۰
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰

آیا هفت ساعت تاخیر برای پرواز 1.5 ساعته عادی است؟!

مسافران از وضعیت به ستوه آمده تلاش کردند اعتراض خود را به گوش مسئولانی که آن موقع شب بیدار بودند، برسانند ولی نه تنها این کار افاقه نمی‌کند، بلکه با کمال تعجب متوجه می‌شوند که مسئولان بالادستی، بدی آب و هوا را دلیل لغو پرواز ورودی ذکر می‌کنند، حال آنکه مقابل چشمانشان دقایقی قبل، هواپیمایی به زمین نشسته تا پس از هفت ساعت تاخیر، پرواز دیگری انجام شود!
آیا هفت ساعت تاخیر برای پرواز 1.5 ساعته عادی است؟!
تاخیر در پرواز در کشورمان به حدی مرسوم و جاری است که سخن گفتن درباره آن به کاری کلیشه‌ای و بیهوده شباهت دارد، اما براستی چرا این گونه است؟ آیا اگر نظارتی وجود می‌داشت، باز چنین وضعی حاکم بود؟

به رغم آنکه تاخیر در پرواز امری آشنا برای مسافرانی است که سفر با هواپیما را در کشورمان بر می‌گزینند، اما مسافرانی که شب گذشته برای عزیمت به شهرهای مختلف راهی فرودگاه تبریز شده بودند، احتمالا هیچ تصوری از اینکه تاخیر طولانی ممکن است زمان پروازشان را به یک روز دیگر در تقویم موکول کند، در ذهن نداشتند اما در نهایت با چنین وضعیتی مواجه شدند تا به شدت ناراضی و عصبانی شوند.

آیا شش ساعت تاخیر برای پرواز ۱.۵ ساعته عادی است؟!

ابتدا نوبت پرواز شماره ۳۴۰ ایران ایر از تبریز به مقصد مشهد بود که طبق برنامه(!) می‌بایست ساعت بیست و چهل دقیقه مورخ ۱۱/۰۳/۹۳ از زمین بلند شود که به دلیل به زمین نشست هواپیما در ساعت دو و سی دقیقه بامداد فردای آن روز (مورخ ۱۲/۰۳/۹۳)، با نزدیک به هفت ساعت تاخیر، در ساعت سه و بیست و پنج دقیقه امروز فرودگاه را به سمت مقصد ترک گفت.

اما این تنها تاخیر پرواز در زمانی کوتاه در آن فرودگاه نبود، بلکه پس ز آن، پرواز شماره ۴۴۶ همان هواپیمایی، ایران ایر، از تبریز به مقص تهران هم که قرار بود در ساعت بیست و سه و پنجاه دقیقه مورخ ۱۱/۰۳/۹۳ صورت گیرد، به وضعی مشابه دچار شد تا حجم مسافرانی که در محوطه فرودگاه سرگردان بودند، افزون شود.

در این پرواز هم به مانند پرواز تبریز-مشهد، هواپیمایی که می‌بایست از مشهد به تبریز می‌رسید و پس از سرویس‌های مورد نیاز راهی مقصد بعدی می‌شد، با تاخیری طولانی و اعلام «نقص فنی» به عنوان عامل تاخیر به مسافران منتظر به روز بعد موکول شد تا آشکار شود که دست کم چهار پرواز این شرکت هواپیمایی در زمانی کوتاه، با تاخیرهای چند ساعته مواجه شده است؛ دو تاخیر در پروازهای ورودی به تبریز و دو تاخیر در پروازهای خروجی از این شهر!

آیا شش ساعت تاخیر برای پرواز ۱.۵ ساعته عادی است؟!

شاید همین آمار زشت موجب شده بود که کارکنان این شرکت هواپیمایی در فرودگاه تبریز از دادن اطلاعات صحیح به مسافران اجتناب کرده و ابتدا اعلام کنند که پرواز ساعت یک بامداد انجام خواهد شد و بعد در چند مرحله این زمان را تمدید کرده و سرانجام کارت پرواز را با تضمین سه ساعت و نیم تاخیر، برای ساعت ۳:۱۴ دقیقه بامداد صادر نمایند؛ غافل از اینکه این وعده نیز محقق نخواهد شد و حتی مسئولان فرودگاه هم نمی‌دانند چه زمان جدیدی به جای آن اعلام کنند!

حوالی ساعت ۳ بامداد، مسئولان ایران ایر به مسافرانی که طاقتشان طاق شده بود اعلام می‌کنند که بار دیگر به تعویق افتاده و هواپیمای عازم شده از مشهد، به دلیل نقص فنی به سمت تهران تغییر مسیر داده و در آنجا فرود آمده است. جملاتی که معنای تلویحی آن، معلوم نبودن زمان رسیدن هواپیما به تبریز و در نتیجه تداوم تاخیر چند ساعته برای چندین ساعت دیگر است!

پر واضح است که مسافران از وضعیت به ستوه آمده و تلاش کنند اعتراض خود را به گوش مسئولانی که آن موقع شب بیدار بودند، برسانند ولی نه تنها این کار افاقه نمی‌کند، بلکه با کمال تعجب متوجه می‌شوند که مسئولان بالادستی، بدی آب و هوا را دلیل لغو پرواز ورودی ذکر می‌کنند، حال آنکه مقابل چشمانشان دقایقی قبل، هواپیمایی به زمین نشسته تا پس از هفت ساعت، مسافران منتظر را (همان حکایت تاخیر در پرواز تبریز به مشهد که شرح آن رفت) به مقصد برساند!

آیا شش ساعت تاخیر برای پرواز ۱.۵ ساعته عادی است؟!

بدین ترتیب مسافران در نیمه های شب چاره‌ای ندارند که یا در محوطه سرگردان بمانند و یا به نمازخانه مراجعه کرده و خواب درمانی کنند، بلکه موعد پرواز برسد و بتوانند به موهبتی که برای دست یابی به آن عدد سنگینی پرداخت نموده‌اند، برسند.

این پرواز در نهایت با حدود هفت ساعت تاخیر، حوالی ساعت شش و نیم انجام شد اما برای مسافرانی که در آن حضور داشتند، برای کسانی که به بدرقه عزیزانشان در فرودگاه حضور یافته بودند، برای خانواده‌هایی که منتظر رسیدن ایشان در مقصد بودند و برای خیلی های دیگر این ابهام بی پاسخ ماند که آیا تاخیر هفت ساعته در پرواز امری طبیعی و عادی در دیگر کشورهای دنیاست؟

آیا بابت این همه تاخیر نمی‌بایست مسئولان هواپیمایی کشوری یا نهادهای نظارتی ورود کرده و با شناسایی قصور کنندگان، ایشان را جریمه کرده و به زیان دیدگان غرامت پرداخت کنند؟

آیا شش ساعت تاخیر برای پرواز ۱.۵ ساعته عادی است؟!

آیا نمی‌توان راهی برای تکرار نشدن این اتفاقات روزمره در صنعت حمل و نقل هوایی کشور اندیشید؟

آیا نمی‌توان دروغ گویی در این حیطه را گران کرد تا در زمان تحمیل شدن تاخیری ولو ناگهانی، صداقت در برخورد با مسافران جایگزین اطلاعات جعلی شود؟

براستی چگونه است که مسافر با تاخیری در حد چند دقیقه از پرواز جا مانده و مبلغ پرداختی‌اش بابت بلیت را از دست می‌دهد اما چندین ساعت تاخیر برای شرکت های هواپیمایی به هیچ انگاشته شده و مسافران هیچ مدافعی به خود نمی‌بینند؟!

آیا شش ساعت تاخیر برای پرواز ۱.۵ ساعته عادی است؟!
کد مطلب: 39162
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *