۰
پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۷

فرصتی مناسب برای حل مسالمت آمیز مسأله هسته ای ایران پیش آمده است

باراک اوباما گسترش تروریسم، تحرکات روسیه در جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی و رشد اقتصادی و نظامی چین را تهدیدات پیش روی آمریکا خواند.
فرصتی مناسب برای حل مسالمت آمیز مسأله هسته ای ایران پیش آمده است
به نقل از نیویورک تایمز، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی در دانشکده نظامی "وست پوینت" نیویورک در تشریح سیاست خارجی آمریکا گفت: تمامی مشکلات جهان راه حل نظامی ندارد.

باراک اوباما در این سخنرانی گفت: آمریکا باید همواره جهان را رهبری کند و صحبت از رهبری آمریکا نیست صحبت از چگونگی رهبری جهان توسط آمریکا است.

وی در ادامه با اشاره به هزینه های سنگین جنگ های افغانستان و عراق گفت: اما نیروی نظامی آمریکا نباید تنها راه و حتی اولین راه حل مشکلات باشد.

وی تأکید کرد: شاید ما بهترین چکش را داشته باشیم اما هر مشکلی میخ نیست که آنرا با چکش بکوبیم.

اوباما در عین حال تصریح کرد با وجود هزینه های سنگین، واشنگتن هر گاه امنیت ملی خود را در خطر ببیند به استفاده یک جانبه از قدرت نظامی خواهد پرداخت هر چند وی ترجیح می دهد تا این کار در چهارچوب قوانین بین المللی صورت گیرد و با همکاری بین المللی صورت گیرد.

اوباما همچنین با بیان اینکه در سال‌های ریاست‌جمهوری خود تلاش کرده تا حضور خارجی آمریکا را کاهش دهد گفت: در این مدت حضور نظامی آمریکا در عراق پایان یافت و حضور ما را در افغانستان نیز کاهش یافت و همچنین "اسامه بن‌لادن" از بین رفت.

وی با اشاره به تغییر و تحولات در جهان و خطرات جدیدی که در جهان ایجاد شده اند گفت: افزایش توان گروه‌های تروریستی، تحرکات روسیه علیه کشورهای عضو شوروی سابق و همچنین رشد اقتصادی و نظامی چین از جمله تهدیدات جدید علیه آمریکا هستند.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود عدم تحرک و اقدام واشنگتن علیه خشونت در سوریه و اقدامات تهاجمی روسیه را بر خلاف قانون اساسی آمریکا خوانده و گفت، آمریکا نمی تواند در قرن ۲۱ خودش را منزوی کند و نسبت به مسائلی که در خارج از مرزهای آمریکا می گذرد بی تفاوت باشد.

اوباما تصریح کرد: پاسخهای آسان درباره بحران سوریه وجود ندارد و راهکار نظامی نمی تواند به پایان بحران منجر شود.

وی همچنین با تاکید بر کمک به کشورهای اطراف سوریه افزود، آمریکا به هماهنگی و همکاری با متحدان خود در اروپا ادامه خواهد داد. وی افزود: ما از کشورهای همسایه سوریه به ویژه اردن و لبنان حمایت می کنیم و از کنگره خواهم خواست به (اصطلاح) مخالفان کمک کند.

وی در ادامه دیپلماسی خود در قبال ایران را تشریح کرده و گفت: اکنون فرصتی برای حل مسالمت آمیز مسأله هسته ای ایران پیش آمده هر چند موانع همچنان بسیار است.

اوباما در عین حال بر مطرح بودن همه گزینه ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به آنچه که او سلاح هسته ای خواند تأکید کرد.

وی افزود: سعی ما این است که در حملات بدون سرنشین(پهپادها) غیر نظامیان کشته نشوند. این حملات باید به ما برای خلاص شدن از دشمنان کمک کنند نه اینکه دشمنان جدیدی برای ما به وجود آورند.

اوباما یادآور شد: ما در راستای تقویت نهادهای بین المللی و انزوای روسیه به علت رفتارهایش در اوکراین عمل می کنیم.

وی در ادامه از کنگره آمریکا خواست تا با تصویب بودجه ۵ میلیارد دلاری برای مبارزه با تروریسم به دولت وی کمک کند. وی در ادامه گفت: این استراتژی که ما به هر کشوری که در آن تروریسم وجود دارد حمله کنیم استراتژی بیهوده و غیر پایدار است و ما باید در استراتژی خود در خصوص مبارزه با تروریسم تغییر ایجاد کنیم.

سخنرانی اوباما در دانشکده نظامی "وست پوینت" نیویورک همراه با حواشی نیز بوده است از جمله این حواشی می توان به تجمع گروهی در مقابل در ورودی محل سخنرانی اوباما و در مخالفت با استفاده آمریکا از پهپادها اشاره کرد.
کد مطلب: 39073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *