۰
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۶
آیت الله لاریجانی:

اقدام قالیباف، فارغ از گرایش‌های سیاسی، کاری تحسین برانگیز است

آیت الله آملی لاریجانی با یادآوری اینکه در برهه‌ای از تاریخ این کشور فضایی ایجاد شد که برخی از کسانی که می‌خواستند از ولایت فقیه دفاع کنند، خجالت می‌کشیدند، تاکید کرد: وقتی توحید، ارزش‌های الهی و آیه شریفه «ان الحکم الا لله» را پذیرفتیم نباید در دفاع از آنها خجالت بکشیم یا اینکه بترسیم دیگران چه می‌گویند.
اقدام قالیباف، فارغ از گرایش‌های سیاسی، کاری تحسین برانگیز است
آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با یادآوری رأی ۹۸ درصدی مردم به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: این قانون که تقریباً با رأی همه مردم به تصویب رسیده، بر اساس ارزش‌ها و اصول اسلامی تدوین شده است؛ به طوری که تأکید بر این ارزش‌ها از اصول ابتدایی قانون اساسی آغاز می‌شود و تا پایان به چشم می‌خورد.

به گزارش انتخاب، وی افزود: وقتی دل را درگرو یک دین گذاشته‌ایم باید پای ارزش‌های آن بایستیم و کاری نداشته باشیم که دیگران چه برداشتی از کار ما می‌کنند و همچنین نباید بترسیم که گاهی کسانی به ما اتهام ارتجاع و عقب‌ماندگی بزنند.

آیت الله آملی لاریجانی با این مقدمه از اقدام اخیر شهردار محترم تهران مبنی بر جداسازی محیط کاری کارکنان مرد و زن قدردانی کرد و گفت: این اقدام، فارغ از گرایش‌های سیاسی، کاری تحسین برانگیز است زیرا جلوگیری از اختلاط زن و مرد در محیط کار به دلیل پیامدهایش اهمیت دارد و یک ارزش تلقی می‌شود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: کسی نمی‌خواهد مردان و زنان شاغلی را که اکنون در محیط های مختلط کار می‌کنند متهم کند زیرا خوشبختانه زنان و مردان ما در محیط کار تحفظ می‌کنند اما نمی‌توان انکار کرد چنین محیطی مطلوب اسلام نیست.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه تشخیص مصادیق ارزشهای الهی بر عهده «کارشناسان واقعی دین» است گفت: نصوص دینی ما به صراحت اختلاط غیرضروری زن ومرد را نهی کرده است؛ حال باید پرسید چرا برخی خجالت می‌کشند از ارزش‌های مبتنی بر نصوص دینی دفاع کنند؟

رئیس قوه قضاییه افزود: نمی‌خواهم بگویم هر کسی مدعی آگاهی از ارزشهای دینی شد باید از وی این ادعا را پذیرفت، اما باید پای آنچه از سوی اسلام‌شناسان حقیقی به عنوان ارزش‌های دینی مطرح می‌شود، ایستاد و از آن دفاع کرد.

آیت الله آملی لاریجانی با یادآوری اینکه در برهه‌ای از تاریخ این کشور فضایی ایجاد شد که برخی از کسانی که می‌خواستند از ولایت فقیه دفاع کنند، خجالت می‌کشیدند، تاکید کرد: وقتی توحید، ارزش‌های الهی و آیه شریفه «ان الحکم الا لله» را پذیرفتیم نباید در دفاع از آنها خجالت بکشیم یا اینکه بترسیم دیگران چه می‌گویند.

رئیس دستگاه قضا با توجه به اینکه برخی طرح جداسازی محیط کار را تفکیک جنسیتی خوانده اند گفت: ما بر سر عنوان و نام با کسی بحث نداریم اما معتقدیم پرهیز از اختلاط زن و مرد به معنی برتری دادن مردان به زنان نیست و نباید فریب گرایش‌های فمنیستی را خورد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه آیه ۵۴ از سوره مائده را که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَهَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» قرائت کرد و گفت: در آیه خطاب به مومنان آمده است که اگر از دینتان دست بکشید خداوند عده ای را می‌آورد که او آنان را دوست دارد و آنان نیز خداوند را دوست دارند. این عده در برابر مومنان نرم و متواضع و در برابر کافران سخت و قوی هستند.

رئیس قوه قضاییه با استناد به عبارت« ُیجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَهَ لآئِمٍ» تأکید کرد : یکی از ارزش‌های الهی این است که ما در راه خدا و امتثال امر او از مذمت هیچ مذمت‌کننده‌ای نترسیم.

آیت الله آملی لاریجانی از عموم مردم خواست که « فهم دینی » خود را با کمک اسلام ‌شناسان ارتقا ببخشند و هنگامی که دریافتند چیزی جزو ارزش‌های الهی، خواست خداوند و احکام دینی است به عنوان مصداقی از «لاَیَخَافُونَ لَوْمَهَ لآئِمٍ» پای آن محکم بایستند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه نباید بگذاریم رسانه های بیگانه و ماهواره‌ها «ارزش‌های اصیل» ما را پایمال کنند، تاکید کرد: مذمت‌کنندگان نسبت به مومنان و حتی انبیاء الهی همیشه در تاریخ وجود داشته است. این یک داستان تاریخی است که مومنان پای ارزش‌های دینی می‌ایستادند و مورد سخره و مذمت قرار می‌گرفتند.

رئیس دستگاه قضا در پایان این بخش از سخنانش خاطر نشان کرد که دفاع از جداسازی محیط کار یک نمونه از ایستادگی بر ارزش‌های الهی است و تصریح کرد که نباید با چنین موضوعاتی که جزو مسلمات دینی است برخورد سیاسی صورت بگیرد.

حوادث غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در این منطقه محور بخش دیگر از سخنان امروز آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی بود.

رئیس قوه قضاییه حوادث غزه را « بزرگترین مسئله جهان اسلام» در چند هفته اخیر دانست و گفت: جنایات صهیونیست‌ها فوق تصور است؛ آنان در محیطی چند ده کیلومتر مربعی و ظرف دو سه هفته، دو هزار شهید به جا گذاشتند، بیش از ده هزار نفر را زخمی کردند، ساختمان‌های بسیاری را بر سر ساکنانش فروریختند و حتی از انهدام بیمارستان‌ها، مدارس و مساجد هم ابا نکردند.

آیت الله آملی لاریجانی این اقدامات را « جنایت جنگی» خواند و تاکید کرد: متاسفانه حکومت‌های کشورهای اسلامی آن طور که انتظار بود پاسخ روشن و صریحی به این جنایت ندادند و در قبال این جنایات سکوت کردند ولی باید به آن کودک فلسطینی آفرین گفت که از ساکت نشستن حکمرانان کشورهای اسلامی تشکر کرد و گفت ما خود ایستاده‌ایم و چند لحظه بعد هم به درجه شهادت رسید.

آیت الله آملی لاریجانی چنین کودکانی را « قهرمانان امروز جهان اسلام» دانست و افزود: مقاومت، امروز پیروزتر از سابق است، مردم غزه سرفرازتر از سابق ایستاده اند و رژیم صهیونیستی که گمان می‌برد در چند روز می‌تواند مقاومت را در هم بشکند امروز با خفت و خواری از غزه بیرون رفت. سخن اصلی مردم غزه این است که اینجا سرزمین ماست و آنهایی که از اطراف و اکناف دنیا غاصبانه آمده‌اند باید به خانه هایشان برگردند.

رئیس قوه قضاییه پایداری مردم غزه را «الگویی برای جهان اسلام» و نوعی امتحان برای سران کشورهای اسلامی که «با بی‌تفاوتی کامل، سکوت و گاهی هم همراهی با صهیونیست‌ها» نتوانستند وظایف خودشان را انجام بدهند توصیف کرد و گفت: اسباب تاسف است که جهان اسلام گرفتار حکمرانانی است که نمی‌توانند وظایف خودشان را انجام بدهند و به داد کسانی برسند که در یک محیط کوچک این چنین مورد حمله و هجمه و جنایات صهیونیست ها و حامیانشان قرارگرفتند.

آیت الله آملی لاریجانی این حوادث را همچنین « امتحان بزرگی» برای راستی‌آزمایی ادعاهای حقوق بشری حامیان رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا و اروپا ارزیابی کرد و در این باره یادآور شد آنان که نعره‌های حقوق بشری‌شان علیه ایران همواره بلند است واگر دو نفر به اتهام جاسوسی زندانی شوند فریاد می‌کشند ولی هنگامی که دو هزار نفر از مردم بی‌دفاع در یک محیط کوچک با وحشیانه‌ترین روش‌ها به شهادت می‌رسند، نه تنها صدای حقوق‌بشر‌خواهی آنان بلند نمی‌شود بلکه حمایت هم می‌کنند و به رژیم کودک کش جایزه می‌دهند.

رئیس دستگاه قضا با ابراز تاسف از « ابزار شدن» حقوق بشر در دست کشورهای سلطه گر و تبدیل شدن اعلامیه جهانی حقوق بشر به یک « کاغذ پاره» ، از مردم ایران به دلیل حمایت معنوی سی و چند ساله خود از ملت فلسطین قدردانی کرد و گفت: حمایتی که مردم ایران در روز قدس و مناسبت‌های دیگر از ملت فلسطین می‌کنند در هیچ جای دنیا صورت نمی‌گیرد و سال های سال است که ابتکار حضرت امام(ره) در طراحی راهپیمایی روز قدس، در سراسر جهان باشکوه برگزار می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه « فاصله مکانی ایران و فلسطین کم نیست اما قلب‌های دو ملت به هم نزدیک است» تاکید کرد: ملت ما با زعامت مقام معظم رهبری و ابتکار حضرت امام(ره) برنامه‌ای را در جهان پرآشوب امروزی اجرا می‌کند که حمایت کامل و موثری از مردم فلسطین به شمار می‌رود و این پیام مهمی برای مردم دنیا دارد.

در ادامه جلسه مسئولان عالی قضایی، آیین نامه تعیین گروه های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقا گروه و تغییر مقام قضات و نحوه احتساب سنوات آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و موادی دیگر از آن اصلاح شد.
کد مطلب: 40311
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *