آویو صورت گرفت؛ سفری که با تظاهرات گسترده مردم مصر در اعتراض به ورود کلینتون به کشورشان و دخالت آمریکا در امور داخلی مصر همراه بود.

مرسی قرار است در تاریخ ۲۷ آگوست سال جاری به چین برود و پس از آن برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهد در تاریخ ۳۰ آگوست عازم ایران شود؛ اولین سفر رسمی مرسی نیز به عربستان سعودی بود.

در ادامه این خبر اینطور نوشته شده است که دولت واشنگتن در زمان ریاست «حسنی مبارک» رئیس جمهور سرنگون شده مصر، متحد نزدیک به قاهره محسوب می‌شد و هر ساله مبلغی معادل ۱.۳ میلیارد دلار کمک نظامی در کنار سایر کمک‌ها به مصر ارائه می‌کرد.

بر اساس این خبر، واشنگتن که مقابل اسلام گرایان دست به عصا راه می‌رود، در سال ۲۰۱۱ میلادی مذاکرات رسمی خود را با جنبش اخوان الملسلمون که به عنوان مهره‌ای مهم در صحنه سیاسی اولین کشور عربی امضا کننده پیمان صلح (کمپ دیوید) با اسرائیل ظاهر شده بود، آغار کرد.
کد مطلب: 3887
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *