۰
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۰

طرح پیشنهادی جدید در مذاکرات هسته ایران و 1+5؛ 10 هزار سانتریفیوژ فعال در مقابل کاهش تولید اورانیوم غنی شده

ایران و آمریکا در حال گفتگو در مورد مصالحه ای هستند که به تهران اجازه استفاده از تکنولوژی غنی سازی اورانیوم خود را می دهد اما پتانسیل ساخت سلاح هسته ای را کاهش می دهد.
طرح پیشنهادی جدید در مذاکرات هسته ایران و 1+5؛ 10 هزار سانتریفیوژ فعال در مقابل کاهش تولید اورانیوم غنی شده
آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات نوشت که ایران و آمریکا در حال گفتگو در مورد مصالحه ای هستند که به تهران اجازه استفاده از تکنولوژی غنی سازی اورانیوم خود را می دهد اما پتانسیل ساخت سلاح هسته ای را کاهش می دهد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این توافق می تواند به بن بست یک دهه ای بر سر مساله هسته ای ایران پایان دهد. تهران تاکنون حاضر به پذیرفتن درخواست های امریکا برای کاهش بسیار تعداد سانتریفیوژها نشده است.

دیپلمات های نزدیک به مذاکرات که به شرط عدم افشای نامشان سخن می گفتند، بیان داشتند که این پیشنهاد جدید، به ایران اجازه می دهد که حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ خود را فعال و عملیاتی نگه دارد.

با این حال، تهران باید سانتریفیوژهای خود را مجددا طراحی کند تا اورانیوم غنی شده کمتری تولید کنند.

براساس این پیشنهاد، ایران تنها می تواند یک نوع خاص از گاز اورانیوم که برای غنی سازی به سانتریفیوژها تزریق می شود را ذخیره کند.

در همین حال، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که موضوعات مختلفی بین ایران و ۱+۵ در حال بحث است.

وی افزود: در این زمینه، تکه های پازل بسیاری وجود دارد که باید کنار یکدیگر گذاشته شوند. این تکه ها شامل تعداد سانتریفیوژ فعال و چگونگی فعالیت آنها می شود.

بنابر ادعای اسوشیتپدرس، ایران سال گذشته پیشنهاد داده بود که میزان تولید غنی سازی خود را در قبال فعال نگه داشتن اکثر سانتریفیوزها خود کاهش دهد. این پیشنهاد در آن زمان توسط آمریکا و پنج عضو دیگر مذاکره کننده رد شد.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 44569
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *