۰
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۱

تصويب سند نهايي دومين کنفرانس بازنگري برنامه اقدام مبارزه با قاچاق سلاح

دومین کنفرانس بین المللی بازنگری برنامه اقدام سازمان ملل متحد در مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک عصر جمعه با تصویب سند نهایی، به کار خود پایان داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، این سند در حالی تصویب شد که در نخستین نشست بازنگری که سال دو هزار و شش میلادی برگزار شده بود، کارشکنی آمریکا مانع از تصویب سند آن کنفرانس شد. اما در نشست امسال نمایندگان کشورهای جهان و از جمله نماینده کشورمان در ده روز جلسات فشرده، اهم اقدامات کشورها در جلوگیری از قاچاق سلاح های کوچک و سبک و نیز چالش های پیش رو را بررسی کردند.
سند نهائی این کنفرانس بر لزوم تقویت قوانین داخلی در زمینه مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاحهای کوچک و سبک تاکید دارد.
اقدامات هماهنگ نهادهای داخلی هر کشور برای مبارزه با این پدیده و معضلات مرتبط با آن مانند جرائم سازمان یافته فراملی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر، از دیگر بندهای مهم سند پایانی این کنفرانس است.
کشورهای جهان همچنین توافق کردند کمک های مالی و فنی منطقه ای و بین المللی برای تقویت توانمندی اعضا در مبارزه با قاچاق سلاح های سبک و کوچک گسترش یابد.
رئیس اداره خلع سلاح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان که در این کنفرانس حضور داشت، جمهوری اسلامی ایران را از قربانیان اصلی تروریسم در ابعاد مختلف آن و بویژه اقدامات تروریستی گروهک هایی دانست که از سلاح های کوچک و سبک استفاده می کنند.
رضا نجفی گفت: به دلیل رابطه تنگاتنگ قاچاق سلاح های کوچک و سبک با قاچاق مواد مخدر، جمهوری اسلامی ایران همواره قربانی این نوع از قاچاق سلاح بوده است.
وی به هفده هزار ایرانی قربانی تروریسم و نیز شهادت بیش از چهار هزار نفر از مرزبانان و بویژه مرزبانان نیروی انتظامی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سلاح های سبک اشاره کرد و گفت: هزینه های سنگین مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران، انگیزه حضور فعال در این کنفرانس بوده است.
رئیس اداره خلع سلاح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه به ریاست جدید ایران بر جنبش عدم تعهد اشاره کرد و گفت: در کنفرانس امسال علاوه بر درج نظرات ایران در سند نهایی، تلاش شد به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد، نهایت همکاری با سایر کشورها و بویژه کشورهای آفریقائی صورت گیرد تا نقطه نظرات آنان نیز در سند درج شود.
وی قاچاق سلاح های کوچک و سبک را از مشکلات عمده بیشتر کشورهای جهان بویژه کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و بخشی از آسیاست دانست و گفت: ابتکار دهه ۱۹۹۰ میلادی سازمان ملل برای رفع این معضل به کنفرانس سال ۲۰۰۱ میلادی منجر شد که برنامه اقدام برای مبارزه با قاچاق سلاح های کوچک و سبک، دستاورد آن کنفرانس بود.
آقای نجفی به پیش بینی برگزاری دوره ای کنفرانس بازنگری این برنامه اقدام در هر پنج سال یکبار اشاره کرد و گفت: سال ۲۰۰۶ میلادی نخستین نشست بازنگری بود که با کارشکنی آمریکا با شکست مواجه شد ولی کنفرانس امسال در حال رسیدن به نتایج خوبی است.
رئیس اداره خلع سلاح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه افزود: در ده روز گذشته همه اقدامات کشورها در سطوح مختلف برای مقابله با قاچاق سلاح های کوچک و سبک بررسی شد و سند این کنفرانس نیز حاوی روشهای جدیدی است که کشورها می توانند برای تحقق بهینه برنامه اقدام، به آنها عمل کنند.
سند مصوب سال دو هزار و یک میلادی که به برنامه اقدام ملل متحد در مبارزه با تجارت غیر قانونی سلاح های کوچک و سبک معرفی شد، در هشتاد و شش بند، تعهدات دولتها و مقرراتی در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی را شامل می شود.
کد مطلب: 5902
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *