۰
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۱

وزارت خارجه آمریکا: ایران به توافق هسته ای پایبند است

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفته است: ایران روند پایان معامله هسته ای خود را آغاز کرده است.
وزارت خارجه آمریکا: ایران به توافق هسته ای پایبند است
وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش برخی رسانه های این کشور مبنی بر عدم پای بندی ایران به توافق هسته ای و خرید مواد جدید از سوی ایران برای راکتور آب سنگین اراک واکنش نشان داد و این گزارش ها را رد کرد.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری خود با اذعان به بی اساس بودن این خبرها گفت :ایران تا کنون به تعهدات خود در چارچوب برنامه اقدام مشترک پای بند بوده است.

روز گذشته نشریه آمریکایی فارن پالسی در خبری مدعی شده بود ایران فعالیت های جدیدی در برنامه هسته ای خود مغایر با توافق ژنو در پیش گرفته ، از جمله اینکه موادی برای راه اندازی راکتور اب سنگین اراک خریداری کرده است.

فارس پالسی مدعی شده بود دولت اوباما به طور خصوصی از این مساله ابراز نگرانی کرده و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفته است: ایران روند پایان معامله هسته ای خود را آغاز کرده است.

در گزارش فارس پالسی به یک گزارش محرمانه دولتی آمریکا نیز اشاره شده بود که در آن آمده بود ایران موادی برای راه آندازی راکتور آب سنگین در اراک خریداری کرده و به گروه های نزدیک خود در عراق و سوریه سلاح هایی ارسال کرده است.

در گزارش فارس پالسی آمده بود که جمهوریخواهان احتمال دارد با اطلاع از اقدامات جدید ایران، زودتر از آنچه که پیش بینی می شود به بهانه نقض تعهدات از سوی ایران، تحریم های این کشور را در کنگره افزایش دهند.

اما وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در واکنش به این گزارش اعلام کرد که ایران همچنان به تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو و طرح اقدام مشترک پای بند بوده است.

در روزهای گذشته از معاون اوباما گرفته تا جان کری وزیرخارجه این کشور و مشاور امنیت ملی دولت اوباما در اظهار نظرهای مختلفی با هشدار به کنگره درباره عدم تشدید تحریم های ایران، این اقدام احتمالی جمهوریخواهان در کنگره را به معنای پایان روند مذاکرات هسته ای و اخلال در سیاست خارجی دولت آمریکا دانسته اند.

جمهوریخواهان آمریکا که در انتخابات میاندوره ای پیروز شده و اکثریت دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار گرفته اند، منتظر بهانه ای برای تشدید تحریم های ایران هستندو ظاهرا ادعای نقض تعهدات از سوی ایران، بهترین بهانه برای آنها محسوب می شود.

روز گذشته " اد رویس" رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به همین بهانه در سخنانی با ادعای اینکه ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو پای بند نیست، دولت اوباما را متهم کرد که به اقدامات به گفته او " خلاف توافق هسته ای از سوی ایران" سرپوش می گذارد تا گفت و گوهای هسته ای با این کشور را همچنان پیش ببرد.

او خوش بینی دولت اوباما برای رسیدن به یک توافق نهایی با ایران را زیر سوال برد و گفت این خوش بینی فرصت اعمال فشار بیشتر به ایران از طریق تحریم ها را می گیرد.
کد مطلب: 43495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *