۰
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۰۶

آمريکا تصمیم داردنام مائوئيست‌هاي نپال را از فهرست سازمان‌هاي تروريستي حذف کند

دولت آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد از این پس مائوئیست های نپال را به عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد نمی کند.
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد عنوان «نهاد تروریستی بین المللی» را از حزب کمونیست نپال (مائوئیست ها) برداشته و نام این حزب را از فهرست سیاه سازمان های تروریستی حذف کرده است. در این فهرست نام گروه هایی همچون لشکر طیبه پاکستان و ارتش سرخ ژاپن به چشم می خورد.
اقدام واشنگتن بدین معناست که از این پس دارایی های حزب کمونیست نپال در کشور آمریکا مسدود نخواهد شد و اشخاص حقیقی یا حقوقی آمریکایی می توانند با این حزب تعامل داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن؛ در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است : «پس از سالها تحقیق، این وزارت خانه دریافته است که حزب کمونیست نپال دیگر به فعالیت های تروریستی که تهدیدی برای امنیت آمریکایی ها یا سیاست خارجی این کشور محسوب می شوند، مبادرت نمی کند».
مائوئیست های نپال سالهاست از واشنگتن چنین خواسته ای دارند.
اعضای این حزب در گذشته شورشیانی بودند که در سال دو هزار و شش به ده سال جنگ داخلی در نپال که شانزده هزار کشته بر جای گذاشته بود، پایان دادند و در سال دو هزار و هشت هم در انتخابات پیروز شدند و نظام پادشاهی دویست و چهل ساله را در این کشور سرنگون کردند و حکومتی ائتلافی در آن تشکیل دادند.
این کشور فقیر که در قلب رشته کوه هیمالیا قرار دارد و امروزه آرامش در آن برقرار است، از لحاظ سیاسی شکنندگی زیادی دارد.
مجلس قانون اساسی این کشور که مائوئیست ها در سال دو هزار و هشت اکثر کرسی های آن را از آن خود کردند، بهار گذشته منحل شد و قرار است بیست و دوم نوامبر امسال انتخابات جدیدی برای تعیین اعضای آن برگزار شود. این در حالی است که همه احزاب سیاسی در این کشور هنوز نتوانسته اند در مورد ترکیب لائیک و فدرال جمهوری جدید نپال با یکدیگر به توافق برسند.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود افزود : «در سال های اخیر، حزب مائوئیست نپال در راس یک ائتلاف دولتی قرار گرفته و اقداماتی انجام داده است تا تصوری که در گذشته از چهره خود به سبب فعالیت های تروریستی در اذهان ایجاد کرده را بهبود ببخشد».
کد مطلب: 5763
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *