۰
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۰
روحانی در جمع مردم خرم آباد؛

ایران برای حراست از عتبات از هیچ کوششی دریغ نمی کند

رئیس جمهوری گفت: اگر دنیا قدر ملت ایران و بزرگواری این ملت و عظمت این ملت و حقوق ملت ایران را بداند به اعتقاد من ما به راحتی می توانیم در زمینه حقوق هسته ای ملت ایران و رفع تحریم ها قدم های اصلی و نهایی را به حول و قوه الهی برداریم.
ایران برای حراست از عتبات از هیچ کوششی دریغ نمی کند
دکتر حسن روحانی پیش از ظهر چهارشنبه در سخنرانی مردمی در محل ورزشگاه تختی خرم آباد اظهار داشت: خدای بزرگ را شکرگزارم که در ماه شعبان ماه میلادها، ماه ولادت مولایمان حضرت ولیعصر(عج) و ماهی که همزمان است با ایام سالگرد انتخابات پرشور ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲ که به تعبیر مقام معظم رهبری ملت بزرگ ایران حماسه سیاسی عظیم و جاودانی را به یادگار گذاشتند.

وی ادامه داد: مردم عزیز لرستان، مردان و زنان لر، مردان و زنانی که در مسیر ایستادگی و دفاع از کشور و برای آبادانی این سرزمین و برای حمایت از فرهنگ دینی و اسلام عزیز و اهل بیت عصمت و طهارت هر آنچه داشتند در کف اخلاص گذاشته انداز لرستانی آغاز کنیم که سرزمین علما و بزرگان و مراجع و اندیشمندان و صاحب نظران است. آیت الله العظمی بروجردی بزرگترین فقیه دوران معاصر و مرجع علی الاطلاق دنیای تشیع، شخصیتی کم نظیر و بی نظیر از لحاظ علم و دانش و هوش و استعداد و بنیانگذار وحدت دنیای اسلامی بودند.

لرستان دیار شخصیتهای سیاسی و عالمان بزرگ است

دکتر روحانی افزود: همچنین لرستان دیار شخصیت سیاسی و عالم بزرگی همچون مرحوم آیت الله کمالوند، شخصیت فرهیخته ای همچون مرحوم آیت الله سلطانی و صدها استاد و عالم و بزرگ و نویسنده و شاعر و اندیشمند و هنرمند از این سرزمینی که سرزمین کوههای سربه فلک کشیده زاگرس و سرزمین دلاوری ها، قهرمانیها و ایستادگی هاست.

رئیس جمهوری عنوان کرد: لرستان سرزمین لشکر ابوالفضل(ع) است که در زمان جنگ تحمیلی تحت عنوات تیپ ابوالفضل(ع) فعالیت می کرد، سرزمین لشکر ۸۴، سرزمین دلاوران و عشایر و ایثارگران و فداکارانی است که در دفاع مقدس از خود حماسه های عظیم و بزرگ را آفریدند.

روحانی گفت: این سرزمین سرزمینی نیست که از بیکاری در رنج باشد. در مسیر خیابان و استقبال مردم پرشور و مهربان این سرزمین شعارهای زیادی شنیدم که مردم از بیکاری در رنج هستند. جوانان عزیز ما پسران و دختران عزیز ما همه در رنج بیکاری هستند.قبل از آنکه به لرستان عزیز برسم و برنامه هایی که دولت تدبیر و امید برای این استان خواهند داشت را مطرح کنم، چند نکته را به عرض شما برسانم.

وی عنوان کرد: اولا عزیزان من در شرایط فعلی دولت مصمم است که در زمینه کنترل و مهار تورم راه خود را ادامه دهد. به وعده ای که از روز اول به مردم داده است در زمینه مهار تورم قدم به قدم در مسیر حرکت کند که شرایط را برای زندگی مردم بهبود بخشد. می دانید در آغاز این دولت تورم ۴۳ درصد بوده و امروز تورم نقطه به نقطه ۱۶ درصد است بنابراین قدم بسیار مهمی دولت در این زمینه برداشته است.

برای رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی در پیش داریم

روحانی افزود: اما در عین حال هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب و زندگی راحت مردم راه طولانی را در پیش داریم که دولت در کنار مجلس شورای اسلامی و سایر قوا و با رهنمودهای مقام معظم رهبری این راه را تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: امسال قدم دیگری که برداشته شده کاهش رنج مردم و بار مردم در زمینه سلامت است. قدم به قدم شرایط بیمارستانهای دولتی، معالجه مردم، وضع بیمه، مسائل مربوط به بیماران صعب العلاج و مردمی که در رنج بیماریهای خاص هستند تسهیل شده و در این زمینه قدم برداشته خواهد شد.

رئیس جمهوری یازدهم افزود: شما امسال روز به روز در مراجعه به بیمارستانها و مراجعه به داروخانه ها برای تهیه دارو کمک بیمه را خواهید دید که شرایط برای مردم سهل تر خواهد شد. این یکی از تصمیمات مهم دولت تدبیر و امید برای رفاه حال مردم در نظام سلامت است. ما همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دادیم و ارزش دفترچه های بیمه را بالا بردیم و در ماههای آینده و سالهای آینده این راه را به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.

اولین قدم ها را در زمینه تولید برداشته ایم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ما در زمینه تولید اولین قدم ها را برداشته ایم. در همین استان لرستان در طول ۱۰ ماه گذشته دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان چه بودجه دولتی چه بخش خصوصی برای رونق اقتصادی مصرف شده است. تا کسب و کار رونق پیدا نکند و تا شغل برای جوانها ایجاد نشود مسئله بیکاری حل نخواهد شد ما در این زمینه قدم به قدم در مسیر اشتغال جوانان و رونق بیشتر کسب و کار قدم برخواهیم داشت.

وی همچنین به مسئله محیط زیست اشاره کرد و گفت: در حوزه محیط زیست یکی از مشکلات جنگلهای بلوط همه ارتفاعات زاگرس است. البته مشکل اینجا در لرستان کمی کمتر است و در ایلام بیشتر است. من در ارتفاعات ایلام به جنگلها با مسئولین مربوطه سر زدیم و از نزدیک دیدیم چه مشکلاتی برای درختان بلوط پیش آمده است. در این راه برنامه ریزی کردیم و این مشکل و معضل را حل خواهیم کرد.

جنگلهای بلوط سرمایه بزرگ زاگرس

روحانی با بیان اینکه جنگلهای بلوط سرمایه بزرگ زاگرس، استانهای کنار زاگرس و کل ملت ایران است یادآور شد: برای رفع مشکل قدم های فراوانی برخواهیم داشت. تنها بحث جنگلهای بلوط نیست. مشکلات فراوانی از نظر زیست محیطی وجود دارد که برخی را ما باید برنامه ریزی کنیم و برخی دیگر با کمک کشورهای همسایه حل می شود.

وی به مسئله سیاست خارجی نیز اشاره کرد و گفت: این دولت در مسیر تعامل صحیح و درست و سازنده با دیگر کشورها به ویژه همسایگان در چهارچوب منافع ملی و حقوق ملت ایران قدم برداشته و قدم برخواهد داشت. به ملت ایران من قول می دهم همان طور که تا امروز برای رفع تحریم ها و احقاق حقوق مردم در زمینه هسته ای قدم های اولیه را برداشته ایم قدم های بعدی را هم برخواهیم داشت.

سربازان دیپلماسی در خط مقدم مذاکرات وین مشغول تلاش هستند

رئیس جمهوری خطاب به مردم گفت: سربازان دیپلماسی شما امروز در خط مقدم در مذاکرات وین مشغول تلاش هستند و اگر دنیا قدر ملت ایران و بزرگواری این ملت و عظمت این ملت و حقوق ملت ایران را بداند به اعتقاد من ما به راحتی می توانیم در زمینه حقوق هسته ای ملت ایران و رفع تحریم ها قدم های اصلی و نهایی را به حول و قوه الهی برداریم.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: در زمینه عتبات مقدسه، کربلای عزیز، نجف عزیز، کاظمین عزیز و سامرای عزیز به همه ابرقدرت ها و مزدورانشان و آدم کشان و تروریست ها اعلام می کنیم ملت بزرگ ایران برای حراست از عظمت عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

اعلام آمادگی مردم برای دفاع از حرم ائمه اطهار

روحانی یادآور شد: طومارهای فراوان مردم نوشته اند. مردم نوشته اند که آماده اند تا بروند و از حرم ائمه اطهار دفاع کنند و تروریست ها را بر سر جای خودشان بنشاند. به مردم ایران اعلام می کنم نیروها، ایثارگران و فداکاران از شیعه و سنی و کرد در سراسر عراق فراوانند اماده ایثار و فداکاری هستند. این گروهک های تروریست و آنهایی که پشتیبان آنها چه در منطقه و چه در سطح جهان هستند در برابر اراده ملت بزرگ و مسلمان عراق چیزی نیستند و آنها را سر جای خودشان خواهند نشاند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقداماتی که دولت برای استان لرستان مصمم به اجرای آن است، گفت: اولین قدم این تصمیمات آبادانی و توسعه استان و در کنارش اشتغال برای جوانان عزیز خواهد بود.

تکمیل سدها

وی با بیان اینکه اولین قدم در زمینه تکمیل سدهایی است که در سال ۹۳ به انتها و به بهره برداری خواهند رسید، عنوان کرد: سدهایی از قبیل ایوشان، مروک، حوضیان که این سدها در سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ به بهره برداری خواهند رسید.

روحانی بیان داشت: همچنین سد کمندان تا اوایل سال ۹۴ به بهره برداری خواهد رسید. نیروگاه برق آبی رودبار لرستان در سال ۹۴ به بهره برداری می رسد. نسبت به سد معشوره هم قبلا تصمیم گرفته شده بود این سد ادامه پیدا نکند که با بحث هایی که در تهران داشتیم کار این سد هم ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور افزود: در کنار این سدهایی که در سال ۹۳ و ۹۴ به اتمام خواهد رسید، سدهای دیگری هم هست که در برنامه های سفر اعلام خواهد شد و طبق برنامه ادامه خواهد یافت. برای مناطق شیب دار که مسئله باغبانی و مسئله کشاورزی مطرح است و نیاز به پمپاژ آب دارد در تهران با وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه بحث و بررسی شد. هم برای اقداماتی که امسال جزو برنامه است اعتبارات لازم منظور می شود و هم برای مسئله آبرسانی استان که باید اصلاح شود و از هدررفت آب جلوگیری کنیم. طرح و برنامه لازم برای این حوزه نیز آماده شده است.

برنامه ریزی برای احداث چندین جاده

روحانی بیان داشت: چندین جاده مهم هم در دست برنامه ریزی است از جمله آزادراه خرم آباد - اراک که این کار آغاز شده و ادامه خواهد یافت که تکمیل این پروژه هم برای آسودگی مردم در رفت و آمد و هم جذب گردشگر و توریستم موثر خواهد بود.

وی افزود: همچنین برای مجتمع های شیلاتی با وزارت جهاد کشاورزی در تهران بحث کردیم طرح ها آماده است و عملیاتی خواهد شد.

احداث شهرک پتروشیمی

روحانی افزود: طرح بسیار مهمی که در پیش رو داریم بحث پتروشیمی است. این پروژه در حال تکمیل است ولی برنامه بر این شد که یک شهرک صنعتی پتروشیمی در کنار این پروژه احداث شود. سرمایه گذاری اولیه آن را وزارت نفت و وزارت صنعت معدن و تجارت انجام می دهند و بعد از آماده سازی زیربنا بخش خصوصی برای سرمایه گذاری دعوت می شود که این شهرک برای اشتغالزایی قدم بسیار مهمی در استان خواهد بود.

وی ادامه داد: برای اجرای دو طرح نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده اند که در این استان کار را آغاز کنند و دولت هم با همه وجود حمایت خواهد کرد. کارخانه لاستیک خودرو و کارخانه سنگبری مدرن این دو طرح است که هر دو این وزارتخانه متقبل شده است.

احداث هتل چهار ستاره

رئیس جمهوری تصریح کرد: مسئله بعدی در زمینه گردشگری است. ما در این استان نیازمند یک هتل چهار ستاره هم برای جذب گردشگر و هم جذب اساتید و متخصصان هستیم. قرار بر این شد که یک هتل چهار ستاره توسط بنیاد مستضعفان آغاز شود. برای تامین تسهیلات این پروژه نیز بخشی را سازمان میراث فرهنگی به عهده گرفته است. همچنین این سازمان به عهده گرفته برای توسعه صنایع دستی اقدام مجدانه ای آغاز کند که برای اشتغال جوانان و به خصوص بانوان موثر خواهد بود.

ارتقای مهارتهای شغلی

وی عنوان کرد: همچنین در زمینه مهارتهای شغلی، فارغ التحصیلانی از دانشگاهها داریم و نیاز به یک دوره ای برای مهارت شغلی دارند مقرر شده توسط هنرستانها و مراکز فنی حرفه ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه سرمایه گذاری کنند و مدارک لازم را برای مهارتهای حرفه ای در اختیار آنها قرار دهد.

رئیس جمهوری بیان داشت: همچنین به مردم لرستان می گویم که به حول و قوه الهی تمام اعتباراتی که در بودجه امسال برای طرح های عمرانی استان آمده ۱۰۰ درصد آن را دولت قول به تخصیص آنها می دهد و این هم قدم بسیار مهمی برای توسعه لرستان خواهد بود. علاوه بر آن طرح های دیگری به تعداد ۷۹ طرح به ارزش ۶۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که در شورای اداری تشریح خواهد شد.

تجهیز و بهره برداری از بیمارستان شهید رحیمی

روحانی یادآور شد: در زمینه تجهیز و بهره برداری از ظرفیت کامل بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد قول می دهیم.

وی عنوان کرد: نکته دیگری که برای اشتغال مهم بوده واحدهای تولیدی این استان است که یا کل واحدها فعال نیستند یا درصد کمی از این واحدها فعال است. حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد از ظرفیت صنایع استان فعال است. اگر بتوانیم ظرفیتها را کامل کنیم شرایط بسیار خوبی برای اشتغال جوانها به وجود خواهد آمد.

اعطای تسهیلات به بنگاههای مختلف

روحانی افزود: برای این کار حدود ۱.۸ میلیارد دلار مورد نظر قرار دادیم تا بتوانیم از امکانات صندوق توسعه به عنوان وام با تسهیلات لازم در اختیار این واحدها برای سرمایه در گردش قرار دهیم. همچنین نکته مهم برای همه سرمایه داران و کارآفرینان این است که صندوق توسعه ملی برای تسهیلات در این استان تخفیف ویژه ای مد نظر قرار داده به طوریکه برای بنگاههای کشاورزی با نرخ بهره ۱۱ درصد، بنگاههای صنعتی با نرخ ۱۶ درصد و برای گردشگری با نرخ ۱۲ درصد تسهیلات اختصاص می دهد.

وی یادآور شد: لرستان دارای آثار تاریخی بسیار ارزشمند و همچنین طبیعت بسیار جذابی است، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف شده تسهیلات لازم را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کند.

اتخاذ تصمیمات مهم برای اشتغال در استان

رئیس جمهوری عنوان کرد: در این سفر تصمیمات مهمی برای توسعه استان و برای اشتغال این استان گرفته خواهد شد به طوریکه در سال ۹۳ و ۹۴ شاهد تحولات مثبت در زمینه مسائل زیربنایی، جاده ای، رفاه، بیمارستانی، هتل، راه اندازی صنایع و شهرک مهم پتروشیمی خواهیم بود. این دولت همانطور که قول داده به عنوان خادمان مردم به خدمت خود ادامه خواهد داد و کشور شاهد رونق و توسعه و بهبود در زندگی مادی و معنوی مردم خواهد بود.

بر اساس گزارش مهر، دکتر حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و برخی اعضای کابینه طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۲۸ و ۲۹ خردادماه مهمان مردم لرستان هستند. این استان به عنوان پنجمین استان میزبان سفرهای رئیس جمهوری است.

دیدار مردمی در محل ورزشگاه تختی خرم آباد، دیدار با عشایر و روستائیان، نشست با صاحبان سرمایه در قالب شورای توسعه و سرمایه گذاری لرستان، بازدید از برخی صنایع استان، دیدار با منتخبان، حضور در جلسه شورای اداری استان و نشست با اصحاب رسانه از برنامه های سفر رئیس جمهور به لرستان است.
کد مطلب: 39385
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *