۰
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۴

تحویل منازل مسکونی زلزله‌زدگان تا ۲ هفته دیگر

استاندار آذربایجان شرقی از تخریب ۳۰ تا ۱۰۰درصدی ۳۰۴ روستا و خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی زلزله اخیر خبر داد و گفت: همایش ملی خیرین برای بازسازی و عمران و دریافت کمک‌های مردمی ۲۵ شهریور ماه با حضور هنرمندان، ورزشکاران و خیرین در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود.
به گزارش مهر، احمد علیرضا بیگی صبح یکشنبه در نشستی خبری با بین این مطلب گفت: در جریان زلزله تبریز ۴۶ روستا به صورت کامل تخریب و ۳۰۴ روستا بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند.

وی با بیان اینکه قدرت زلزله تبریز به اندازه زلزله بم بود افزود: تفاوت زلزله بم با زلزله تبریز در این بود که زلزله آذربایجان شرقی به هنگام عصر رخ داد و با توجه به بیرون بودن مردم از خانه‌هایشان تنها ۲۵۷ نفر کشته شدند اما در زلزله بم با توجه به وقوع آن در ساعات اولیه ۳۵ هزار نفر مردند.

وی ادامه داد: براساس برآوردهای انجام شده میزان خسارت‌هایی که به مردم وارد شده است ۸۰۰ میلیارد تومان است و در این میان ۱۲۰ هزار نفر همچنان در زیر چادر زندگی می‌کنند.

علیرضابیگی با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم مناطق اهر، هریس، ورزقان از این حادثه متاثر شده‌اند تصریح کرد: ساماندهی و سر و سامان دادن ۱۰ هزار خانواده در اولویت کاری ما قرار گرفته است چرا که بخشی از مردم این مناطق در کنار زندگی روستایی خانه‌هایی نیز در شهرها برای خود داشته‌اند.

اختصاص تسهیلات مسکن مهر به زلزله زدگان تبریز

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به حضور مقام معظم رهبری در مناطق زلزله زده و ایجاد آرامش برای مردم ادامه داد: با بهره مندی از کمک‌های مردمی در صدد هستیم تا موضوع بازسازی خانه‌های مردم را تعجیل دهیم. ضمن آنکه دولت برای شهرنشینان وام ۲۰ میلیون تومانی قرض الحسنه با تسهیلات مسکن مهر بدون لحاظ کردن نام گذاری ملک یا زمین به نامشان و همچنین دو میلیون تومان وام بلاعوض اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: همچنین برای تخریب و مرمت ۵ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه و یک میلیون تومان بلاعوض به مردم مناطق زلزله زده اختصاص داده می‌شود.

به گفته استاندار آذربایجان شرقی تسهیلات دولت برای روستاییان مناطق زلزله زده ۱۴ میلیون وام قرضه الحسنه، دو میلیون تومان بلاعوض برای تخریب و گودبرداری و یک میلیون تومان بلاعوض برای معیشتشان است.

وی به بیان اینکه هم اکنون ۷۰ هزار تن میلگرد و ۱۰۰ هزار تن شن و ماسه به مناطق زلزله زده اختصاص داده شده است گفت: امیدوارم مردم کمک‌های خود را برای گذران زندگی مردم مناطق زلزله زده قطع نکنند و از هم اکنون باید به فکر نیازهای ضروری آنها با فرا رسیدن فصل سرما باشیم. بنابراین از مردم استمداد می‌کنیم تا کمک‌های نقدی و یا البسه گرم را همچنان در دستور کار خود قرار دهند. ضمن آنکه بسیاری از این خانواده‌ها پس از آنکه خانه دار شدند باید امکانات زندگی اولیه برای آنها فراهم شود.

علیرضابیگی اظهار داشت: کمک‌های مردمی و خیرین همچنین می‌تواند برای ساخت فضاهای عمومی همچون مسجد، مدرسه، خانه بهداشت اختصاص داده شود. به همین منظور سامانه‌ای را راه اندازی کرده‌ایم که مردم می تواند با توجه به بضاعت خود به تفکیک موضوع، جغرافیا و نوع کمک به این سامانه مراجعه کنند.

راه اندازی سامانه ای ویژه برای کمک های مردمی به مناطق زلزله زده

وی ادامه داد: این سامانه با نشانی اینترنتی www.bazsazi-as.irهم اکنون فعال بوده و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می‌توانند از طریق این سامانه کمک‌های خود را ارایه داده و یا از ایتامی که مشخصات آنها نیز در سامانه قرار داده شده است حمایت کنند.

استاندار آذربایجان شرقی درباره همایش ملی خیرین توضیح داد: شعار این همایش "مهر ایران، مرهم آذربایجان" است و درصدد هستیم تا با این همایش میزان کمک های مردمی و همچنین خیرین را افزایش دهیم.

تحویل منازل مسکونی زلزله زدگان تا دو هفته آینده

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اختصاص چادرهای ویژه هلال احمرگفت:‌ ما درصدد هستیم تا دو هفته آینده روند تحویل منازل را به زلزله زدگان آغاز کنیم اما تغییرات جوی ممکن است ما را نیازمند به چادرهای ویژه هلال احمر کند.

مدارس اهر، هریس و ورزقان برای اول مهر بازگشایی می شود

علیرضابیگی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اسکان یافتن زلزله زدگان در مدارس و همچنین همزمانی آن با بازگشایی مدارس توضیح داد: پیش‌بینی‌های لازم برای بازگشایی مدارس انجام شده است و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد. تعدادی از مردم به دلیل ترس از پس لرزه‌ها خانه‌های خورد ا ترک کرده و در حیاط مدارس اسکان داشتند اما هم اکنون با کم شدن پس لرزه‌ها آرامش به مردم برگشته و درصدد هستیم با تعجیل در مرمت و بازسازی منازل تا اول مهرماه شرایط را برای بازگشایی مدارس و دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وی درباره بازسازی مدارس آسیب دیده نیز گفت: ۳ میلیارد تومان در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است تا امکانات لازم را برای بازسازی مدارس تامین کند ضمن آنکه هم اکنون کانکس‌هایی برای دانش آ‌موزان روستایی که مدارس آنها آسیب دیده است در نظر گرفته شده است تا دانش‌آموزان در این کانکس‌ها به تحصیل خود ادامه دهند.

هیچ کمک بین المللی پس فرستاده نشده است

وی درباره باز پس فرستادن کمک‌های بین‌المللی گفت: ایران هیچکدام از کمک‌های بین‌المللی را بازپس نفرستاده است و بسیاری از کشورها همچون سوئد، ترکیه، آذربایجان،‌ پاکستان و ارمنستان کمک‌های لازم را به ایران کردند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد:‌ این موضوعات تبلیغات رسانه‌های غرب بود و با توجه به برگزاری اجلاس عدم تعهد اوضاع ایران را نامناسب جلوه دهند حتی برخی از رسانه‌های غربی سوژه سازی کرده و در میان زلزله زدگان کنسرو و داروهای تاریخ مصرف گذشته توزیع کرده و سپس خود اقدام به تهیه گزارش می‌کردند که ما آنها را شناسایی کرده و به مقامات قضایی معرفی کردیم .

وی اعلام کرد: ‌هلال احمر به عنوان نخستین سازمان نقش اول را در کمک رسانی، اسکان اضطراری زلزله زدگان داشت و پس از آن نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، سازمان بسیج و ... نقش‌های موثری در ساماندهی زلزله زدگان داشتند.

علیرضابیگی در پایان عنوان کرد: این زلزله به ما یادآوری کرد که نظارت‌ها روی ساخت و سازها با توجه به قوانین وضع شده باید افزایش یابد و حتی با ناظرانی که نسبت به ساخت و ساز کوتاهی می‌کنند باید برخورد جدی شود. همچنین باید روی آموزش عمومی شهروندان نیز باید کارهای گسترده‌ای صورت گیرد.
کد مطلب: 6114
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *