۰
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۶
ولید المعلم:

آمریکا بازیگر اصلی بحران سوریه است

وزیر خارجه سوریه آمریکا و مزدوران منطقه‌ای و اروپایی آن را عامل اصلی بحران‌ها و ناآرامی‌های سوریه دانست و گفت که شیخ یوسف القرضاوی نیز آلت دست سیاست‌های امیر قطر شده است.
«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در اظهاراتی در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس «شیخ یوسف القرضاوی» رئیس اتحادیه علمای مسلمان را ابزار دست شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر دانست و گفت که قرضاوی به دنبال اجرای سیاست های امیر قطر با گفتمان دینی است.

وی در این مورد گفت: هنگامی که در نوامبر سال ۲۰۱۱ با امیر قطر در دوحه دیدار کردم، در آن زمان ابتکار اتحادیه عرب در مورد ناظران مطرح شده بود، او به من گفت که در صورت موافقت ما با این طرح وی دستور خواهد تا شبکه الجزیره رویکرد خود را تغییر دهد و از شیخ یوسف القرضاوی نیز خواهد خواست تا از سوریه و روند سازش حمایت کند و چند میلیارد دلار را نیز برای بازسازی سوریه اختصاص خواهد داد.

این در حالی است که قرضاوی فکر میکند که انقلاب های عربی در تونس و لیبی و مصر و سوریه بر اثر تحریک های وی از شبکه الجزیره روی داده است.

ولید المعلم در این گفت‌وگو که با رابرت فیسک انجام داد، ضمن حمله به موضع امیر قطر در مورد سوریه گفت که وی دو سال پیش از بشار اسد استقبال می کرد و او را دوست عزیز خود می دانست و روابط خانوادگی با وی برقرار کرده و تعطیلات خانوادگی خود را در دمشق و احیانا در دوحه با هم می گذراندند، سوال مهم اینجاست که چه اتفاقی افتاد است؟

وی با اشاره به کمک ۱۵۰ میلیون دلاری امیر قطر به حزب النهضة تونس برای پیروزی در انتخابات گفت: من از امیر سوال کردم که تو ارتباطات بسیار محکمی با معمر القذافی رهبر لیبی داشتی و تنها کسی بودی که در جریان نشست سران عرب میهمان وی در کاخش بودی، چرا هواپیماهای خود را برای حمله به لیبی اعزام کردی؟ او به سادگی گفت: برای اینکه نمی خواستیم تمرکز در تونس و مصر را از دست بدهیم، قذافی مسئول تقسیم سودان بود.

المعلم با ابراز ناراحتی از اتفاقات سوریه گفت که درگیری ها با گروه های مسلح در داخل حلب و حومه دمشق ادامه دارد وقبل از آن نیز در حمص و ادلب بود، این بدان معنی است که دولت به دنبال حمایت از ملت خود است.

وی آمریکا را به دست داشتن در خشونت های سوریه متهم کرد و گفت که این خشونت ها با پایان گرفتن جنگ در شهر حلب متوقف نخواهد شد.

او گفت: ۶۰ درصد از خشونت های سوریه از خارج بویژه ترکیه، قطر و عربستان سعودی به این کشور تحمیل می شود و آمریکا نیز همچنان از نفوذ خود بر دیگران در این زمینه استفاده می کند. واشنگتن ۲۵ میلیون دلار به همراه دستگاه های ارتباطی مجهز به افراد مسلح داده است، آیا این تلاش نظامی نیست؟

وزیر خارجه سوریه از دوگانگی مواضع اروپایی‌ها نیز انتقاد کرده و گفت که اروپا که ۱۷ قطعنامه علیه رفاه ملت سوریه تصویب کرده، چطور مدعی است که به دنبال رفاه سوری ها است؟

وی آمریکا را بازیگر اساسی عرصه سوریه خواند و گفت: بقیه کشورها دنباله رو این کشور هستند، ما به برخی فرستاده های غربی از آغاز بحران گفتیم که روابط سوریه با ایران و حزب الهن و جنبش حماس علت اصلی این بحران است و اگر ما این مسایل را کنار بگذاریم، آمریکایی ها به ما در پایان دادن بحران کمک می کنند، اما کسی نیست که علت کناره گیری سوریه از ارتباط با ایران را برای ما بیان کند، آنهم در حالی که اگر نگوییم همه، بلکه بیشتر کشورهای خلیج فارس با ایران ارتباطات مهمی دارند.

المعلم افزود: بحران در سوریه با مطالباتی مشروع آغاز شد که بعدها از طریق ایجاد قوانین و اصلاحات و تصویب قانون جدید در کشور انجام شد، اما بعد از آن عناصر خارجی وارد شدند تا این مطالبات مشروع را مصادره کنند، من به عنوان یک شهروند سوری قبول نمی کنم که آنها ما را قرنها به عقب بازگردانند، هیچ دولتی در جهان وجود ندارد که حضور گروهی تروریستی را در خاک خود قبول کند که برخی عناصر آن از خارج آمده اند تا به اسم جهاد بر روستاها و خیابان های کشور تسلط پیدا کنند.
کد مطلب: 4794
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *