; ?>; ?> جهانگیری: پیش بینی می شود 16 هزار میلیارد تومان برای یارانه سال 94 کسری داشته باشیم - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۲

جهانگیری: پیش بینی می شود 16 هزار میلیارد تومان برای یارانه سال 94 کسری داشته باشیم

اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه گاهی گفته می شود دولت در تصمیم‌گیری‌هایش شجاعت ندارد گفت: تصمیم شجاعانه باید مدبرانه و عالمانه و با رعایت همه جوانب باشد.
جهانگیری: پیش بینی می شود 16 هزار میلیارد تومان برای یارانه سال 94 کسری داشته باشیم
معاون اول رییس جمهور در همایش روز مهندس که در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد با اشاره به اینکه پس از گذشت یک سال و نیم از عمر دولت تدبیر و امید موفق شدیم بسیاری از مشکلات پیش روی نظام را کنترل کنیم اظهار کرد: در حوزه سیاست خارجی دولت در شروع کارش با چالش‌های جدی روبه رو بود و دشمنان انقلاب اسلامی سعی داشتند به بهانه بیجا، تحریم های ظالمانه ای علیه ایران وضع کنند علی رغم اینکه می‌دانستند ملت ایران و دانشمندان جوان آن با اتکا به توان خود صرفا به دنبال استقرار این دانش در داخل کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته دولت گفت‌وگوهای پیچیده و فشرده ای با قدرت های جهانی داشته است تصریح کرد: امید است نتیجه گفت‌وگو به خیر ملت ایران منجر شود و بخشی از چالش های بین المللی کشور کاهش یابد.

جهانگیری با بیان اینکه در زمینه مسائل اقتصادی شرایط برای کشور پیچیده تر بود افزود: اوضاع اقتصادی کشور نیازمند تصمیمات جدی است؛ چرا که در برخی حوزه ها تصمیمات ناصحیحی در گذشته اتخاذ شده بود که تصحیح تصمیم ها نیازمند زمان بیشتری بود. اما در مدت ۱۸ ماه با سیاست حاکمیت انضباط پولی و مالی در تصمیمات دولت شاهدیم که تورم بالای مهرماه ۹۲ به تورم ۱۵.۷ درصد در بهمن ۹۳ رسید.

جهانگیری در ادامه به عملکرد برخی رسانه‌ها از سر بی اطلاعی در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: روز گذشته رییس جمهور اشاره کردند که تورم بهمن ماه صفر بوده است. اما یکی از روزنامه ها نوشته بود این گفته رییس جمهور در حالی است که به گزارش مرکز آمار تورم ۱۵.۷ درصد است.

وی افزود: باید توضیح دهیم که تورم به ۳ صورت اعلام می شود یکی تورم سالانه که ۱۵.۷ درصد است دوم تورم ماهانه که برای بهمن ماه صفر اعلام شد و سوم تورم نقطه‌ای که حدود ۱۴.۴ درصد است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در بخش های مختلف اقتصادی شاهد رونق اقتصادی بوده‌ایم خاطرنشان کرد: از ابتدای کار دولت موضوع رونق تولید و خروج از رکود دنبال شده است و طبق آمار رسمی شش ماهه اول امسال رشد اقتصادی کشور ۴ درصد بوده است. و این رشد در بخش کشاورزی ، صنعت و نفت و گاز و خدمات کشور پررنگ بوده است. به طوری که در حوزه گاز امسال بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب به میزان گاز تولیدی کشور اضافه شده است که عمده آن از میدان مشترک پارس جنوبی بوده است چرا که این میدان مشترک بین ایران و قطر است و تذکر داده شد تا متناسب با سهم ملت ایران از این میدان مشترک برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی رشد اقتصادی مثبت داشته‌ایم گفت: رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته ۳.۲ درصد بوده است که این حرکت روبه جلو باید استمرار یابد.

جهانگیری در ادامه به دغدغه جدی کاهش بهای نفت اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد این اتفاق اقتضایات سیاسی و اقتصادی دارد اما دولت در چند ماه گذشته موفق شده است تا سیاست‌های خود را تنظیم کند و حتی با نفت ۴۰ دلاری با حداقل مشکلات از شرایط عبور کنیم.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت در بودجه سالانه تاثیرگذار است گفت: در سفری که به عراق داشتم مسئولان این کشور اشاره می کردند که ۹۵ درصد بودجه‌شان وابسته به نفت است اما جای خوشبختی است که در بودجه ۲۱۶ هزار میلیاردی برای سال ۹۴ تنها حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان از نفت درنظر گرفته شده است یعنی حدود ۲۵ درصد.

جهانگیری با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی مساله کاهش اتکا به بودجه نفت را دنبال می کنیم خاطرنشان کرد: امیدواریم در پایان کار دولت دستاورد قابل توجهی در این زمینه داشته باشیم که بخش عمده‌ای از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی رود و فقط بودجه عمرانی را به نفت اختصاص دهیم یعنی بودجه جاری را حذف کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه تغییر قیمت انرژی مهم ترین تصمیمی بود که در حوزه اقتصاد گرفته شد، اظهار کرد: سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان از منابع یارانه به صورت نقدی توزیع می‌شود و این درحالی است که درآمد حاصل از یارانه به سختی به ۳۳ هزار میلیارد تومان می رسد بنابراین باید از بودجه نفت بین مردم توزیع کنیم و پیش بینی می شود که ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ برای یارانه کسری داشته باشیم.

جهانگیری با اشاره به اهمیت رشد سرمایه‌گذاری در کشور گفت: سیاست دولت در سال ۹۳ و ۹۴ این بوده است که منابع بانکی به سمت سرمایه‌ درگردش رود و در ۱۰ ماهه گذشته سیستم بانکی کشور ۲۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که در همین راستا ۶۰ درصد آن در حوزه سرمایه در گردش بوده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت معتقد است باید زمینه جدی فعال شدن بخش خصوصی در اقتصاد فراهم شود خاطرنشان کرد: دولت با وارد شدن بخش خصوصی در صحنه‌های اقتصادی کشور موافق است و تلاش می کند تا بسترهایی را ایجاد کند که بخش خصوصی به راحتی به کار خود ادامه دهد بنابراین یکی از مهم ترین دستورات دولت در حوزه بهبود فضای کسب و کار بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه در ۶ ماهه اول امسال رشد سرمایه گذاری کشور طی چند سال گذشته همواره منفی بوده است به ۱۵.۸ درصد مثبت رسیده است خاطرنشان کرد: این تغییر نشان می دهد که اعتماد خوبی بین دولت و بخش خصوصی به وجود آمده است.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی باید یکی از اولویت های اول اقتصاد کشور باشد و دولت به این موضوع توجه می کند اظهار کرد: توسعه پایدار در بخش کشاورزی ضامن استقلال اقتصادی کشور و ماندگاری مردم در روستاها و ضامن خودکفایی کشاورزی خواهد بود. بنابراین دولت به معنای واقعی کلمه خود را متعلق به تحصیلکردگان بخش های مختلف اقتصادی می داند و از راهکارها و انتقادات آن‌ها بهره گرفته و دست آن‌ها را می بوسد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه به چالش های کشاورزی اشاره کرد و افزود: در تولید کشاورزی از چالش هایی است که باید برطرف شود همچنین کوچک بودن واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی و ضعف ورود دانش در بخش کشاورزی از دیگر چالش‌های این حوزه است.

جهانگیری در ادامه به برنامه‌های دولت در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: تراز بازرگانی بخش کشاورزی ان‌شاالله در آینده مثبت خواهد بود و در این راستا با توجه به اتفاقات اخیر درروسیه به نظر می رسد ایران می تواند تامین‌کننده خوبی برای نیازهای کشاورزی کشور روسیه باشد.

وی با اشاره به چالش های جدی در حوزه آب تصریح کرد: میزان بارش کشور در حد ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و در حال حاضر دغدغه ما فقط مربوط به آب کشاورزی نمی‌شود بلکه به آب شرب نیز منتقل شده است. که هم در زمینه کمبود آب و هم کیفیت آب با مشکلاتی روبرو هستیم. اما اگر موفق شویم ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود.

وی در ادامه به گسترش صنایع تبدیلی ، آبیاری نوین و کشت فراسرزمینی به عنوان دیگر سیاست‌های دولت در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: با مجوز مقام معظم رهبری مبلغ ۱۰ میلیادر دلار برای طرح های مربوط به حوزه آب و خاک از صندوق توسعه ملی برداشت کرده ایم که امید است نتایج خوبی در این حوزه به دست آوریم. همچنین با وجود اینکه کشورهای دوست در اطراف ایران زیاد است امید است بتوانیم با گسترش کشت فراسرزمینی در زمینه رونق اقتصادی کشور اقدامات موثری را انجام دهیم.
کد مطلب: 44838
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *