۰
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۹
رویترز:

احتمال آزادسازی ذخایر نفتی استراتژیک با تلاش گسترده آمریکا در سپتامبر وجود دارد

با تلاش های گسترده آمریکا برای متقاعد کردن دیگر کشورها برای آزادسازی ذخایر راهبردی و کاهش مقاومت آژانس بین‌المللی انرژی در برابر این برنامه آمریکایی، ممکن است در اویل ماه سپتامبر آزادسازی این ذخایر نفتی صورت گیرد.
 به نقل از رویترز ، یک کارشناس نفتی در گزارشی نوشته است: پس از کاهش مقاومت آژانس بین‌المللی انرژی در برابر برنامه آمریکایی آزادسازی ذخایر راهبردی، مصرف‌کنندگان جهانی نفت در اوایل سپتامبر از این ذخایر بهره‌برداری می‌کنند.

بر اساس این گزارش، وی که از نوشتن نام خود خودداری کرده است، توضیح داد: تنها یک هفته پس از اینکه رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد هیچ بحثی برای یک اقدام اضطراری احتمالی وجود ندارد، اکنون به نظر می‌رسد این آژانس با این عقیده موافقت کرده است و این آزادسازی می‌تواند به میزان زیاد یا بیش از ۶۰ میلیون بشکه‌ سال گذشته باشد.

ماریا هون مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در پاسخ به این گزارش گفت: این آژانس در ارتباط نزدیک با اعضا است و برای انجام اقدام لازم در پاسخ به یک اختلال فیزیکی آماده است.

هفته گذشته منابع آگاه به رویترز خبر دادند که درحالی‌که ممکن است اختلال در صادرات نفت ایران بهانه‌ای برای این اقدام باشد، مقامات آمریکایی مشتاق هستند تا این بهانه را مطرح کنند که افزایش قیمت نفت اثرات تحریم‌های مالی بر تهران را از بین‌ می‌برد همچنین ممکن است با وجود اینکه آژانس بین‌المللی انرژی با این میزان اختلال در ذخایر برای استفاده از قانون قدیمی آزادسازی ذخایر راهبردی موافق نباشد اما آمریکا، فرانسه و انگلیس بدون هماهنگی با سایر اعضای گروه اقدامی انجام دهند.

به نوشته این منبع آگاه، آمریکا اصلی‌ترین محرک برای انجام این برنامه است و آژانس بین‌المللی انرژی نیازی برای یک آزادسازی نمی‌بیند. به هر حال، اگر مصرف‌کنندگان اصلی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار آزادسازی باشند، این آژانس اقدامی انجام می دهد و نقشی بازی می‌کند.

بر اساس این گزارش، صحبت در مورد آزادسازی ذخایر راهبردی هفته گذشته پس از اینکه رویترز گزارشی مبنی بر اینکه کاخ سفید برنامه‌های قدیمی آزادسازی احتمالی را دوباره روی کار آورده است، منتشر کرد، آغاز شد. این اقدام به علت ترس آمریکا از کاهش اثرات تحریم‌ها بر ایران در اثر افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت از ماه ژوئن عنوان شده است.

تحلیلگران معتقدند که این حرکت می‌تواند به انتخاب مجدد اوباما در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند. اوباما نسبت به ذخایر نفتی راهبردی این کشور بسیار راحت‌تر عمل می‌کند درحالی که پیش از این برای اختلال‌های بزرگ در ذخایر به عنوان آخرین راه‌حل مورد استفاده قرار می‌گرفت. سال گذشته آمریکا موفق شد تا آژانس بین‌المللی انرژی را متقاعد کند تا ذخایر راهبردی را برای سومین بار در تاریخ این ذخایر آزاد سازد.

این منبع آگاه توضیح داد: اگرچه مقامات آمریکایی و اعضای آژانس بین‌المللی انرژی هردو اعلام کردند که تا هفته گذشته هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته است اما در هفته‌های اخیر کاخ سفید در تلاش بوده است تا دیگر کشورها را برای پیوستن به این برنامه متقاعد کند.

در هفدهم ماه آگوست، منبع آگاه دیگری گفت: مقامات آمریکایی منتظر هستند تا پیش از تصمیم‌گیری، از وضعیت بازار پس از روز کارگر در سوم سپتامبر مطلع شوند.

رئیس کمیته هدایت آژانس ذخایر راهبردی نفت فرانسه با توضیح اینکه هیچ دستوری مبنی بر آماده‌باش برای آزادسازی ذخایر دریافت نکرده‌ام، گفت: در شرایط کنونی این کار منطقی نیست و درصورتی قانونی است که برای مثال تنش‌های ژئوپلتیکی میان ایران و رژیم صهیونیستی به طرز قابل‌ ملاحظه‌ای بدتر شود.

کارشناس نفتی نویسنده این گزارش از حمایت فرانسه و انگلیس از برنامه آزادسازی ذخایر راهبردی در فصل بهار خبر داد این درحالی است که جمعه گذشته هون اعلام کرده بود که هیچ دلیلی برای آزادسازی وجود ندارد و هیچ عضوی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی چنین برنامه‌ای ندارند.

مقامات ژاپن و کره جنوبی نیز با نیاز برای آزادسازی این ذخایر هفته گذشته مخالفت کردند و به گفته این منبع نفتی برخی از اعضا مانند آلمان هنوز با این برنامه مخالف هستند.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی و انگلیسی در مورد این برنامه با عربستان مشورت کرده‌اند و این کشور نیز معتقد است که نیازی به انجام این کار نیست اما تصمیم‌گیری با کشورهای مصرف کننده است.
کد مطلب: 4301
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *