; ?>; ?> موضوع هسته‌ ای ايران بايد از راه مسالمت‌آميز حل شود - مردم سالاری آنلاين
۰
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۷
رييس مجمع عمومي سازمان ملل:

موضوع هسته‌ ای ايران بايد از راه مسالمت‌آميز حل شود

رييس شصت و ششمين دوره مجمع عمومي سازمان ملل بر لزوم حل مسالمت‌آميز بحران سوريه و نيز همكاري بيشتر ميان كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تاكيد كرد.
موضوع هسته‌ ای ايران بايد از راه مسالمت‌آميز حل شود
 ناصر عبدالعزيز پس از سخنراني محمد مرسي ـ رييس‌جمهور مصر ـ در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با ابراز خرسندي از اينكه رياست اين جنبش بر عهده ايران گذاشته شده و با قدرداني از تلاش‌هاي مصر براي فعال كردن اين جنبش طي سه سال گذشته، افزود: اميدوارم ملت‌هاي بزرگ شما كه نتايج اين دوره از اجلاس را نظاره‌گر هستند بتوانند توسعه خود را در تقويت روابط با ساير كشورهاي جهان مشاهده كنند. همچنين اميدوارم كشورهايي كه تازه به اين جنبش پيوسته‌اند براي فعاليت بيشتر تلاش‌هاي افزوني داشته باشند.

وي يادآور شد: اين اجلاس در شرايط حساسي تشكيل مي‌شود كه نه فقط براي كشورهاي توسعه يافته بلكه براي ساير كشورها نيز چنين است. ما در جهاني زندگي مي‌كنيم و با چالش‌هاي زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنيم. منشور سازمان ملل، اصول و مفاهيمي را كه بر اساس آن شكل گرفته مشخص كرده است. كشورهاي عضو درخواست دارند كه سازمان ملل اصلاحاتي را در دستگاه‌هاي خود داشته باشد و شما كه دو سوم كشورهاي جهان را تشكيل مي‌دهيد، مي‌توانيد خواسته‌هاي ملت‌هاي خودتان را مطرح كنيد.

بحران سوريه بايد از طريق مسالمت‌آميز و گفت‌وگوي ملي صورت گيرد. رييس مجمع عمومي سازمان ملل.
عبدالعزيز تاكيد كرد: بايد بر اساس سيستم بين‌المللي جديد همگام شويم و نقش شما در دو بعد تحقق خواسته‌هاي خودتان و همچنين روابط با بلوك‌هاي جهان داراي اهميت است و بايد بازنگري در اين اهداف داشته باشيم.

رييس شصت و ششمين دوره مجمع عمومي سازمان ملل ادامه داد: در كشورهاي عربي عضو اين نشست تغييرات ريشه‌اي صورت گرفته كه پيش از اين نبوده است. اميدواريم همه كشورها موفق شوند مطالبات خود را پيگيري كنند و من براي بهتر شدن شرايط آمادگي خودم را براي همكاري اعلام مي‌كنم.

ناصر عبدالعزيز با بيان اينكه "ملت سوريه بيش از يك و نيم سال است كه به خاطر بحران در رنج است"، افزود: بحران سوريه بايد از طريق مسالمت‌آميز و گفت‌وگوي ملي صورت گيرد. فرد عاقل هميشه به مصر، تونس، ليبي و ... نگاه و از تجربه آنها استفاده مي‌كند. مجمع عمومي سازمان ملل نقش خود را در اين رابطه ايفا كرده و براي ايجاد راه‌حل در سوريه دو قطعنامه تصويب كرده است. اكنون بايد كمك كنيم كه آقاي اخضر الابراهيمي در ماموريت خود موفق شود.

سازمان ملل بايد با روش‌هاي مسالمت‌آميز بتواند با نزاع‌هاي بين‌المللي برخورد كند. رييس مجمع عمومي سازمان ملل.
به گزارش ايسنا، عبدالعزيز در ادامه گفت: در مسير اصلاح سيستم‌هاي سازمان ملل اصلاح شوراي امنيت قابل توجه است. همچنين سازمان ملل بايد با روش‌هاي مسالمت‌آميز بتواند با نزاع‌هاي بين‌المللي برخورد كند.

رييس فعلي مجمع عمومي سازمان ملل كه دبيركل سازمان ملل را در سفر به تهران همراهي مي‌كند، ادامه داد: وجود مجمع عمومي فعال و كارآمد مي‌تواند قدرت سازمان ملل را تقويت كند.

وي همچنين با اشاره به اهميت جنبش غيرمتعهدها نسبت به تاثير بر مسائل بين‌المللي، گفت:‌تنوع اين جنبش مي‌تواند جهاني توام با امنيت و ثبات را تبلور بخشد.

وي به مساله صلح‌ در خاورميانه اشاره كرد و گفت:‌ صلح در خاورميانه برقرار نمي‌شود، مگر با برپايي كشور مستقل فلسطين. مجمع عمومي سازمان ملل اين توانايي را دارد، از ملت فلسطين حمايت كند تا بتواند كشور خود را در سازمان ملل نمايندگي كند. در حال حاضر نياز داريم درگيري‌هاي منطقه‌اي را در اين رابطه پايان دهيم.

وي گفت: حمايت جنبش غيرمتعهدها از مساله فلسطين مي‌تواند فرصت‌هاي لازم را براي موفقيت در اين زمينه در سطوح بين‌المللي فراهم كند.

عبدالعزيز همچنين نقش جنبش غيرمتعهدها در موضوعات اقتصادي جهان و مناقشات در زمينه توسعه پايدار را قابل توجه دانست و افزود: مصوبات در اجلاس برزيل در اين زمينه قابل توجه است.

صلح در خاورميانه برقرار نمي‌شود، مگر با برپايي كشور مستقل فلسطين. رييس مجمع عمومي سازمان ملل.
رييس فعلي مجمع عمومي سازمان ملل درباره پرونده هسته‌يي ايران گفت:‌ اين موضوع بايد از طريق مسالمت‌آميز حل شود. ايران حق برخورداري از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي در حدود قوانين بين‌المللي را دارد و مي‌تواند به فعاليت‌هاي خود در اين زمينه ادامه دهد، بايد در اين رابطه طرف‌هاي مختلف با حسن نيت خود براي اعتمادسازي اقدام كنند.

وي همچنين بر اهميت امنيت خليج فارس در راستاي صلح و ثبات بين‌المللي تاكيد كرد و گفت: ‌تعهد به حسن همجواري در تقويت حفاظت از صلح و امنيت بين‌المللي مهم است.
کد مطلب: 4856
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *