۰
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۷

سه چهارم بازار فروش سلاح جهان در سیطره آمریکا

طبق تحقیقات جدیدی که برای کنگره صورت گرفته است، فروش تسلیحات آمریکا در سال ۲۰۱۱ سه برابر شد و به بیش از ۶۶ میلیارد دلار رسید.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، طبق تحقیقات جدیدی که برای کنگره صورت گرفته است، فروش تسلیحات آمریکا در سال ۲۰۱۱ با رکورد بالایی سه برابر شد.

بر اساس نتایج این تحقیقات، فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای دیگر در سال گذشته میلادی در مجموع به ۶۶.۳ میلیارد دلار رسید که با این رقم بیش از سه چهارم بازار جهانی فروش سلاح در سال ۲۰۱۱ که به ارزش ۸۵.۳ میلیارد دلار است را به خود اختصاص داد.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که روسیه بعد از آمریکا در جایگاه دوم فروش بیشترین تسلیحات (با ۴.۸ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۱ قرار داشته است.

بر اساس این گزارش، ‌فروش تسلیحات آمریکا در سال ۲۰۱۰، با افزایش چشمگیری به بیش از ۲۱.۴ میلیارد دلار رسید و تنها سالی بود که مجموع فروش تسلیحات آمریکا در تاریخ صادرات تسلیحات آمریکا به بیشترین حد خود رسید.

در سال مالی ۲۰۰۹ نیز فروش تسلیحات آمریکا به مناطق برون‌مرزی به مجموع تقریباً ۳۱ میلیارد دلار رسید.

اخیراً همزمان با بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه، آمریکا تلاش کرده تا به گروهک‌های مسلح و مخالف، به نفع خود کمک کند و به آنها سلاح ارائه دهد.

این گزارش توسط سرویس تحقیقات کنگره‌ای که شاخه‌ای از کتابخانه کنگره است، تهیه شده است. مطالعات سالانه توسط «ریچارد گریمت» و «پل کر» نوشته شده است و روز جمعه در اختیار کنگره قرار گرفت و مجموعه مفصلی از اطلاعات غیرمحرمانه مربوط به فروش سلاح آمریکا است که در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

توافقات صورت گرفته آمریکا در زمینه فروش سلاح با عربستان سعودی شامل، خرید ۸۴ جنگنده پیشرفته «اف ۱۵»، گونه‌ای از انبار مهمات، موشک‌ها و حمایت‌های لجستیکی و به روز کردن ۷۰ جنگنده اف ۱۵ در ناوگان کنونی این کشور می‌شود.

بر اساس این گزارش، ‌فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی همچنین شامل چندین بالگرد «آپاچی» و «بلک هاوک» می‌شود که همگی بخشی از قرارداد ۳۳.۴ میلیارد دلاری فروش تسلیحاتی آمریکا می‌شود.

امارات متحده عربی نیز یک سامانه ضد موشکی خریداری کرد که شامل رادارها می‌شود و به ارزش ۳.۴۹ میلیارد دلار است و ۱۶ بالگرد «شینوک» به ارزش ۹۳۹ میلیون دلار خریداری کرده است و عمان نیز ۱۸ جنگنده اف ۱۶ به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار از آمریکا خریداری کرده است.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، اکثر خرید تسلیحات که به ارزش ۷۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد توسط کشورهای در حال توسعه صورت گرفته است که از این میزان ۵۶.۳ میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری شده است.

دیگر قراردادهای چشمگیر تسلیحاتی آمریکا که در سال گذشته صورت گرفت شامل توافقنامه ۴.۱ میلیارد دلاری این کشور با هند برای فروش ۱۰ هواپیمای حمل و نقل «سی ۱۷» و همچنین با کشور تایوان برای فروش سکوهای پرتاب ضدموشک «پاتریوت» به ارزش ۲ میلیارد دلار بوده است.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که سیاست آمریکا اینگونه است که با همپیمانان عربی خلیج فارس وارد همکاری شود تا سامانه دفاع موشکی منطقه‌ای را به بهانه حفاظت از شهرها، پالایشگاههای نفت، خطوط لوله و پایگاههای نظامی را در مقابل آنچه که آنها تهدید ایران می‌نامند، راه‌اندازی کنند.

این تلاش‌های آمریکا شامل استقرار رادارهایی برای افزایش دامنه پوشش هشدارهای اولیه در سراسر خلیج فارس و همچنین معرفی فرماندهی و سامانه‌های کنترل و ارتباطات می‌شود که این سامانه‌ها می‌توانند اطلاعات را با سکوهای جدید بازدارنده‌های موشکی که به کشورها فروخته شده، تبادل کنند
کد مطلب: 4414
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *