۰
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۶

پایان مناقشه S300 / توافق تهران و مسکو بر سر سامانه دفاع موشکی روسی

وزرای دفاع ایران و روسیه طی دیدارهایی که امروز داشتند، بر سر مسئله سامانه دفاع موشکی S300 به توافق رسیدند.
پایان مناقشه S300 / توافق تهران و مسکو بر سر سامانه دفاع موشکی روسی
وزرای دفاع ایران و روسیه طی دیدارهایی که امروز داشتند، بر سر مسئله سامانه موشکی S۳۰۰ به توافق رسیدند.

سردار دهقان در دیدار با همتای روسی خود ضمن ابراز خرسندی و استقبال از سفر او به جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم همکاری، هم فکری و تعامل طرفین تاکید کرد و افزود: ایران و روسیه به عنوان دو همسایه که دارای دیدگاه های مشترک در قبال مسایل سیاسی منطقه‌ای و جهانی هستند، می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های خود ، الگویی از همکاری‌های مکمل دو کشور را به نمایش بگذارند.

وی گفت:ما معتقدیم شرایط کنونی برای گسترش و توسعه همکاری فرصت مغتنمی است تا با کمک یکدیگر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه " روسیه مقتدر و ایران مستقل دو رکن مهم ثبات منطقه ای و جهانی هستند " را جامه عمل بپوشانیم.

دهقان، با تبیین شرایط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با ایفای نقش مسئولانه خود در مبارزه با تروریسم و کمک به دولت ها و ملت های منطقه در دفاع از خود ادامه خواهد داد و در قبال تحکیم ثبات و امنیت منطقه مسئولانه عمل خواهد کرد .

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با محکومیت شدید جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در جولان که منجر به شهادت گروهی از رزمندگان حزب الله لبنان گردید گفت : این جنایات که در تداوم اقدامات تروریستی و خونبار این رژیم در فلسطین ، لبنان ، سوریه ، عراق و حمایت های آشکار و پنهان آنان از تروریسم تکفیری صورت می‌گیرد و هدفی جز بر هم زدن امنیت منطقه و جهان را دنبال نمی‌کند ، پرونده ننگین و سنگین جنایات جنگی این رژیم را تکمیل کرد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که مسائل و مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل گردد گفت : دخالت طرف های دیگر در رویدادهای منطقه، ضمن پیچیده تر کردن شرایط ، بر تداوم و افزایش بحران نیز خواهد افزود .

وی تصریح کرد : بی تردید برای رسیدن به امنیت و آرامش پایدار در منطقه و جهان باید با عزمی جهانی ریشه های تروریسم ، خشونت و افراط گرایی را خشکاند.

دهقان گفت: با توجه به این‌که آمریکا و غرب سیاست فرسایش ظرفیت ها و زیرساخت های استراتژیک کشورهای مستقل را هدف گرفته اند ، ایران و روسیه می توانند با همکاری ، هم افزایی و فعال سازی ظرفیت های بالقوه راهبردی با مداخلات توسعه طلبانه و زیاده خواهی های آمریکا مقابله کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، اتحاد کشورهای منطقه برای مقابله با خطر تروریسم ، افراط گرایی و خشونت و ایجاد پیمان های منطقه ای برای مدیریت و مهار بحران های ناشی از این خطرات را ضروری دانست و افزود: تقویت ساختارهای سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی منطقه‌ای نظیر سازمان شانگهای و ایجاد برخی ساختارهای جدید امنیتی در منطقه می تواند زمینه غلبه بر این مشکلات و بحران ها را فراهم کند .

دهقان در پایان با تاکید مجدد بر تقویت و گسترش مناسبات دفاعی - نظامی میان ایران و روسیه ، آمادگی کشورمان برای بسط و توسعه هر چه بیشتر این روابط اعلام کرد.

در این دیدار ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه نیز با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران ، بر گسترش روابط همه جانبه و بلند مدت میان دو کشور تاکید کرد.

وی با قدردانی و استقبال از رویکرد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با روسیه ، گسترش و تعمیق روابط دفاعی و فنی با ایران را فاکتور بسیار مهمی در تامین امنیت و ثبات منطقه ای و جهانی دانست .

وزیر دفاع روسیه با بیان این که ما دارای چالش و تهدید های مشترکی هستیم ، تصریح کرد : ایران و روسیه می توانند با هنکاری و مساعی دو طرف با این چالش ها و تهدیدات مقابله کنند .

ارتشبد سرگئی شویگو در ادامه افزود : ما ارزش زیادی برای اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر قائل هستیم و خواستار و همکاری مشترک در این زمینه می باشیم .

وزیر دفاع روسیه با اشاره به اهمیت موافقت نامه ای که در این سفر به امضا می رسد اظهار امیدواری کرد : با امضای این توافق نامه همکاری های دفاعی – نظامی ایران وروسیه بیش از پیش ارتقاء و گسترش یابد .

وی با تجلیل از نقش امنیتی جمهوری اسلامی ایران گفت : ایران یک کشور کلیدی در تامین امنیت منطقه است و اگر کسی این حقیقت را درک نکند گمراه خواهد شد.

ارتشبد سرگئی شویگو ، با اشاره به رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود گفت : روسیه همواره از این رویکرد سازنده حمایت کرده و می کند .

طرفین در دیدار با توجه به اراده دو کشور در ارتقای روابط دفاعی برای حل و فصل مشکل s ۳۰۰ توافق کردند .
منبع:انتخاب
کد مطلب: 44301
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *