۰
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۰

مقایسه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بیت کوین و بازار سهام

بازار ارزهای دیجیتال در زمان بسیار کوتاهی توانست مرزهای جهان فیزیکی را درنوردد و به یک فناوری شناخته‌شده و تا اندازه‌ای مورد پسند تبدیل شود. ارزش بازار این دارایی‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳ تریلیون دلار رسید. بر اساس گزارش‌های اخیر سایت کوین مارکت کپ، ارزش فعلی بازار ارزهای دیجیتال حدود ۱ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. بیت کوین، که به عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی شناخته می‌شود، تقریباً ۴۰۰ میلیارد دلار از این مقدار را به خود اختصاص داده است.
مقایسه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بیت کوین و بازار سهام

روند رشد سریع بازار دارایی‌های دیجیتال باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران در مورد پورتفوی‌های سرمایه‌گذاری خود بازنگری کنند. با این حال، لازم است توجه داشت که تفاوت‌های بنیادینی بین ماهیت ارزهای دیجیتال و بازار سهام شرکت‌ها وجود دارد.
سهام شرکت‌ها بر پایه جریان‌های نقدی و دارایی‌های فیزیکی شرکت‌ها استوار است، در حالی که ارزش بازار ارزهای دیجیتال بیشتر به دلیل وجود یک شبکه بسیار امن به نام بلاکچین است. علاوه بر این، بازار سهام دارای سابقه‌ای چندین دهه‌ای است، در حالی که تنها ده سال از ظهور بیت کوین به عنوان پیشگام ارزهای دیجیتال می‌گذرد.

سرمایه گذاری در کدام یک بازده بهتری دارد ؟ سهام یا ارز دیجیتال

اگر فردی بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد بازار هدف خود سرمایه‌گذاری کند، نمی‌توان این عمل را سرمایه‌گذاری محسوب کرد. در حقیقت، این کار به قمار شباهت بیشتری دارد. در ادامه، قصد داریم تا ویژگی‌های بازار سهام و بازار کریپتوکارنسی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

بازار سهام

هر برگه سهام به عنوان مدرکی برای مالکیت بخشی از شرکت و دارایی‌های آن شناخته می‌شود. اگر ارزش سهام خریداری شده در بازار کاهش یابد، سهامدار همچنان می‌تواند امیدوار باشد که از سود سالانه فعالیت‌های شرکت و پشتیبانی دارایی‌های فیزیکی شرکت بهره‌مند شود. ارزش سهام در بازار به طور مستقیم با عملکرد تجاری شرکت مرتبط است؛ به این معنا که اگر شرکت در طول سال عملکرد مالی قوی‌تری داشته باشد، ارزش سهام آن در بازار افزایش خواهد یافت و بیشتر مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد.

بازار ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال نسبت به دارایی‌های سنتی، با تکیه بر دانش علمی و یک شبکه بسیار امن به نام بلاکچین، وارد عرصه شدند. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های بلاکچین، امنیت بالای آن در جلوگیری از دستکاری در تراکنش‌ها و ثبت دارایی‌ها می‌باشد.

گرچه بازار ارزهای دیجیتال نسبتاً جدید است، اما ایده‌های نوآورانه‌ای را به بازارهای جهانی افزوده است. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های ارزهای دیجیتال، توانایی انتقال آسان و سریع دارایی‌ها بین افراد است که تنها در عرض چند ثانیه و با سهولت کامل قابل انجام است.

دلیل نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند، به این معنی که هیچ نهاد رسمی در فرآیندهای قیمت‌گذاری یا خرید و فروش دخالت ندارد. در نتیجه، قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تنها بر اساس قوانین عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. امکان دارد در آینده شاهد باشیم که شرکت‌ها نیز سهام خود را از طریق توکن‌های دیجیتالی عرضه کرده و از مزایای منحصر به فرد شبکه بلاکچین بهره‌مند شوند.

مزایای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سپر تورمی

یکی از عوامل اصلی که روز به روز بر محبوبیت ارزهای دیجیتال می‌افزاید، خاصیت ضد تورمی آن‌ها است. این ارزها به صورت غیرمتمرکز اداره شده و تحت کنترل دولت‌ها یا سازمان‌های مالی نیستند که بتوانند با چاپ پول بدون پشتوانه، ارزش دارایی‌ها را کاهش دهند. ارزهای دیجیتال اغلب با مشخص کردن سقف تولید یا از طریق فرآیندهایی مانند توکن سوزی، تعداد توکن‌های در گردش را کنترل می‌کنند. به همین دلیل است که به این دارایی‌ها گاهی اوقات "طلای دیجیتال" نیز گفته می‌شود.

 

پتانسیل کسب سود های بزرگ

بازار کریپتوکارنسی، به عنوان یک بازار نوظهور، همچنان پتانسیل قابل توجهی برای رشد چشمگیر دارد. با این حال، لازم است توجه داشت که ورود به این بازار با نوسانات سریع و شدید خود، بدون بررسی دقیق و تحلیل ارزهای دیجیتال مورد نظر، می‌تواند ریسک بالایی برای از دست دادن سرمایه شما به همراه داشته باشد.

مزایایی سرمایه گذاری در بازار سهام

سابقه طولانی

یکی از دلایل اصلی که برخی هنوز بازار سهام را به بازار کریپتوکارنسی ترجیح می‌دهند، سابقه طولانی‌تر و اعتبار بیشتر این بازارهای رسمی است. هرچند که بازده سهام شرکت‌ها در مقایسه با نوسانات مثبتی که بازار کریپتو در سال‌های اخیر تجربه کرده، به مراتب کمتر است، اما ثبات نسبی سهام باعث شده تا اعتماد عمومی نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام، همچنان بیشتر از بیت کوین باشد.

دارای ارزش ذاتی

با توجه به اینکه هر برگ سهام به عنوان مدرک مالکیت درصدی از یک شرکت به شمار می‌رود، این برگه ارزش ذاتی دارد و ارزش‌گذاری آن بر اساس دارایی‌های فیزیکی شرکت و بازده درآمدی آن صورت می‌گیرد.

نظارت نهادهای مالی 

 نظارت دقیق نهادهای مالی بر شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بورس معامله می‌شود، به افزایش اعتماد عمومی نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار مالی منجر شده است. با این حال، باید در نظر داشت که با وجود تمام سخت‌گیری‌ها، برخلاف بلاکچین که داده‌ها در آن امکان دستکاری ندارند، گزارش‌های مالی و صورت‌های وضعیت درآمدی در بازار سهام همچنان امکان تحریف و دستکاری دارند.

بررسی معایب بازار سهام و کریپتو

نوسان شدید قیمت ها در بازار کریپتو و ثبات نسبی بازار سهام

قیمت‌ها در بازار کریپتوکارنسی کاملاً بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند، بدین معنا که قیمت‌ها ممکن است به دلیل تغییرات شدید در عرضه یا تقاضا که بدون نظارت هیچ نهاد رسمی اتفاق می‌افتد، دچار نوسانات قابل توجهی شوند. در مقابل، قیمت سهام در بازارهای سهام تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و در شرایط بحرانی، نهادهای رسمی می‌توانند با استناد به قوانین موجود برای تنظیم عرضه و تقاضا وارد عمل شوند.

محدود بودن ساعات معاملات بازار سهام

  بازارهای سهام عموماً در ساعات مشخصی از روز برای خرید و فروش فعال هستند و برای برداشت پول از حساب‌های آنلاین سهام، نیاز به تأیید کارگزاران خدمات دهنده است. اما در مقابل، بازار ارز دیجیتال به صورت 24 ساعته در دسترس بوده و امکان تبدیل دارایی‌ها به سایر ارزهای دیجیتال یا به دارایی‌های فیات در هر ساعتی از شبانه‌روز وجود دارد.

همچنین بخوانید: آینده تتر؛ نقش استیبل کوین‌ها در شکل‌دهی مالی دیجیتال
 

حرف آخر
با وجود اینکه هر یک از این بازارها دارای معایب و مزایای خاص خود هستند، سرمایه‌گذاری در آن‌ها در صورت داشتن اطلاعات کافی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و سودآور باشد. توصیه می‌شود قبل از ورود به هر یک از این بازارها، اطلاعات لازم را کسب کنید تا از دلایل احتمالی زیان‌های خود به خاطر نداشتن دانش کافی جلوگیری کنید.

کد مطلب: 215261
برچسب ها: بیت کوین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *