۰
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳

اصرار مدیران مدارس به ثبت نام اجباری دانش آموزان تجدیدی در هنرستانها

موضوع ثبت نام اجباری دانش آموزان تجدیدی در هنرستانها به رغم آنکه وزیر آموزش و پرورش و همچنین رئیس آموزش و پرورش شهر تهران بارها دستور بر لغو آن داده و حتی دستورالعمل آن نیز صادر شده است، همچنان در برخی از مدارس شهر تهران ادامه دار
اصرار مدیران مدارس به ثبت نام اجباری دانش آموزان تجدیدی در هنرستانها
موضوع ثبت نام اجباری دانش آموزان تجدیدی در هنرستانها از سال گذشته و با صدور بخشنامه از سوی آموزش و پرورش شهر تهران و با هدف رونق هنرستانها مطرح شد که این موضوع منجر به اعتراض بسیاری از والدین شد.

سید مهدی یزدی خواه رئیس وقت آموزش و پرورش شهر تهران به منظور عملیاتی شدن برنامه پنجم توسعه برای توسعه هنرستان ها اقدام به صدور این دستورالعمل کرد که در نهایت و با توجه به اعتراض دانش آموزان و والدین آنها ملغی اعلام شد و دوباره دستورالعل لغو آن صادر و به روسای مناطق آموزش و پرورش صادر شد.

مدیران مدارس دستورالعمل لغو شده را اجرا نمی کنند

اما در این میان برخی از مدیران مدارس شهر تهران دستورالعمل لغو شده وزیر آموزش و پرورش و رئیس آموزش و پرورش شهر تهران را اجرا نمی کنند و همچنان اصرار به ثبت نام اجباری دانش آموزان در هنرستانها دارند.

مهدی بهلولی دبیر یکی از دبیرستانها در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر امتحانات دانش آموزان به اتمام رسیده و بسیاری از دانش آموزان مقطع متوسطه اول در حال دریافت کارنامه های خود و برگه هدایت تحصیلی هستند.برخی از مدیران مدارس به دانش آموزانی که در یک یا دو درس نمره قبولی را کسب نکرده اند، اعلام کرده باید به هنرستان بروند.

او درباره اینکه این بخشنامه سال گذشته از سوی آموزش و پرورش شهر تهران لغو شده بود، توضیح داد: این مدیران هنگامیکه با اعتراض والدین و دانش آموزان مواجه می شوند، می گویند که هیچ دستورالعمل لغو شده ای به دست ما نرسیده است و تا زمانیکه این بخشنامه به دست ما نرسد، ما براساس مصوبه سال گذشته اقدام خواهیم کرد.

صحبتهای این دبیر در حالی است که دستورالعمل لغو بخشنامه هم از سوی علی اصغر فانی در روزهای ابتدایی آغاز به کارش در آموزش و پرورش و همچنین از سوی رئیس وقت آموزش و پرورش شهر تهران صادر شده بود.

وزیر آموزش و پرورش در همان روزهای نخست آغاز به کارش گفته بود: به محض اطلاع این موضوع را پیگیری کرده و مانع از اجرای آن شدم. والدین یا دانش آموزان تجدیدی نگران نباشند و هیچ اجباری برای رفتن آنها به هنرستان وجود ندارد.

به گفته فانی، فلسفه توسعه هنرستان ورود دانش آموز به بازار کار است. اگر قرار باشد با اجبار دانش آموزی را به هنرستان بفرستیم، قطعاً تاثیرگذاری لازم را در بازار کار نخواهد داشت.

والدین تخلفات را به ستادهای ثبت نام مدارس اعلام کنند

مسعود ثقفی رئیس اطلاع رسانی آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا برخی از مدیران مدارس دستورالعمل لغو شده سال گذشته را اجرا نمی کنند، گفت: هنوز هیچ موردی به ما گزارش نشده است. اما تا آنجا که در جریان هستم رئیس سابق آموزش و پرورش شهر تهران در ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ دستورالعمل لغو را با شماره ۷/۱۱۷۴۵۶ صادر کرده است.

به گفته وی، در دستورالعمل ابلاغی رئیس وقت آموزش و پرورش به صراحت اعلام کرده است که دانش آموزان تجدیدی پس از دریافت نمونه برگ هدایت تحصیلی پس از امتحانات شهریور ماه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

ثقفی با بیان اینکه دستورالعمل در سال گذشته به تمامی ادارات و مناطق آموزش و پرورش و سپس به مدارس متوسطه ابلاغ شده است، توضیح داد: اگر مدیر مدرسه ای به بهانه عدم دریافت دستورالعمل لغو شده اقدام به ثبت نام اجباری دانش آموزان تجدیدی در هنرستان ها کند، تخلف انجام داده و باید والدین اعتراض خود را به اداره ارزیابی عملکرد کارکنان و پاسخگویی به شکایات منطقه اعلام کنند.

زمان رسیدگی به شکایات مردمی در آموزش و پرورش ۷۲ ساعت است

رئیس اطلاع رسانی آموزش و پرورش شهر تهران، صحبت های خود را اینگونه تکمیل کرد: تمامی والدین در صورت مشاهده هر گونه تخلف به هنگام ثبت نام اعم از دریافت وجه، برخوردهای ناشایست، عدم رعایت بخشنامه ها و ... می توانند به واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه مراجعه کنند. اگر پاسخ لازم را دریافت نکردند به همین اداره در آموزش و پرورش شهر تهران و در نهایت به وزارتخانه مراجعه کنند.

ثقفی گفت: یکی از مهمترین معضلات در موضوع رسیدگی به شکایات آن است که والدین معترض با این تصور که به شکایات آنها رسیدگی نمی شود و یا بهانه کاغذبازی و بروکراسی های اداری را می آورند و از راه قانونی تخلف ها را به آموزش و پرورش اعلام نمی کنند. این در حالی است که زمان رسیدگی به شکایات والدین حداکثر ۷۲ ساعت است و اگر والدین شکایات خود را در هر زمینه ای اعلام کنند، قطعاً به سرعت نتیجه می گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، با اتمام فصل امتحانات و اعلام نتایج، دانش آموزان اول دبیرستانی باید برگه هدایت تحصیلی خود را برای انتخاب رشته و ثبت نام در مدرسه مورد نظر دریافت کنند، اما در این شرایط و با توجه به تصمیم های خودسرانه برخی از مدیران مدارس دانش آموزان تجدیدی اول دبیرستانی در حال حاضر بلاتکلیف هستند که آیا ملاک ثبت نام در رشته مورد نظر خودشان ،برگه هدایت تحصیلی خرداد ماه است یا شهریور ماه؟!
کد مطلب: 39337
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *