۰
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۴

خباز: ریش و قیچی تصمیم‌گیری در جریان اصلاحات باید در دست خاتمی باشد

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رییس‌جمهور مهمترین سازوکار انتخاباتی اصلاح طلبان را حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه دانست و تاکید کرد:اصلاح طلبان برای رسیدن به وحدت افراد باید از برخی خواسته های خود بگذرند.
خباز: ریش و قیچی تصمیم‌گیری در جریان اصلاحات باید در دست خاتمی باشد
محمدرضا خباز، چهره سیاسی اصلاح‌طلب  بر ضرورت انسجام بین گروه‌های اصلاح گرا در انتخابات پارلمان دهم تاکید کرد و گفت: نخستین و مهمترین سازوکار انتخاباتی، انسجام بین احزاب و چهره‌های اصلاح طلب است. ما همیشه از تفرقه لطمه خوردیم، در انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم اگر ۴ کاندیدای اصلاح‌طلب به صحنه نمی‌آمدند حتما آقای احمدی نژاد انتخاب نمی‌شد، اشتباه این بود که در آن دوره به جای یک کاندیدای اصلاح طلب، ۴ کاندیدا وارد میدان شدند.

وی اظهار داشت: در انتخابات سال ۸۸ هم به جای یک نفر، دو نفر معرفی شدند اما در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته دیدیم که با کناره گیری آقای عارف و انسجام اصلاح طلبان چه اتفاقی رخ داد. عارف با این کناره گیری کاری کارستان و فوق العاده انجام داد و نشان داد که مردان بزرگ تصمیم های بزرگ می‌گیرند، اگر او نیز حاضر به کناره گیری نمی‌شد و در صحنه باقی می‌ماند باز هم شکست می‌خوردیم.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه یکی از لازمه‌های رسیدن به وحدت آن است که افراد از برخی خواسته‌های خود بگذرند، تصریح کرد: اگر این از خودگذشتگی نباشد بدون شک وحدت اتفاق نمی افتد. اگر منِ اصلاح‌طلب بروی خواسته و حرف خودم پافشاری کردم و دیگر اصلاح‌طلبان نیز بر روی حرف خودشان پافشاری کنند که وحدت حاصل نمی‌شود.

وی دومین عنصر مهم برای موفقیت در انتخابات آینده را پذیرش رهبریت سیدمحمد خاتمی از سوی همه جریانات اصلاح طلب عنوان و تصریح کرد: اصلاح طلبان بعد از وحدت باید حول محور آقای خاتمی به جمع بندی برسند، یعنی یک نفر ریش و قیچی را بدست گیرد و کار را تمام کند. او ببرد، بقیه نیز بپذیرند حتی اگر خلاف نظرشان باشد. فرض کنیم فلان چهره اصلاح طلب کاندیداست، باید خودش را آماده کند که اگر آقای خاتمی و مجموعه تصمیم گیر گفتند به مصلحت نیست این فرر کنار برود، همان کاری که آقای عارف کرد و گفت اگر آقای خاتمی بگوید من کنار می روم و گرنه نمی روم. آنهم در شرایطی که همسر و اطرافیان وی مخالف این کناره گیری بودند.

معاون تقنینی معاون پارلمانی رییس جمهور تاکید کرد: اگر اصلاح طلبان حول محور خاتمی وحدت کنند و بعد از آن نیز یک لیست برای سراسر کشور بدهند و لیست شان را نیز اقای خاتمی و هاشمی امضا کنند یقینا موفق خواهند بود.

خباز در ادامه در مورد نقش و جایگاه شورای مشورتی خاتمی و تاثیرگذاری آن در روند تصمیمات تشکل های اصلاح طلب گفت: این شورا همانطور که از اسمش معلوم است، یک شورای مشورتی است که به گروه ها و احزاب اصلاح طلب مشورت می‌دهند اما در نهایت حرف آخر را باید یک نفر بزند. اعضای آن شورا همه افراد محترمی هستند ولی نقش مشورتی دارند. حرف باید از دهان اقای خاتمی بیرون بیاید که اصلاح طلبان بروی آن به توافق برسند.

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز تصمیم آقای خاتمی بود که جواب داد، حتی اعضای آن شورای مشورتی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هرچه به سراغ اقای عارف رفتند آقای عارف گفت کنار نمی روم چون رای دارم. معتقدم حرف درستی هم می زد و رای زیادی داشتند. حرف عارف این بود که اگر آقای خاتمی بگوید من حاضرم کنار بروم. البته احتمال اینکه آقای خاتمی در این مورد با این شورا مشورت کردند بعید نیست ولی نباید تصمیم گیری را به بیش از یک نفر واگذار کنیم. باید بپذیریم یکی از دلایل موفقیتاصولگرایان این بود که حول محور آیت الله مهدوی کنی جمع می‌شدند، اصلاح طلبان نیز باید حول یک نفر جمع شوند و یک نفر حرف بزند.

خباز گفت: اگر اصلاح طلبان به وحدن برسند و زیر لیست شان را نیز آقایان هاشمی و خاتمی امضا کنند قطعا موفق و پیروز خواهند بود.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42454
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *