۰
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۶

خودروهای غیرمجازی که با امضا دولت احمدی نژاد وارد کشور شد

در حالی که در سال جاری واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ثبت سفارش نشده واردات این خودروها کاهش چشمگیری داشته و بر همین اساس تقاضا برای واردات خودروهای کره ای و چینی به ایران افزایش یافته است.
خودروهای غیرمجازی که با امضا دولت احمدی نژاد وارد کشور شد
در حالی که بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور ممنوع است اما بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۵ ماه نخست سال جاری ۱۱۶ خودرو با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی وارد کشور شده است.

البته محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت در این رابطه گفته است واردات خودروهاي بالاي ۲هزار و ۵۰۰ سي سي به كشور ممنوع است و خودروهاي بالاي ۲هزار و ۵۰۰ سي سي با روش هاي مختلفي به خيابان هاي شهرهاي ايران راه مي يافتند كه هيات دولت با بررسي شرايط همگي اين راه ها را بسته است.

وی تاکید کرده است واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی نه تنها ممنوع شد بلکه اگر متروکه نیز شوند باید به کشوری که از آنجا وارد شده اند ارجاع شوند و تحت هیچ شرایطی به داخل کشور نیایند.

این در شرایطی است که بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی در سال جاری از جمله تعهدات دولت گذشته بوده است که در دولت گذشته تسهیلاتی برای واردات خودرو به ورزشکاران و جانبازان اعطا شد و دولت یازدهم موظف به اجرای این تعهد بوده است.

همچنین بر اساس اعلام روابط عمومي گمرك جمهوري اسلامي ايران طي پنج ماه گذشته از سال جاري تنها ۱۱۶ دستگاه خودروي بالاي ۲هزار و ۵۰۰ سي سي به كشور وارد شده است که از اين تعداد ۴۱ دستگاه توسط سفارت خانه هاي كشور وارد شده و ۷۵ دستگاه ديگر نيز توسط ورزشكاران و جانبازان و برخي نهادهاي ديگر به كشور وارد شده است.

از جمله این خودروهای وارد شده می توان به واردات دو دستگاه مازراتی گیبلی اس به ارزش ۱۴۰ هزار و ۷۴۲ دلار، واردات دو دستگاه مازراتی کراتوپورته به ارزش ۱۷۲ هزار و ۹۲۲ دلار و ۵ پوشه کاین به ارزش ۴۴۹ هزار و ۲۳۵ دلار اشاره کرد.

این در شرایطی است که پیش از این مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران گفته بود از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۴۷ هزار دستگاه خودرو با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی وارد کشور شده، این در حالی است که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان ممنوع است و تنها آن دسته از خودروهایی وارد شده‌اند که تا قبل از اردیبهشت ماه سال ۹۲ ثبت سفارش شده باشند.

به گفته کرباسیان خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی سی در طبقه متوسط مورد استفاده قرار می گیرد و به طور قطع، تمام خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی که اجازه ورود به کشور داشتند، تاکنون وارد شده‌اند و چیزی در گمرکات باقی نمانده است، چراکه مدل‌های آنها قدیمی می‌شود و بازار مصرف خود را ممکن است از دست بدهند.

اما در حالی که در سال جاری واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی ثبت سفارش نشده واردات این خودروها کاهش چشمگیری داشته و بر همین اساس تقاضا برای واردات خودروهای کره ای و چینی به ایران افزایش یافته است.

در جدول زیر گرانقیمت ترین خودروهای وارداتی به کشور در سال ۹۳ آمده است:

خودرو


تعداد


ارزش(دلار)

پورشه پانامرا


۱


۱۲۱۰۵۷

پورشه کاین


۱


۹۵۶۹۹

پورشه کاین


۴


۳۵۳۵۳۶

ماراتی کراتو پورته


۲


۱۷۲۹۲۲

مازراتی گیبلی


۲


۱۴۰۷۴۲

بنز e۳۵۰


۱


۶۶۰۶۵

بنز e۲۵۰


۱


۵۷۸۸۱

بی ام و z۴


۱


۵۷۳۶۸

بی ام و ۵۲۸


۱


۴۶۲۷۷

بی ام و x۳


۱


۴۳۰۵۶

بی ام و x۱


۱


۴۲۳۲۶

بی ام و ۵۲۰


۱


۴۰۴۷۴

لکسوس es۲۵۰


۱


۳۳۱۸۴

آلفا رومئو جولیتا


۴۸


۱۱۹۴۶۰۲

منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 41373
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *