۰
يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۶
الاخبار:

آمریکا نگران است؛ پادشاه جدید عربستان بیمار است و بعد از چند دقیقه گفتگو، حرف های بی ربط می‌زند

در دوران بیماری پادشاه عربستان، حتی این مسئله مطرح شد که ممکن است تنش های خاندان حاکم بر عربستان به بحران داخلی یا اختلاف منجر شود.
آمریکا نگران است؛ پادشاه جدید عربستان بیمار است و بعد از چند دقیقه گفتگو، حرف های بی ربط می‌زند
روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت: پادشاه جدید عربستان از نظر ذهنی مشکل دارد و همین مسئله برای آمریکا نگران کننده است.

برای آمریکایی ها و به خصوص ناظران امور عربستان، آینده روابط این دو کشور بعد از مرگ پادشاه عربستان، مبهم و معما گونه نیست بلکه مسلم است که این روابط تغییری نخواهد کرد. اما واقعیت متشنج خاورمیانه و اوضاع نفت سوال هایی را درباره قدرتمندان آینده عربستان و تاثیر آن بر سیاست منطقه ای مطرح می‌کند. قبل از اینکه پادشاه سابق عربستان به بیمارستان برود، آنتونی کوردسمن، پژوهشگر موسسه پژوهش های راهبردی و بین المللی واشنگتن، این سوال را مطرح کرد، که پادشاهی جدید عربستان چه تاثیری بر بحران های کنونی خاورمیانه خواهد گذاشت.

در دوران بیماری پادشاه عربستان، حتی این مسئله مطرح شد که ممکن است تنش های خاندان حاکم بر عربستان به بحران داخلی یا اختلاف منجر شود.

سیمون هندرسون، پژوهشگر موسسه سیاست های خاورنزدیک در واشنگتن، نوشته است، سلمان بن عبدالعزیز از نظر عقلی مشکل دارد و وقتی با او صحبت می‌شود بعد از چند دقیقه، حرف های بی ربط می‌زند.

به نوشته هندرسون، به این ترتیب انتظار می‌رود بعد از مرگ پادشاه عربستان خلائی در دستگاه حاکم بر این کشور ایجاد شود و این مسئله به افزایش نگرانی در کشورهای جهان منجر خواهد شد؛ زیرا عربستان بزرگترین صادر کننده نفت جهان است. به نوشته هندرسون اما مسئله نگران کننده تر، تاثیر عربستان به عنوان مرکز رهبری در کشورهای عربی و کشورهای با اکثریت مسلمان است. به خصوص درباره آنچه به تعامل با تهدید داعش مربوط می‌شود.

با توجه به اینکه احتمال دارد اوضاع عربستان به سمت انتقال قدرت همراه با هرج و مرج پیش برود، آمریکا نیاز دارد تا مطمئن شود، فردی پادشاه عربستان خواهد شد که صلاحیت دارد و زمام امور را خیلی زود در دست می گیرد. علاوه بر این، با توجه به آنچه در رسانه های آمریکا درز یافته است، این نگرانی در واشنگتن وجود دارد که مرگ ملک عبدالله در زمانی رخ داد که نوعی تردید در روابط آمریکا و عربستان به وجود آمده است. اینکه آیا پادشاه عربستان می‌تواند در سایه روابط متشنج با آمریکا، با همکاری این کشور، خاورمیانه ناآرام را اداره کند، جای سوال است.

جرالد سب و جی سالمون، در روزنامه وال استریت ژورنال به این سوال پاسخ دادند. به گفته آنها در کوتاه مدت، مرگ پادشاه عربستان، ممکن است تنش در روابط دو کشور را کاهش داد. به خصوص اینکه عربستان، وارد دوره انتقال قدرت شده و ممکن است احساس کند بیشتر از هر زمان دیگری در معرض تهدیدهای خارجی قرار دارد در نتیجه تمایل بسیاری دارد تا در افکار عمومی جهان اینگونه نشان داده شود که همچنان از تایید قوی آمریکا برخوردار است. اما در طولانی مدت و با انتقال کامل قدرت در عربستان، سوال هایی درباره ماهیت دیدگاه رهبری جدید عربستان در خصوص روابطش با منطقه و جهان، مطرح خواهد شد. به عقیده دنیس راس، دیپلمات آمریکایی کارشناس امور خاورمیانه، به احتمال زیاد، رهبری جدید عربستان به صورت جمعی خواهد بود و سران این کشور در تصمیم گیری ها، با احتیاط بیشتری عمل خواهند کرد.

به گفته سب و سالمون، این واقعیت جدید که ممکن است در عربستان رخ دهد، شاید از توانایی سعودی ها برای اتخاذ تصمیم های قاطعانه درباره مسائل مهم و جنجالی در برابر ایران، یا عراق، داعش و نیز سیاست های نفتی کم کند به خصوص اینکه آمریکا و عربستان، تلاش می‌کردند در این خصوص این مسائل با هم همکاری کنند.

در پایان این مقاله آمده است: سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، فردی قوی به شمار نمی‌رود و از سلامت لازم برخوردار نیست و همین مسئله مقامات آمریکا را نگران کرده است، به همین سبب، آمریکایی ها تلاش می‌کنند خیلی زود با حاکمان جدید عربستان وارد عمل شوند تا بحران های بیشمار را بررسی کنند.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 44387
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *