۰
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۶

وضعیت تجارت ایران و ترکیه در ۷ ماه نخست سال ۲۰۱۲

در ۷ ماهه نخست سال جاری صادرات ترکیه به ایران به بیش از ۸ میلیارد دلار رسید که این رقم بیش از مجموع صادرات ترکیه به کل کشورهای قاره آفریقا است که در طی همین مدت ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است.
آمارها از وضعیت تجارت ایران و ترکیه نشان می دهد که دو کشور علی رغم سردی روابط سیاسی در سال جاری بر سر موضوع سوریه ، روابط اقتصادی رو به گسترشی در ۷ ماهه نخست سال جاری داشته اند.

به گزارش عصر ایران در ۷ ماهه نخست سال جاری صادرات ترکیه به ایران به بیش از ۸ میلیارد دلار رسید که این رقم بیش از مجموع صادرات ترکیه به کل کشورهای قاره آفریقا است که در طی همین مدت ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است.

در همین مدت واردات ترکیه از ایران نیز به ۷.۷ میلیارد دلار رسید که بخش عمده آن نفت و گاز بود. ترکیه بیش از ۴۰ درصد از نفت و گاز وارداتی خود را از ایران تامین می کندو آمارها نشان می دهد واردات نفت از ایران برای ترکیه بشکه ای ۶ دلار کمتر از نقت برنت دریای شمال هزینه دارد.

گفتنی است در طی سال گذشته بیشترین بخش از واردات ایران از ترکیه ، واردات طلا بوده است. طبق آمارها ایران در ۷ ماه گذشته بیش از ۶ میلیارد دلار طلا از ترکیه وارد کرده است و این مساله سبب شده تا بخشی از شکاف حساب جاری ترکیه که در سال ۲۰۱۱ ده درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بود به ۸ و ۳ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برسد.

آمارها نشان می دهد علی رغم گسترش تجارت ایران و ترکیه ، صادرات آنکارا در ۷ ماه گذشته میلادی به کشورهای اروپایی ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.

گفتنی است رقم صادرات ترکیه به ایران در ۷ ماه گذشته بی نظیر بوده و ایران هم اکنون نخستین کشور وارد کننده کالا از ترکیه در جهان است.

کد مطلب: 5616
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *