۰
يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۸

معاون وزیر خارجه: مستشاران نظامی ایران در سوریه برای مبارزه با گروه های تروریستی و افراطی کمک می کنند

معاون عربی و افریقای وزارت امور خارجه گفت: مستشاران نظامی ایران قطعا در سوریه برای مبارزه با گروه های تروریستی و افراطی به سوری ها کمک و راهنمایی کردند. ما به آمریکایی ها هم گفته ایم که براساس وظایف بین المللی خود موظفید برای مبارزه با تروریسم به سوریه کمک کنید.
معاون وزیر خارجه: مستشاران نظامی ایران در سوریه برای مبارزه با گروه های تروریستی و افراطی کمک می کنند
حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و افریقایی وزارت امور خارجه در نشست علمی ایران و مدیریت بحران های منطقه ای که در دانشکده علوم سیاسی و حقوق دانشگاه تهران برگزار شد درباره بحران سوریه گفت: به صراحت اعلام می کنم راهبرد جمهوری اسلامی ایران در سوریه یک راهبرد دقیق بود و پیشبرد این راهبرد را از طریق ارسال سلاح نداشتیم به دو دلیل اول آنکه سوریه با روسیه پیمان دریافت سلاح دارد و نیازی به سلاح ندارد و دوم اینکه معتقد به ورود سلاح به سوریه برای حل بحران نبودیم.

وی ادامه داد: ما هر کمکی که می توانست وضعیت مردم سوریه را بهتر کند انجام دادیم در طول سه سال و اندی گذشته دمشق دو سال در حال سقوط بود و جمهوری اسلامی ایران بسته های غذایی را در محاصره دمشق توسط نیروهای سوری در تک تک خانه ها توزیع کرد و اکنون جمهوری اسلامی در میان کشورهایی که ادعا می کنند، بالاترین حجم کمک های انسان دوستانه را به سوریه داشته است.

امیر عبداللهیان گفت: حتما نظامیان ما مشورت دادند و مستشاران نظامی ما در سوریه برای مبارزه با تروریسم به حکومت سوریه کمک کردند ما به صراحت گفته‌ایم و به آمریکایی ها گفته‌ایم که شما در راستای تعهدات بین المللی مسئولیتی در مبارزه با تروریسم دارید به مردم سوریه کمک کنید.

معاون وزیر خارجه گفت: در سوریه اکنون اکثریت طرف ها محبوب ترین چهره را جمهوری اسلامی می دانند ما از حکومت دفاع کردیم ولی هیچگاه به دنبال نظام موروثی و سلطنتی نبودیم از مردم سوریه حمایت کردیم و مردم سوریه حمایت جمهوری اسلامی ایران در مقابل با تروریسم را لمس کردند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: ما در سوریه با گروه های معارض حکومت ها کار کردیم الان با همه گروه های معارض سوری صحبت می کنیم و آن ها را برای گفتگوی ملی آماده می کنیم.جمهوری اسلامی از هر ظرفیتی که داشت استفاده کرد حتی وقتی گروه های تروریستی به دنبال راه خروج بودند برای خروج آنها از منطقه کمک کرد چون می خواست متحدش در منطقه سرنگون نشود.

وی با اشاره به اینکه برخلاف آمریکا برخی طرف ها که در دقیقه ۹۰ متحدین خود را رها می کنند جمهوری اسلامی با متحدین خود باقی می ماند متحدین را رها نمی کند البته در همه حوزه ها محور ما منافع ملی و منافع جهان اسلام است.

وی تاکید کرد: در سوریه واقعا انقلاب به شکلی که در مصر اتفاق افتاد در کار نبود علی رغم اینکه سوریه به شدت نیازمند اصلاحات بود و نظام حزب بعث مورد انتقاد بود.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: بحران در سوریه از مناطق مرزی شروع شد که چنین بحرانی از شاخص های انقلاب نیست.

وی افزود: بحران سوریه برای جمهوری اسلامی و مقاومت بحران آزمون ها بود و اکنون ابایی نداریم بگوییم حزب الله در سوریه است و جلوگیری از ورود تروریسم به لبنان هر اقدامی لازم است انجام می دهد یک جنگجوی ایرانی در سوریه نیست ولی از ۷۴ کشور با هزاران جنگجو در سوریه حضور دارند.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: بحران سوریه بحران شکاف ها بود نشان داد ائتلاف ها زودگذر است اکنون از ۷۹ کشور به ۱۱ کشور رسیده اند بازیگر اصلی فرانسه است و آمریکایی ها دچار سردرگمی شده اند.

وی ادامه داد: ترکیه، عربستان و قطر در منطقه فعالانه عمل می کردند با ترک ها به نتیجه رسیدیم با قطر دیدگاه های نزدیک داریم وبا عربستان فاصله زیادی داریم.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در سه سال گذشته با تحولاتی مواجه هستیم، گفت: تحولات در منطقه خاورمیانه از نوعی به نوع دیگر در حال دگرگونی و تحول است موج اول حرکت ها در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا در حال سپری شدن و ورود به موج دوم است.

وی با اشاره به اینکه در موج اول تحولات شاخصه انقلاب حضور مردم در خیابان ها و اقدام بر علیه برخی حکومت ها رقم زده شد، تصریح کرد: اما در موج دوم شاید شاهد ظاهر انقلابی نباشیم و در لایه های عقلانیت حتی در سطوح مردمی حرکت ها به شکل نرم افزاری تر و دقیق تری در حال تداوم پیدا کردن است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه الگوی مشخصی برای تحولات در منطقه ارائه شده است، اظهار داشت: در تمام منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تحولاتی که رخ داد بیداری اسلامی یا به تعبیری بهار عربی از نظر شکل و الگو دارای مشترکاتی بود که در همه این موارد الگو تجمع در یک میدان اصلی شهر استفاده از فضای مجازی برای دعوت به طغیان ها و شورش ها، حضور جوان ها به عنوان اولین صف پس از جوانان، حضور بانوان و پس از آن شاهد حضور توده های مردم بودیم که همه این موارد شاخصه های مشترک در مصر، بحرین، یمن و تونس بوده است، اما آخرین گروهی که در همه این موارد وارد شدند نخبگان و رهبران احزاب سیاسی ریشه دار و دارای ده ها سال سابقه سیاسی در این کشورها بودند و آن رهبران در انتخابات توانستند بیشترین رای را بیاورند اما جوانانی که در خط مقدم بودند، امروز کمترین حضور را دارند. اینکه چرا نخبگان بجای حضور در صف مقدم در آخرین صف قرار گرفتند دلایل متعددی دارد.

خاورمیانه آزمایشگاهی برای تغییر

امیرعبداللهیان همچنین ادامه داد: در سال های اخیر خاورمیانه آزمایشگاهی برای تغییر بوده است از تحولات افغانستان، عراق، تا وضعیت در فلسطین و لبنان و اینکه تا ۳ سال و چند ماه گذشته که شاهد گستره وسیعی در خاورمیانه و شمال آفریقا بودیم.

وی ادامه داد: آمریکا و برخی از بازیگران غربی با تمام توان از همه امکانات نظامی و غیرنظامی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کردند و هیچ موضوع و برگه ای در ارتباط با تحولات منطقه نیست که آمریکایی ها از آن استفاده نکرده باشند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: در عین حال ویژگی جدیدی در وضعیت یک دهه گذشته تعارضات ما با آمریکا وجود دارد. به عنوان نمونه در موضوع عراق، آمریکایی ها خطاهای راهبردی فراوانی داشتند یکی از ریشه های خطاهای آنها به این موضوع بازمی گردد که شناخت دقیقی از منطقه نداشتند خطای راهبردی انگلیس به مراتب کمتر از خطای راهبردی آمریکا در عراق است. انگلیسی ها حتی علی رغم اینکه در اشغال عراق تنها متحد آمریکا بوده اند و به همراه آمریکا، عراق را اشغال کردند به گونه ای رفتار کردند که زمانی می خواستند از عراق خارج شوند خروج از عراق برای دولت انگلیس حیثیتی نبود و آنها کمترین کشته و صدمه را دادند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در پیچیدگی های حوزه منافع ملی انگلیس و آمریکا برخی از تجاربی که در حوزه منطقه در دهه های قبل داشتند را در اختیار آمریکا قرار ندادند و ضمن اینکه با آمریکا به صورت مشترک عمل کرده و عراق را اشغال کرده اند و می گفتند با آمریکا متحد هستیم تجارب را در اختیار آمریکا قرار ندادند و حتی فرماندهان انگلیس در عراق مشورت و اطلاعات غلط به آمریکا می دادند و آمریکایی ها بیش از حد طبیعی صدمه دیدند و زمانی که می خواستند از عراق خارج شوند، موضوع خروج یک مساله حیثیتی بود. آمریکا با ۷۰- ۸۰ هزار نیروی امنیتی وارد عراق شد و این مساله مهم بود.

در مصر هنوز آمریکایی ها گیج هستند

وی گفت: اما در ارتباط با عملکرد و مدیریت ما در مورد مساله عراق و منطقه در یک دهه گذشته قواعد بازی به مراتب ساده تر بود و اکنون قواعد بازی به شدت پیچیده است و آمریکا تجربه چندین سال حضور در سخت ترین شرایط در افغانستان و عراق و پرونده های مرتبط در منطقه را دارد، لذا مدیریت پرونده برای جمهوری اسلامی ایران از پیچیدگی خاصی مواجه است هر چند ما کماکان شاهد تداوم خطاهای راهبردی آمریکایی ها هستیم. به عنوان نمونه در پرونده مصر هنوز آمریکایی ها گیج هستند و این در حالی است که برخی از کشورهای عرب منطقه و کشورهای غربی می دانند که در مقابله با دولت مصر باید کجا بایستند و از چه جریانی حمایت کنند که حفظ عناصر و امنیت ملی خودشان را درپی داشته باشد ولی برای آمریکایی ها هنوز خطوط مبهم وجود دارد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: با همه این موارد اکنون بازی که آمریکا و غرب در منطقه ارائه می دهد، پیچیده است در تحولات منطقه اتفاق جدیدی در حال رخداد است که تغییر بازیگران را به همراه دارد. بازیگرانی وارد عرصه شده اند که از نظر مقیاس کشوری و شاخصه های حاکمیتی در ضعیف ترین وضعیت قرار دارند اما این بازیگران این توان را پیدا کرده اند که در کشور مهمی مانند مصر ورود پیدا کنند و تاثیرگذار باشند.

امیرعبداللهیان گفت: اگر در گذشته در حوزه غرب آسیا عربستان سعودی و مصر دو کشور عربی مهم و تاثیرگذار بودند، امروز مصر محتاج حمایت برخی کشورهای کوچک در منطقه است و حتی برخی از این کشورها تعیین کننده حرکت مصر در منطقه هستند.

وی درباره عربستان سعودی گفت: عربستان صعودی زمانی در منطقه حداقل در حوزه خلیج فارس به عنوان برادر بزرگتر عمل می کرد اما مجموعه تحولات منطقه و شرایط داخلی عربستان اوضاع را به سمتی هدایت کرده که امروز با وجود آنکه یک کشور مهم، قوی و دارای ظرفیت بالا در منطقه است، اما رابطه سلسله مراتبی دهه های گذشته که عربستان در صدر بود در حال تغییر است. لذا در موضوع سوریه وقتی تصمیم گرفته می شود سفرای سوریه از حوزه کشورهای عربی اخراج شوند، حتی کشوری مثل یمن که حوزه امنیتی عربستان است نه سفارت سوریه را تعطیل و نه سفیر را اخراج می کند.

عربستان در برخی موارد رفتار عصبی داشته است

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: در موضوع بایکوت کردن قطر شاهد هستیم که به استثنای عربستان، امارات و بحرین سه کشور دیگر حوزه خلیج فارس حاضر نمی شوند چنین فراخوانی بکنند؛ چراکه هر کدام از این کشورها نقش جدیدی در منطقه برای خود پیدا کرده و تبدیل به بازیگر توانمندی می شوند که می خواهند ایفای نقش کنند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: متاسفانه عربستان به عنوان یک کشور مهم در منطقه در برخی از پرونده ها رفتاری شتاب زده و عصبی از خود بروز داده که در ریشه یابی ما از رفتار عربستان شاهد هستیم بسیاری از رفتارها ریشه در تصمیم برخی افراد افراطی در این کشور دارد وگرنه همچنان نظام سیاسی، عقلانیت لازم برای اداره امور در داخل و سطوح منطقه ای را دارد.

وی گفت: تمام تحولات منطقه جمهوری اسلامی ایران در حال برآمدن است جمهوری اسلامی در مجموعه مناسبات و تحولات به دلیل رویکرد عقلانی و مدیریت فعالانه پرونده ها و در عین حال به دلیل استفاده به موقع از بسیاری از فرصت ها توانسته دست برتر را پیدا کند و تا جایی که به فرض پایان پرونده هسته ای اکنون مهمترین پرونده های ما با غرب و آمریکا پرونده های منطقه است ما بارها مشکلات با عربستان را مرور کرده و متوجه شده ایم از میان ۱۰ مشکل، ۹ مشکل مربوط به موضوعات منطقه ای است، اما در عین حال نکته مهم بسیار تاثیرگذار گفتمان انقلاب اسلامی و نفوذ جمهوری اسلامی است.

بازیگر بی خاصیت نیستیم

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: خیلی اوقات در مناسبات منطقه ای به ما گفته می شود که شما در عراق، لبنان و بحرین دخالت می کنید ما می گوییم واقعا در هیچ کدام از این مناطق دخالت نمی کنیم اما دارای نفوذ منطقه ای هستیم که به تاریخ، فرهنگ، ارزش های انقلابی ما باز می گردد که به رفتار خردمندانه جمهوری اسلامی طی سال ها مربوط است و ما حتما از نفوذ خود در منطقه در راستای تامین حداکثری امنیت ملی خود استفاده کرده ایم و استفاده میکنیم و اتفاقا اگر این کار را انجام ندهیم باید پاسخگو باشیم.

امیرعبداللهیان گفت: ما یک عضو مهم در غرب آسیا و خاورمیانه هستیم تحولاتی در منطقه در یک دهه گذشته رخ داده که تعیین کننده بوده است. یک عنصر تعیین کننده در تحولات منطقه بحث مقاومت است و ممکن است برخی بگویند ما چرا تا این اندازه برای مقاومت هزینه می کنیم، اما یکی از بحث های برنده ما در منطقه بحث مقاومت است و پرونده های مرتبط با مقاومت در منطقه برایمان شرایطی را فراهم کرده که یک بازیگر بانفوذ باشیم. یعنی اگر در پرونده فلسطین، لبنان و عراق که در آن نفوذ داریم یک بازیگر بی خاصیت باشیم هیچگاه آمریکا به سراغ ما نمی آید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در مذاکرات هسته ای آمریکایی ها به اشکال مختلف به دنبال ورود به مذاکره در سایر موضوعات با ایران هستند بیان کرد: دستور مذاکره با ۱+۵ صرفا در موضوع هسته ای است ما با غرب و کشورهای مختلف رایزنی داریم، ولی به هیچ وجه بنا نیست درباره پرونده مقاومت با آمریکا و غرب گفتگو کنیم. پیش از اینکه پرونده هسته ای به نتیجه برسد و طرف مقابل حسن نیت را نشان دهد وارد موضوعات دیگر نمی شویم و حتی اگر بخواهیم وارد شویم چنین راهبرد و ایده ای در جمهوری اسلامی نیست که بر سر این پرونده ها معامله کنیم.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه تاکید کرد: نگرانی امروز برخی کشورها در منطقه این است که در برخی از کشورهای منطقه می گویند یا شما در حاشیه گفتگوهای هسته ای درباره آینده منطقه گفتگو می کنید که گروهی می گویند اگر گفتگو می کنید و ما در گفتگوها نیستیم این فاجعه است و گروه دیگری نیز بر این باورند که اگر ایران در مذاکرات درباره موضوع منطقه گفتگو نمی کند این مذاکرات باز هم فاجعه است؛ چراکه چیزی برای منطقه ندارد همه این موضوعات نیز به دلیل نگرانی هایی است که از خارج از منطقه دامن زده می شود.

امیرعبداللهیان گفت: در مورد تحولات منطقه باید آمریکا را نیز در نظر بگیریم تحولات آمریکا بویژه در دوره اوباما همواره در مورد مسائل منطقه تاثیرگذار بوده تحول در ساختار تصمیم گیری آمریکا به تدریج در حال تغییر است، اما تغییر ذاتی در آمریکا ایجاد نشده و تلاش می کنند هژمونی آمریکا پابرجا بماند.

وی تصریح کرد: برداشت ما این است که آمریکا در حال پوست انداختن است. آمریکا دیگر نمی تواند متناسب با سرعت تحولات در منطقه راهبردهای خود را به روز کند. آمریکایی ها به دنبال نوعی خروج از منطقه هستند که برخی بر این باورند البته با این ویژگی که هر چه خروج نظامی آمریکا در منطقه سرعت می گیرد طرح های سیاسی و امنیتی آنها نیز عملیاتی تر می شود و در مورد سوریه هر اندازه که در مقاطعی اقدامات نظامی آمریکا به دلایلی کاهش یافت دستور کار امنیتی و سیاسی افزایش یافته است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: اگر سخن از خروج نظامی آمریکا در منطقه مطرح باشد حضور نرم افزاری آمریکا تقویت و حضور سخت افزاری بازتعریف می شود.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی هر اقدامی که در منطقه انجام می دهیم مبتنی بر همکاری است و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران و اینگونه نیست که ما هر کجا که دعوا است برویم و ببینیم که آنجا چه نقشی می توانیم داشته باشیم. جمهوری اسلامی در هر جایی که وارد شده تلاش کرده که از آن فرصت در راستای صلح و ثبات و امنیت در منطقه تلاش کند. در مورد عراق، آمریکایی ها حضور مستقیم و ما نفوذ معنوی داشتیم و نتیجه آن شد که امروز عراق از یک دشمن بالفعل به یک متحد راهبردی و استراتژیک برای ایران تبدیل شده، هم منافع ملی ما را تامین کرده و هم خود عراق را.

وی افزود: در ورود ایران به پرونده های مختلف، ایران تلاش کرده از ظرفیت خود استفاده کند و خروج آن یک ظرفیت سیاسی باشد ما برای بحران بحرین، سوریه و بحران های دیگر که ممکن است با ما مرتبط باشند، راهکارهای سیاسی ارائه دادیم و در آن چارچوب رفتار کردیم. در مورد سوریه در یک مقطعی ایران مواد غذایی ارسال کرد و امروز که انسداد سیاسی ایجاد شده تنها پرونده روی میز طرح چهار ماده ای جمهوری اسلامی ایران است که برای این طرح طرف های مقابل اصرار داشتند. شما کمک کنید انتخابات در سوریه به تعویق بیافتد تا طرح شما مورد توجه قرار گیرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: ما گفتیم شما در ابتدا با حسن نیت طرح را مطرح و تصویب کنید و هر گاه این طرح به طور واقعی در شورای امنیت سازمان ملل روی میز قرار گرفت و روند به معنایی که ایران اعتقاد دارد هیچ چیز خارج از مسیر دموکراتیک نباشد، پیش رفت و توقف خشونت در سوریه حاصل شد ما حتما از ارتباط و نفوذ خودمان برای برگزاری انتخابات در زمان دیگر استفاده می کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: آنها به ما گفتند شما تضمین می دهید که بشار اسد انتخابات را عقب بیاندازد و ما گفتیم نه اینگونه نیست که ما هر چه به بشار اسد بگوییم او بگوید چشم، آنجا ساختاری دارد ارتش سوریه در صحنه است.

نگران بودیم بشار دوام نیاورد

وی ما خودمان در جمهوری اسلامی ایران نگران بودیم که آقای بشار اسد به عنوان یک رئیس جمهوری که متخصص چشم پزشک است و در یک کشور اروپایی تحصیل کرده و جنگ ندیده در چنین بحرانی ۳ یا ۴ هفته بیشتر دوام نیاورد ولی واقعا بشار اسد حتی قوی تر از ژنرال های کارکشته در صحنه ماند، مسائل را کنترل و مدیریت کرد و مردم بعد از مدتی دیدند که بحث آزادی مطرح نیست و گروه های افراطی به کشور تجاوز می کنند. آنچه ما در سوریه دنبال آن هستیم این است که در یک طرح سیاسی، مساله سوریه به نتیجه برسد. ما همواره از حلقه های منطقه‌ای برای به نتیجه رسیدن استراتژی و ظرفیت های بین المللی استفاده کرده ایم.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه همچنین در مورد احتمال سقوط بشار اسد گفت: جمهوری اسلامی ایران همه سناریوها را در نظر می گیرد و ما همه بازیگران سوریه حتی گروه های مختلف معارض را دیده ایم، اما این را به همه طرف های مقابل در سوریه دیده ایم که این امر نباید جا بیفتد که چند کشور در ژنو برای آینده سیاسی یک نظام تصمیم بگیرند و آن را تبدیل به قطعنامه کنند. در سوریه فقط مردم سوریه باید تصمیم بگیرند ما هیچ منعی برای حضور در هر اجلاسی که حتی آمریکایی ها حضور داشته باشند، نداریم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما به آمریکا می گوییم که حق ندارید بگویید بشار اسد بماند یا برود، این حق مردم سوریه است. کشورهای موثر در سوریه وظیفه دارند بستری را فراهم کنند که مردم سوریه به هر کسی که می خواهند رای دهند و هر کسی که در این انتخابات از مردم انتخاب شود مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اینکه انتخابات در سوریه ۱۳ خرداد برگزار می شود، بیان کرد: ما به دنبال اصلاحات در سوریه بوده و هستیم و در ارتباطات این مساله را دنبال می کنیم و معتقدیم حتما بخش هایی از معارضه که چارچوب را قبول دارند باید حضور داشته باشند انتخابات سوریه قرار است ناظران بین المللی داشته باشد خود سوری ها از روسای مجالس کشورهای مختلف خواسته اند نمایندگانی را برای نظارت بر انتخابات اعزام کنند. همچنین برخی از شخصیت های شناخته شده بین المللی که افراد بی طرف یا بعضا ضد سوریه هستند، دعوت شده اند ما به آقای اخضر ابراهیمی گفتیم آمادگی داریم زمینه حضور ناظران سازمان ملل را فراهم کنیم و با دوستانمان در سوریه صحبت کنیم.

مگر مردم سوریه مسخره هستند؟

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی ها به هیچ وجه به دنبال انتخابات در سوریه نیستند آمریکایی ها در گفتگوهای غیرمستقیم که با ما دارند و مطالبی که می گیریم از دموکراسی و انتخابات حرف می زنند، اما پای اجرا به ما می گویند انتخابات سوریه را به تعویق بیاندازید و بشار اسد تا دو سال دیگر رئیس جمهور سوریه بماند. ما می گوییم چه تضمینی وجود دارد امروز می گویید بشار اسد نامشروع و فردا می گویید بماند. مگر مردم سوریه مسخره هستند که با مشروعیت و عدم مشروعیت شما این همه فشار را تحمل کنند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: موضع ما این است که تصمیم برگزاری انتخابات در سوریه مساله حاکمیتی است برخی به مقامات سوریه فشار آورده‌اند که برگزاری انتخابات مغایر بیانیه ژنو۱ است سوری ها پاسخ دادند ما بر اساس قانون خود که به رفراندوم گذاشته ایم کشورمان را اداره می کنیم نه بر مبنای بیانیه ژنو۱. از سوی دیگر در بیانیه ژنو۱ یکی از بندها این است که ساختارهای حاکمیتی باید باقی بماند و ریاست جمهوری یکی از این ساختارها است که ما خود توان برگزاری انتخابات را داریم.

وی گفت: پیش بینی شده پناهندگانی که به خارج رفته اند هم امکان حضور در سفارتخانه ها را برای انتخابات دارند و هم مرزها باز می شود تا در کریدورهایی در مناطق مرزی رأی بدهند. با ارزیابی که ما داریم بیش از ۷۰ درصد سوریه از نظر سرزمینی و جمعیتی برای حضور در انتخابات آمادگی دارند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه درباره انتخابات مصر نیز گفت: ما هنوز درباره مصر و از اینکه در مسیر دموکراسی خارج شده سوالاتی داریم از اینکه سران گروه های اسلامی و اسلام و مسلمین دستگیر و زندانی شدند و احکام خشن اعدام های چند صد نفری اجرا شده مراتب نگرانی خود را به دولت مصر اعلام کردیم. در عین حال از اینکه مصر به مسیر دموکراسی بازگردد شرایطی فراهم شود که همه مردم مصر بتوانند برابر بر انتخابات شرکت کنند خرسند هستیم.

امیرعبداللهیان گفت: متاسفانه آنچه در جامعه امروز مصر شاهد هستیم تقسیم مردم مصر به دو گروه است که در سطوح مختلف مصر سرایت پیدا می کند و به مصلحت نیست و ما امیدواریم انتخابات در شرایط برابر انجام گیرد.

وی در خصوص گروه های جهادی فلسطین و اینکه از ما فاصله گرفته اند، گفت: بدترین و حادترین شرایط بحران سوریه جهادی ترین گروهی که گفته می شد با جمهوری اسلامی فاصله دارد، حماس بود برخی از افراد در حماس مواضع شخصی داشتند اما تشکیلات حماس به عنوان یک جریان اصیل مقاومتی در فلسطین هیچگاه ارتباطش را با ایران قطع نکرد در عین حال آنها توانستند مواضع خود را نسبت به محور مقاومت مورد بازنگری قرار دهند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در این باره که چرا در مقطع مذاکرات سفارت ایران در لبنان مورد حمله قرار گرفت؟، گفت: دوبار عملیات تروریستی علیه اماکن دیپلماتیک ما در طی ماه های اخیر همزمان با شروع مذاکرات هسته ای انجام شد اینکه تصادفی بوده یا خیر و یا می خواستند فضای رسانه ای را تغییر دهند معلوم نیست، اما واقعیت این است که برخی جریانات افراطی می خواستند این پیام را به جمهوری اسلامی بدهند که در قبال حمایت از سوریه باید هزینه سنگینی را بپردازید. ایران به فکر دموکراسی در سوریه است و پیشنهادات عملی در این رابطه به مقامات سوریه ارائه شده است.
کد مطلب: 39017
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *