۰
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۲

با مرد پشت پرده گروه های تکفیری در عراق آشنا شوید

این گروه ابتدا به شهر سامرا حمله کردند و بعد در آنجا شکست خوردند. هدف بعدی آنها شبیه سازی حوادث مصر در دوران محمد مرسی و تغییر ساختار عراق و سرانجام از بین بردن و سرنگونی دولت اقای نوری مالکی است. تا بتوانند از دل نیروهای مسلح عراق یک ژنرال السیسی جدید تحت عنوان ناجی ملت عراق ایجاد خواهند کرد.
با مرد پشت پرده گروه های تکفیری در عراق آشنا شوید
به دنبال محاصره بخش هایی از عراق توسط گروه تروریستی در چند روز اخیر؛ بخش هایی از این کشور همچنان در اشغال این گروه تروریستی است. گروه تروریستی داعش از زمان محاصره سعی کرده اند که به طور کامل اماکن کلیدی و حساس بعضی از شهر های عراق را به تصرف خود در آوردند.

در پی این اتفاق و حمله شبه نظامیان تکفیری به استان نینوای عراق، نوری مالکی نخست وزیر این کشور خواستار اعلام شرایط اضطراری توسط پارلمان عراق شد و حتی از امریکایی ها نیز برای حمله هوایی به مواضع داعش درخواست کمک کرده است.

در همین رابطه دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه  به بررسی شرایط عراق پرداخته است.

وی در ابتدا بیان داشت، حمله سریع گروهک تروریستی به موصل و همچنین کرکوک و اخیرا اشغال شهر تکریت نشان می دهد که یک حرکت و توطئه سازمان یافته منطقه ای برای ناکارآمد جلود دادن دولت اقای نوری مالکی و همچنین انتقال قدرت از اکثریت عراق به اقلیت در دست اجرایی شدن و عملیاتی شدن است.

هانی زاده ادامه داد، گروهک داعش رویکرد کاملا ضد شیعی دارد. لذا بنا بر اعتقاداتی این مجموعه ابتدا در سوریه درصد ایجاد انزجار و ایجاد ناامنی پرداختند و پس از شکست این مجموعه ها از ارتش سوریه به سمت عراق متوجه شده اند. برنامه ریزی داعش در عراق کاملا دقیق بوده است و تابع یکسری ضوابط مکانی و زمانی بوده است.

این کارشناس مسائل عراق گفت، با توجه به اینکه انتخابات عراق انجام شده است، ولی هنوز مجلس شکل نگرفته است و اختلاف سیاسی عراق در معرفی یک نخست وزیر؛ خلا سیاسی در عراق را به وجود اورده است. داعش از این فرصت استفاده کرد و با کمک عناصر حزب بعث و همچنین برخی ژنرال های وابسته به رژیم صدام حرکت خود را آغاز کردند.

هانی زاده گفت، این گروه ابتدا به شهر سامرا حمله کردند و بعد در آنجا شکست خوردند. هدف بعدی آنها شبیه سازی حوادث مصر در دوران محمد مرسی و تغییر ساختار عراق و سرانجام از بین بردن و سرنگونی دولت اقای نوری مالکی است. تا بتوانند از دل نیروهای مسلح عراق یک ژنرال السیسی جدید تحت عنوان ناجی ملت عراق ایجاد خواهند کرد.

وی اضافه کرد، در واقع این ها می خواهند، وضعیت عراق به وضعیت قبل از ۲۰۰۳ بازگردانند. لذا در دراخل عراق عوامل حزب بعث، بازماندگان رژیم صدام و برخی ژنرال ها در حلب با داعش همکاری کردند.

ضمن اینکه عربستان و قطر هم در تشکیل گروه های تکفیری و ناامنی عراق و ناکارآمد دولت عراق کاملا پررنگ است و گارگردانی همه این برنامه ها به عهده طارق الهاشمی معاون سابق رئیس جمهور عراق که به عربستان فرار کرده است، می باشد. حتی این فرد اشغال موصل را به داعش تبریک گفته است و این را قیام مظلومان علیه دولت نوری مالکی را تلقی کرده است.

هانی زاده بیان داشت، با توجه شرایط موجود و اینکه ائتلاف های سیاسی عراق بر سر اقای نوری مالکی به توافق نرسیدند، به نظر می رسد که مالکی به این دلیل که وضعیت ناپایداری دارد، ورود پیدا نکرده است. به همین دلیل الان به نظر می آید در خود دولت عراق اختلاف نظرهای وجود دارد و اخیرا یکی از مشاوران ارشد اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق اعلام کرده است که دولت شیعی کارایی ندارد و یک دولت سنی باید روی کار بیاید.

لذا به نظر می رسد در خود نظام عراق و دولت عراق یک سری مشکلاتی وجود دارد و با توجه به خلا سیاسی و اینکه هنوز نخست وزیر رسمی از سوی ائتلاف ها معرفی نشده است؛ نوری مالکی فاقد دلگرمی در مقابله با گروه داعش است.

وی افزود؛ با توجه به تسلیم شدن بخشی از داخل شهرهای عراق، به نظر می اید که یک اقدام همگانی و بسیج عمومی برای مقابله با گروهک داعش لازم است که تاکنون دولت تصمیم جدی اتخاذ نکرده است.

هانی زاده در پایان گفت، مردم عراق طبیعی است که دارای نگرش های خاصی هستند و با توجه به نزدیکی فکری اهالی موصل و گروه های تکفیری به نظر می آید سریعا تسلیم شده اند و این نشان می دهد که این مسئله عدم مقاومت مردم کاملا از قبل طراحی شده است. هدف این است که شهرهای سنی نشین دست داعش بیفتد که اهالی این شهرها به سایر نقاط مرکزی عراق کوچ کنند تا بتوانند یک شورش عمومی علیه دولت ایجاد کنند.

وی همچنین گفت، عراق الان مرحله کاملا خطرناکی را پشت سر می گذارد و شرایط خطرناک تر از همیشه بوده است. ۱۱ سال از سرنگونی صدام در عراق می گذرد و اگر دولت آقای نوری مالکی و احزاب زیر مجموعه شیعه و حتی طیف های سنی در کنار هم قرار نگیرند و با داعش مبارزه نکنند قطعا داعش به اهدافش خواهد رسید و همچنین موصل و صلاح دین شمال عراق را تصرف خواهند کرد و در انجا خلافت اسلامی تشکیل می دهند. رهبران عراق باید از این فرصت استفاده کنند و اختلافات خودشان را کنار بگذارند و نخست وزیر مورد نظر خودشان را سریعا برای رای اعتماد معرفی کنند تا بتوانند این خلا سیاسی را از میان ببرند.
کد مطلب: 39277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *