۰
يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳

علی اکبر صالحی: من پیشنهاد مذاکره با آمریکا را به رهبری دادم

اکنون که مذاکرات دوباره آغاز شده، نیازی به فکت شیت نداریم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در روزهای اخیر در وین بخشی از مسائل ابهام زدایی شد و طرفهای مقابل لغو یکجای تحریمها را پذیرفته اند.
علی اکبر صالحی: من پیشنهاد مذاکره با آمریکا را به رهبری دادم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در روزهای اخیر در وین بخشی از مسائل ابهام زدایی شد و طرفهای مقابل لغو یکجای تحریمها را پذیرفته اند.

 علی اکبر صالحی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با بیان اینکه اکنون مذاکرات وارد جزییات شده است و در لوزان به مفاهیم مشترکی درباره محورهای اصلی مذاکرات از جمله نطنز ، فردو و اراک رسیدیم افزود: وارد این عرصه شده ایم که مفاهیم مشترک به توافقنامه تبدیل شود.

وی گفت: مفاهیم مشترک کنونی تعهدآور نیست اما از این به بعد به جزئیات می پردازیم و کارشناسان در این باره مذاکره می کنند.

صالحی افزود: اصل روشن است که باید چه کنیم و در وین درباره بحث تحریمها مذاکره داشتیم.

وی گفت: مسائل حقوقی و فنی روشن است و بحث تحریمها نیز باید روشن شود بویژه پس از گزاره برگی که آمریکاییها منتشر کرده اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکاییها در انتشار گزاره برگ مذاکرات لوزان درست و نادرست را با یکدیگر قاطی و تشویش فکری ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه مذاکره فن است و باید در باره آن کتاب نوشت گفت: طرفهای مذاکره کننده به خود اجازه می دهند از هر ابزاری در مذاکره استفاده کنند که دست بالاتر را داشته باشند.

صالحی افزود: از جمله ابزاری که در مذاکره استفاده می شود رسانه ، افکار عمومی و عصبانی کردن طرف مقابل است.

وی گفت: آمریکاییها چون امپراطوری رسانه ای را در دست دارند می توانند افکار عمومی را آنچنان که می خواهند بسازند اما حقیقت را نمی توانند کتمان کنند.

صالحی افزود: مواردی است که پس از پایان مذاکرات و اصول توافقنامه و مبرهن شدن نتایج می توان درباره آن صحبت کرد. وی گفت: امروز متوجه شدم رسانه های رسمی کشور بیش از گزاره برگ آمریکاییها مواردی را مشابه گزاره برگ منتشر کرده بودند و رسانه های خارجی از این مطالب استفاده کردند.

صالحی افزود: آمریکاییها در گزاره برگ خود برای توجیه مخالفان و افکار عمومی کشور خود درست و نادرست را قاطی کردند.

وی گفت: انتظار داشتیم در گزاره برگ آمریکاییها موارد درست را بیشتر و نادرست را کمتر می آوردند که منجر به تفسیر و استنباط نادرست نشود.

صالحی افزود: با توجه به فضای عمومی کشور گزاره برگی را آماده کردیم اما گفتگوی دو ساعته وزیر امور خارجه با برنامه نگاه ۱ و مطرح شدن همه موارد و گفتگوی اینجانب با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ موجب شد گزاره برگ منتشر نشود و همین صحبتها تبدیل به گزاره برگ شد.

وی افزود: مسئولان کشور در پی تأمین منافع ملی هستند و ما در شرایط بسیار حساسی هستیم که هر کسی می تواند سوء استفاده کند.

صالحی گفت: رژیم صهیونیستی و دیگران می خواهند بگونه ای به مذاکرات خدشه و بهانه ایجاد کنند.

وی افزود: توصیفی که از مذاکرات در سخنان مسئولان کشور چه در صدا و سیما و چه در دانشگاهها شد کفایت می کند و اکنون که مذاکرات دوباره آغاز شده است نیازی به گزاره برگ نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران در جهان تنها کشور در حال توسعه ای است که به همه فنآوریهای مرتبط با دانش هسته ای دست یافته است.

صالحی در ادامه سخنانش در برنامه نگاه ۱ شبکه یک سیما افزود: هیچ مورد از فناوریهای هسته ای نیست که ایران به آن دست نیافته باشد.

وی چرخه سوخت از اکتشاف تا استخراج از تبدیل به قرص تا مجتمع سوخت، طراحی قلب رآکتور،‌ تولید آب سنگین ، غنی سازی و تحقیق و توسعه را مهمترین فناوریهای مرتبط با دانش هسته ای دانست که دانشمندان ایرانی به آن دست یافته اند.

صالحی خاطرنشان کرد: حتی خارجیها نیز از دستآورد هسته ای همچون مجتمع سوخت متحیر شده بودند و علاوه بر آن شاهد طراحی رآکتور اراک و بازطراحی قلب این رآکتور بودیم.

وی ادامه داد: آب سنگین نیز کالایی راهبردی است که سالانه ۲۰ تن تولید می کنیم که رقم قابل توجهی است و بر همین اساس اکنون ۹۰ تن آب سنگین در اختیار داریم که طبق توافقنامه قادر خواهیم بود اضافه تولید خود و اورانیوم غنی شده را نیز بفروشیم که امتیازات بسیار بزرگی است.

وی در باره خطوط قرمز اعلامی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: یکی از خطوط قرمز ما رآکتور اراک بود که بر این اساس ماهیت غنی سازی آن باقی ماند علاوه بر آن فردو و نطنز نیز به فعالیت خودشان ادامه خواهد داد.

صالحی تأکید کرد: در فردو هزار سانتریفیوژ باقی می ماند که ۳۵۰ ماشین در چرخه خواهد بود و در نطنز نیز پنج هزار ماشین به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه تحقیق و توسعه را یکی از خطوط قرمز و بایدهای ایران نام برد و گفت: تلاش بسیاری شد تا تحقیق و توسعه متوقف شود و یکی از علتهای طولانی شدن جلسه آخر مذاکرات که تا صبح بطول انجامید این بود که تحقیق و توسعه متوقف شود و استنباط ما این بود که آنان در صورت قبول کردن ما در انصراف از تحقیق و توسعه آماده هر گونه امتیازی بودند هر چند بطور واضح آنرا نگرفتند اما استنباط ما از مذاکره این مهم را می رساند.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند ۲۰ هزار ماشین سانتریفیوژ به پنج هزار ماشین کاهش یافت خاطر نشان کرد: البته ۲۰ هزار عدد حدودی است و در اصل ۱۰ هزار ماشین کار می کند و ۱۰ هزار ماشین دیگر اورانیوم تولید و غنی سازی نمی کرد و نصب شده بود و دو هزار و چند صد ماشین فعالیت که از این تعداد ۶۰۰ ماشین غنی سازی می کرد که حاصل آن ۱۷ کیلو غنی سازی اورانیوم بود.

صالحی گفت: اینکه بقیه سانتریفیوژها چرا همین طور نصب شده بود تصمیم الان نیست بلکه در دولت سابق این تصمیم گرفته شد.

وی خاطر نشان کرد: نیاز سالانه بوشهر ۳۰ هزار کیلو اورانیوم غنی شده است که ما ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو تولید می کنیم.

صالحی در ادامه درباره نیاز به ۱۹۰ هزار سو سانتریفیوژ گفت: کل مجتمع نطنز ۴۸ هزار ماشین IR۱است که اگر هر کدام یک سو باشد ۴۸ هزار سو می شود بنا بر این برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو سه مجتمع نطنز نیاز داریم که البته با شرایط جدید دیگر بجای زیر زمین می توانیم آنرا در سوله و روی زمین درست کنیم که این مسئله نیز زمان بر است.

وی خاطر نشان کرد: حتی اگر با ۱+۵ نیز مشکلی نداشته باشیم باید برای ۱۹۰ هزار سو چند مجتمع نطنز اضافه کنیم و ۱۷۰ هزار ماشین دیگر بسازیم تا به ۱۹۰ هزار سو برسد که این خود چند سال طول خواهد کشید.

دکتر صالحی در ادامه برنامه نگاه ۱ گفت: در طی مذاکرات هسته ای طرفهای مقابل تهمت های ناروایی به ما زدند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طرفهای مذاکره کننده ایران در شورای امنیت در مقابل فعالیتهای هسته ای ایران خواهان مصوباتی شدند که طی آن ایران باید غنی سازی را معلق کند افزود: ما فعالیتهای هسته ای را معلق نکرده و نخواهیم کرد و مذاکرات هنوز در حال طی شدن و نشاط هسته ای ما از بین نرفته است.

وی گفت: بحث تولید ماشین های پیشرفته IR۲M تا IR۸ قبل از فعالیتهای من در سازمان انرژی اتمی شروع شد در آن زمان گفته می شد که باید IR۱ کنار گذاشته شود این در حالی بود که ماشینهای IR۱ بعد از ورودشان به پاکستان به صورت تجمیع نشده تا سال ۷۶ دو سال صرف مونتاژشان شد.

صالحی افزود: سر هم کردن این ماشینها به خاطر ظرافتهای زیاد بسیار سخت بود و ما این کار را انجام دادیم و به این کار می گویند تکنولوژی.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: ما از سال ۸۵ وارد مهندسی معکوس شدیم چرا که فهمیدیم ماشینهای IR۱ کرش بالایی دارند و به همین خاطر بود که پاکستانی ها هم دیگر از آن استفاده نمی کردند.

وی افزود: ما به ناچار به سمت طراحی IR۲M رفتیم و با این کار کم کم IR۱ را کنار گذاشتیم. در سال ۹۰ دوباره تصمیم بر این شد تا IR۴ به تولید بالا نرسد و دو باره با IR۱ و IR۲M کار انجام شود زیرا هنوز آبشارهای ۶۴ تایی آنها قابل استفاده بود.

صالحی گفت: امروز من این اطمینان را می دهم درست است که ما از سال ۶۹ خریداری ماشین ها را آغاز کردیم و این به آن معنا نیست که قبل از آن ما خواب بودیم و به یکباره بیدار شدیم بلکه ما به نوعی خواستیم با وارد کردن ماشینها با نشاط فراوان عقب ماندگی زمان جنگ را جبران کنیم.
وی افزود: از سال ۶۹ تا بحال جلو آمده ایم و تمام آستانه های فنآوریهای هسته ای را بدست آورده ایم و حالا باید آینده این صنعت را بگونه ای حفظ کنیم که هم ایجاد شغل کرده باشیم و هم برای بکار گیری این صنعت برنامه های منسجم تری را داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از پایان ۱۰ سال تعیین شده در مذاکرات ۴ سال طول می کشد تا سطح غنی سازی رابه ۱۹۰ هزار سو برسانیم.

علی اکبر صالحی در ادامه برنامه نگاه یک شنبه شب در خصوص استفاده نکردن ایران از نسل های سانتریفیوژ آی آر ۲ تا آی آر ۸ برای رسیدن به اورانیوم غنی سازی شده در طی ده سال آینده گفت:ما پذیرفتیم که در طول این ده سال سقف تعداد ماشین هایمان در نطنز ۵۰۶۰ ماشین آی آر ۱ و در فردو ۱۰۴۴ ماشین غنی سازی باشد.

وی در خصوص تامین سوخت مورد نیاز برای نیروگاه بوشهر گفت: بر اساس قراردادی که با روس ها داریم ،‌تا ده سال این سوخت تامین می شود که دو سالش سپری شده و بعد از ده سال هم قابل تمدید است.

صالحی افزود: ما در این مذاکره یکی از محدودیت هایی که پذیرفته ایم،‌تعداد سقف ماشین هایمان است حالا شاید مطرح شود که چرا پذیرفته ایم که باید مجددا به مذاکرات برگردیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پایان مدت اعتماد سازی در توافقات لوزان سوییس گفت :در پایان ده سال به صورت لحظه ای نمی توان به سمت ۱۹۰ هزار سو پرش کرد .

وی گفت: در طول این مدت از ۵۰۶۰ ماشین آی آر ۱ در نطنز استفاده می کنیم ،‌در صورت خرابی این ماشین ها از ماشین های داخل انبار استفاده می کنیم در انتهای ۱۰ سال ما ۵۰۶۰ ماشین آی آر ۱ خواهیم داشت .

صالحی افزود : در پایان این ده سال برای رسیدن به ظرفیت ۱۹۰ هزار سو حدود سه تا چهار سال طول می کشد .

وی با اشاره به وجود دو سالن A وB در نطنز گفت:در سال A فقط ماشین های آی آر ۱ ،آی آر ۲ ام ،آی آر ۴و احتمالا آی آر ۶ را می توانیم جای دهیم ،البته درباره آی آر ۶ این مسئله با تردید بیان می شود اما ماشین آی آر ۸ را به خاطر وضع سکوها نمی توان جای داد .

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: در سالن B هنوز هیچ تجهیزاتی جای داده نشده و دست نخورده مانده است و تا انتهای ۱۰ سال هیچ زیرساختی در این سالن ایجاد نمی شود.

وی درخصوص علت پذیرش خالی ماندن سالن B در روند مذاکرات گفت :هنوز تست های مکانیکی آی آر ۸ به پایان نرسیده و این زمان می برد و ممکن است ما در این سالن از این ماشین استفاده کنیم .

صالحی با اشاره به مقاله شرکت یورنکو؛ به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های غنی سازی جهان در سال ۲۰۰۰ گفت: از زمان خلق یک ایده برای یک ماشین جدید تا رسیدن به تولید انبوه حدود ۸ سال طول می کشد بنابراین این مسئله در خصوص آی آر ۸ برای رسیدن به نتیجه طول خواهد کشید و ما باید اطمینان حاصل کنیم که دچار جریان آی آر ۱ نشویم.

وی گفت: برای زیر ساخت سالن ب وقتی اطمینان از ماشین ها نداریم کاری نمی کنیم و تصمیم عجولانه نمی گیریم.

صالحی افزود: از پایان سال دهم برای رسیدن به مرز ۱۹۰ هزار سو حدوداً ۳ تا ۴ سال طول خواهد کشید.

وی در خصوص حق غنی سازی ایران و به رسمیت نشناختن آن از جانب آمریکاییها گفت: موضع گیری آمریکاییها همواره نشان می دهد که حق غنی سازی برای ایران قائل نیستند و این چیزی است که الان در دولت امریکا دیگر گفته نمی شود ولی در کنگره مطرح می شود.

صالحی با اشاره به روند مذاکرات با امریکا در سال ۹۱ و زمان مسئولیتش در وزارت خارجه گفت: این پیشنهاد را بنده خدمت مقام معظم رهبری عنوان کردم. ایشان گفتند قابل اطمینان نیستند و ما با پیش‌شرطهایی که ایشان عنوان کردند راجع به موضوع هسته‌ای و در عمان ۲ بار گفت‌وگو کردیم که منجر به این شد که نامه‌ای را سلطان عمان برای احمدی‌نژاد فرستاد که آمریکایی‌ها اعلام کردند اصل غنی سازی را به رسمیت می‌شناسند. قرار بود بعد از آن جلسه سوم برگزار شود و چارچوب اصلی ادامه مذاکرات هم مشخص شد که با دولت یازدهم همزمان شد که دولت یازدهم هم به‌خوبی این موضوع را پیگیری می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره دسترسی‌ها و بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای و اظهارات اخیر مونیز وزیر انرژی آمریکا گفت: این موارد با آقای مونیز مطرح نشد، از قبل این موارد مطرح شده بود. من با آقای مونیز اصلاً راجع به مسائل بازرسی یک کلمه صحبت نکردیم. راجع به نطنز، فردو، اراک، ذخایر و تحقیق و توسعه صحبت کردیم.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 45382
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *