۰
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۷

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان وارد وین شد

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به ریاست محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان وارد وین شد .
تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان وارد وین شد
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره کننده هسته ای بامداد امروز تهران را به مقصد وین ترک کرد و ساعتی پیش وارد این شهر شد.

اولین دور مذاکرات امروز ساعت ۱۵:۳۰ به وقت وین (۱۸ به وقت تهران) بین ظریف و اشتون برگزار می شود.

با توجه به ماه مبارک رمضان و زمان دیرهنگام افطار در وین در این دور از مذاکرات ناهار و شام کاری بین ظریف و اشتون برگزار نخواهد شد.

ششمین دور مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در وین از امروز در شرایطی آغاز می شود که تا پایان توافق ژنو حدود دوهفته باقی مانده است و تیم هسته ای کشورمان آمادگی خود را اعلام کرده است که تا پایان تیر ماه برای به سرانجام رساندن مذاکرات آمادگی حضور در وین را دارد .

سیدعباس عراقچی در آستانه این دور از مذاکرات گفت: این بار سقفی برای مدت مذاکرات تعیین نشده، مگر تا ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) که آخرین مهلت تعیین شده دوره ۶ ماهه برنامه اقدام مشترک است. ما و همه طرف‌ها در ۱+۵ ، آقای ظریف و خانم اشتون از ۱۱ تا ۲۹ تیر در وین از فرصت موجود استفاده می‌کنیم تا به توافق نهایی برسیم.

عراقچی افزود: طبق روال، جلسات رسمی در ساختمان سازمان ملل متحد در وین و جلسات غیررسمی در هتل برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی خاصی برای برگزاری جلسات دو و چندجانبه با هیئت‌های مذاکره ‌کننده نشده اما طبیعت مذاکرات به نحوی است که چون ما با ۶ کشور طرفیم ، طبعاً هر جا احساس نیاز کنیم که لازم است با هیئتی جداگانه صحبت کنیم یا با دو هیئت،‌ نشست سه‌جانبه داشته باشیم این کار را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر امور خارجه، نخستین اصل مد نظر برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را حفظ عزت و استقلال همه‌جانبه کشورمان به‌ ویژه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی وفنی دانست.

عراقچی افزود: با تأکید بر این اصول تلاش خواهیم کرد به راه حلی عادلانه و منطقی برسیم و با تثبیت حقوق مردم ایران به عنوان اولویتی اساسی، این مذاکرات را با اقتدار، سربلندی، افتخار و پیروزی پشت سر بگذاریم.

وی همچنین با قدردانی از حمایت مردم از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: مردم با صبوری مذاکرات را پیگیری می‌کنند و با محبت به ما روحیه می‌دهند و هر جا با آنان مواجه می‌شویم با قوت از ما می‌خواهند با حفظ عزت، استقلال و اقتدار کشور در پی حل مسئله هسته‌ای باشیم.

عراقچی افزود: همه طالب این هستند که با حفظ این اصول، اگر راه حلی پیدا شود، این مشکل غیرضروری که ایجاد شده است حل و فصل و تنش‌ها کم شود و ما حتماً با همین منش حرکت خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش در پی توافق ایران و ۱+۵ در ژنو دو طرف بر اساس برنامه اقدام مشترک توافق کردند که در مدت ۶ ماه اجرای توافق ژنو مذاکرات نهایی را آغاز و نگارش متن توافق نهایی که بر اساس آن کلیه تحریم ها بر علیه ایران برداشته می شود ، به پایان برسانند .

ایران و ۱+۵ از مذاکرات وین در تاریخ ۲۶ خرداد ماه نگارش متن توافق نهایی را آغاز کردند. نگارش متن قرار است در این دور از مذاکرات که دور پایانی تا پیش از پایان ۶ ماه است ، مورد مذاکره قرار گرفته و پایان یابد .

البته در صورتی که طرفین نتوانستند در مدت تعیین شده به توافق نهایی دست یابند بر اساس برنامه اقدام مشترک امکان تمدید توافق به مدت ۶ ماه وجود دارد .

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان را در این دور از مذاکرات نیز محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی ، معاونین وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه ، امیری و رحیمیان از سازمان انرژی اتمی و گروهی از مشاوران فنی و هسته ای تشکیل می دهند.
کد مطلب: 39615
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *