۰
جمعه ۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۴
حمایت آمریکا از ژاپن؛

اختلافات آمریکا و چین بالا می گیرد

در پی مداخله جوی های فزاینده آمریكا در منطقه شرق آسیا و حمایت از ژاپن بر سر ادعای مالكیت بر جزایر ' دیائو یو ' ، كارشناسان پیش بینی می كنند اختلاف ها بین پكن و واشنگتن بالا خواهد گرفت.
اختلافات آمریکا و چین بالا می گیرد
برخی از منابع رسانه ای چین سفر ' چای اینگ تیان ' معاون ستاد كل ارتش این كشور به آمریكا را در این راستا و برای رساندن پیام پكن ارزیابی كرده اند.

این سفر در حالی این هفته انجام شد كه چین از رزمایش مشترك ۳۷ روزه آمریكا و ژاپن در منطقه ابراز نگرانی و به آن اعتراض كرده است.

همزمان درگیری و مناقشه بین پكن و توكیو به مرز خطرناكی رسیده به طوری كه هر دو طرف در روزهای اخیر تهدید به رویارویی نظامی كرده اند.

پایگاه اینترنتی ' چاینا ارگ ' در این رابطه می نویسد: سفر غیرمنتظره این مقام ارشد نظامی چین به آمریكا بی ارتباط با تنش ها در آسیای شمال شرقی و جزایر دیائو یو در دریای شرقی نیست.

معاون ستادكل ارتش چین اوایل این هفته راهی آمریكا شد و قرار است در باره منازعه دریایی نیز با مقام های آمریكایی گفت و گو كند.

برخی از فرماندهان ارشد ارتش چین نیز كه كاملا در جریان اختلاف های دریایی میان چین و ژاپن هستند ، وی را در این سفر همراهی می كنند.

روزنامه ' چاینا مورنینگ پست' چاپ هنگ كنگ در مقاله ای درگیری های چین و آمریكا در آسیا و پاسفیك مورد بررسی قرار داده است .

این مقاله با استناد به نظرات كارشناسی، می نویسد: قدرت آمریكا از سوی چین نه تنها در منطقه آسیا و پاسفیك بلكه در اقصی نقاط جهان از جمله آفریقا و آمریكا لاتین مورد چالش قرار گرفته و واشنگتن و پكن درگیر یك رقابت دیپلماتیك شده اند كه به مرور زمان بر شدت آن افزوده می شود.

به نوشته این نشریه هر دو طرف همچنین آمادگی نظامی را در اولویت همه امور خود قرار داده اند و به این ترتیب به سختی می توانند نقطه اشتراكی بیابند .

نویسنده در ادامه می افزاید، رفتار آمریكا در یارگیری در منطقه به سبك دوران جنگ سرد، رفتاری اشتباه است و راه نجات در اصل برقراری نوعی مدیریت مشترك بین چین و آمریكا است كه نقطه قوت آن ارائه یك پلات فرم برای حل و فصل اختلاف ها و جلوگیری از برخوردها بین دو طرف می باشد.

وی در ادامه با برشمردن نقاط اختلاف بر انگیز بین دو كشور و روندهای منفی حاكم بر روابط سیاسی، اقتصادی، نظامی و علمی می نویسد: وضعیت به گونه ای پیش رفته است كه حتی هنری كسینجر كه همواره نسبت به روابط دو كشور دیدگاه و رویكرد خوش بینانه ای داشته در سالهای اخیر بدبینی پیشه كرده است .

وضعیت فعلی بین آمریكا و چین به گونه ای است كه برخی پیش بینی حاكم شدن فضای جنگ سرد بر روابط دو كشور را دارند و كسی هم نمی تواند تضمین دهد كه پكن و واشنگتن در آینده درگیر یك جنگ رسمی نشوند.

 
کد مطلب: 4001
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *