۰
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۸

رئیس مجلس: بیشترین مشکلات ما در حوزه تولید مربوط به سیستم بانکی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش فرصت های سرمایه گذاری استان مازندران گفت: اقتصاد باید به سمت مردمی شدن برود، اما تاکنون اصل 44 قانون اساسی به خوبی اجرایی نشده است
رئیس مجلس: بیشترین مشکلات ما در حوزه تولید مربوط به سیستم بانکی است
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به استان مازندران سفر کرده است، در اولین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری استان مازندران در شهرستان محمود آباد ضمن تقدیر از عوامل سرمایه گذاری در این استان گفت: یکی از رویکردهای جدی ما در مجلس شورای اسلامی توجه به بخش تولید است.

وی افزود: در حال حاضر دو لایحه تنظیم مقررات مالی و رفع موانع تولید در حال بررسی است. بخش خصوصی با مجلس در ارتباط است و ما از همه صاحب نظران دعوت می کنیم تا پیشنهادات خود را به صورت مدون به مجلس ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز جامعه به تولید و اینکه امروز ایران آمادگی جدی برای توجه به تولید دارد، گفت: در ادوار پس از انقلاب به دلایل برخی مسائل و شرایط توجه ویژه‌ای به تولید نمی‌شد و شرایط این گونه اقتضا می‌کرد، اکنون از آن دوره و شرایط عبور کردیم و امروز سیاست های کلی کشور تدوین شده و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه اصل ۴۴ قانون اساسی به خوبی اجرایی نشده است، افزود: خصوصی سازی به این معنا نبوده که پالایشگاه‌ها و پتروشیمی را از وزارت نفت گرفته و به وزارت دفاع دهیم. این امور و این نوع نگاه باید اصلاح شود.

لاریجانی تاکید کرد: اقتصاد باید به سمت مردمی شدن برود. در مجلس طرح هایی برای تسهیل فضای کسب و کار تصویب شده است. همچنین با اصلاح بخش‌هایی از آئین نامه داخلی مجلس علاوه بر نمایندگان دولت، نمایندگان بخش خصوصی نیز حضور خواهند داشت تا نظراتشان را ارائه کنند.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور از حالت دولتی خارج و به سمت رقابتی شدن پیش می‌رود.

لاریجانی به نیروی انسانی متخصص در کشور اشاره کرد و گفت: گسترش دانشگاه یک ظرفیت مهم برای تولید است و اگر متناسب با این نیروی متخصص سرمایه گذاری نکنیم اتلاف انرژی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: باید به نیروی انسانی کارآمد توجه شود و به عنوان یک سرمایه مهم از آن صیانت کرد.

لاریجانی در ادامه سخنانش به امنیت در ایران اشاره کرد و گفت: امنیت در ایران ناپایدار و موسمی نیست در ضمن در شرایط زمانی مختلف با مشکلاتی روبرو بودیم اما ایران در همه شرایط وضعیت امنیتی پایداری داشته است.

رئیس مجلس به بحران‌های ایجاد شده در منطقه خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: این بحران‌ها آتش فشانی است و یک عده به بهانه های مختلف بنزین روی آن می‌پاشند. خیلی از متخصصین غربی به این اذعان کردند که ایران تنها کشور منطقه است که امنیت دارد و می تواند بر امنیت منطقه تاثیرگذار باشد.

وی به ائتلاف مبارزه با داعش که از سوی آمریکا و کشورهای غربی شکل گرفته است اشاره کرد و گفت: این ائتلاف به یک شوی امنیت شباهت دارد. آنها ائتلافی ایجاد کرده اند که بمباران کنند. کجا را می خواهید بمباران کنید؟ با بمباران نمی‌توان گروه های چریکی را از بین برد.

لاریجانی ادامه داد: ایران در مبارزه با تروریسم طرح داده و همواره آن را عملی کرده است. اگر ایران در عراق جدی وارد نمی‌شد اکنون شرایط عراق خیلی فرق می کرد. در همه این بحران سازی‌ها ایران یک پایداری امنیتی جدی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به همگرایی و همفکری در درون کشور اشاره کرد و یادآور شد: در سطح قوای سه گانه همگرایی برای ایجاد آبادانی با محور تولید را زیاد می بینم و این یک حرکت پرشتاب را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: آینده ایران به سمت تولید بیشتر است و بیشترین مشکلات ما در سیستم بانکی است. بانک‌ها باید در خدمت تولید قرار بگیرند و نسبت به بخش های تولیدی خود را موظف بدانند.

لاریجانی تاکید کرد: اگر تولیدگری از بانک، اعتبار مالی گرفت اما از آن سوء استفاده کرد باید آن را به محکمه ببرند. اما از تولیدگرانی که به دلیل تلاطم های سیستم ارزی سرمایه در گردش دچار مشکل شده اند باید حمایت کرد.

رئیس مجلس گفت: دولت و مجلس همواره از استانداران درخواست کردند تولیدگران را مورد حمایت قرار دهند.

لاریجانی به نشست مشترک دولت و مجلس در روزهای گذشته اشاره کرد و تصریح کرد: در این جلسه تاکید شد استانداران کسانی را که سوء استفاده‌های مالی از بخش تولید کرده اند با تولیدگرانی که نیازمند تولید هستند تفکیک کنند.

وی در ادامه به مسائل استان مازندران اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در استان مازندران باید در بخش‌هایی باشد که مزیت دارد. گسترده کار مازندران یک مرکز ثقل برای مواد غذایی است که هم باید از آن صیانت کرد و هم کمک کرد تا تولید محصولاتشان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: مازندران در کنار دریاست و همین پتانسیلی در حوزه پتروشیمی است. لذا باید در زمینه پتروشیمی و نفت سرمایه گذاری لازم صورت بگیرد.

لاریجانی همچنین از وزارت نفت خواست به سرمایه گذاران استان مازنداران کمک کند تا سرمایه گذاری های لازم در این حوزه صورت بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بخش گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: باید به این نکته توجه کرد که اگر مازندران یک محل مناسب برای گردشگران است نباید این ظرفیت مازندران برای تولید را از بین برد.

وی با انتقاد از تبدیل زمین های کشاورزی و برنج کاری در مازندران به زمین های مسکونی ادامه داد: مگر زمین برای ویلاسازی نیست که از زمین های برنج برای ویلا سازی استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: گردشگری حتما یک مزیت است اما آدابی دارد و به بهانه گردشگری نباید ظرفیت های دیگر تولیدی این منطقه را از بین برد.

رئیس مجلس همچنین گفت: مسئله زباله سیمای مازندران را تحت الشعاع قرار داده است که این مسئله باید هرچه زودتر حل شود.

لاریجانی به روستاها و اهمیتش اشاره کرد و گفت: مازندران مقدار زیادی از تولیدش از روستا است و اگر روستا چرخه اقتصادی مطلوبی نداشته باشد ساکنین روستاها آن را خالی می کنند. اقصا نقاط ایران از امکانات معدنی خوبی برخوردار است اما متاسفانه دولت در سال‌های گذشته معادن را احتکار کرده بود و نه خودش تولید می کرد و نه اجازه تولید به مردم را می‌داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: الان شرایط کشور در رکود است و ابتدا باید رکود را از بین برد تا بتوان مالیات‌ها را افزایش داد. سختگیری در زمان رکود برای مالیات استراتژی غلطی است.
کد مطلب: 42106
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *