۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۸

نشست شوراي حكام از امروز آغاز به كار مي‌كند

نشست فصلي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از امروز (دوشنبه) به مدت يك هفته در وين آغاز به كار مي‌كند.
نشست شوراي حكام در حالي آغاز به كار مي‌كند كه قرار است بلافاصله پس از يك هفته كاري، كنفرانس سالانه رييسان و وزيران انرژي اتمي كشورهاي عضو آژانس (۲۷ شهريور) برگزار شود.

فريدون عباسي، رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در راس هياتي با حضور در اين كنفرانس سخنراني مي‌كند.

يوكيا آمانو، مديركل آژانس در روز نخست در نشست افتتاحيه شوراي حكام سخنراني مي‌كند و به ارايه گزارشي از موضوعات در دستور كار و گزارش‌هاي منتشر شده درباره كشورهاي مختلف از جمله ايران و سوريه مي‌پردازد.

هم‌چنين با بر عهده گرفتن رياست جنبش غيرمتعهد‌ها از سوي ايران، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به عنوان رييس تروئيكاي غيرمتعهد‌ها در آژانس با در دستور كار قرار گرفتن موضوع ايران، بيانيه اين جنبش درباره فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران را قرائت خواهد كرد.

شايان ذكر است ايران در حال حاضر رييس گروه ۷۷ و چين در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز است.

موضوع فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران در قالب گزارش فصلي مديركل كه ۹ شهريور به طور محرمانه در اختيار ۳۵ عضو شوراي حكام قرار گرفت. گزارش اخير مديركل اين بار هم در نوع خود از پيچيدگي‌هايي برخوردار بود. ايران همواره نسبت به تكرار تاريخ برنامه و فعاليت‌هاي هسته‌يي و اشاره مديركل به موارد جزيي غير ضرور در گزارش‌هايش انتقاد داشته است، اما هر بار آژانس به نحوي ادبيات دلخواهش را به كار گرفته است.

گزارش شهريورماه آژانس در ۱۱ صفحه و ۵۶ بند و سه صفحه شكل و نمودار كه به طور جزئي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران در تاسيسات مختلف را نمايش مي‌دهد، ارايه شده است
گزارش شهريورماه آژانس در ۱۱ صفحه و ۵۶ بند و سه صفحه شكل و نمودار كه به طور جزيي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران در تاسيسات مختلف را نمايش مي‌دهد، ارايه شده است.

يوكيا آمانو در بخشي از گزارش اخيرش درباره آخرين دور از مذاكرات ايران و آژانس كه در محل نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در وين برگزار شد اشاره كرده و ضمن تكرار مراحل طي شده در بخش «مسايل حل نشده» گفته است كه" اختلافات مهمي باقي است و هيچ توافقي درباره رويكرد ساختاري نتوانسته حاصل شود."

مديركل آژانس با وجود پاسخ صريح ايران به درخواست آژانس براي بازديد از سايت نظامي پارچين مبني بر اين‌كه «دسترسي به سايت پارچين قبل از آنكه درباره يك رويكرد ساختاري توافق حاصل شود،‌ امكان پذير نخواهد بود» بر اين خواسته خود تاكيد كرده است.

به گزارش ايسنا،‌ بازرسان آژانس تاكنون در سال‌ ۲۰۰۵ دو بار از سايت نظامي پارچين بازديد كرده‌اند.

بر اساس گزارش شهريورماه (سپتامبر) مديركل، "آژانس به راستي‌آزمايي انحراف نداشتن مواد هسته‌یي اعلام شده در تاسيسات هسته‌يي مورد اشاره در گزارش و LOFs ادامه مي‌دهد."

هم‌چنين آژانس اعلام كرده است كه "ايران برخلاف قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي حكام و شوراي امنيت فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي خود را در تاسيسات اعلام شده‌اش تعليق نكرده است. كليه اين فعاليت‌ها تحت پادمان آژانس است و همه مواد هسته‌یي، آبشارهاي نصب شده و ايستگاه‌هاي خوراك‌دهي و كنارگذاري در آن تاسيسات تحت مراقبت و نظارت آژانس است.

بر اساس آخرين گزارش يوكيا آمانو، ايران ۶۸۷۶ كيلوگرم UF۶ غني‌شده تا غناي پنج درصد تا پايان مردادماه سال جاري توليد كرده است.

هم‌چنين حدود ۲۰۰ كيلوگرم (۱۸۹.۴ كيلوگرم) UF۶ غني‌شده تا غناي ۲۰ درصد تا پايان مردادماه توليد كرده است.

بر اساس گزارش آژانس فعاليت‌ها در كارخانه غني‌سازي سوخت نطنز رو به افزايش و گسترش است. كارخانه نطنز داراي دو سالن A و B است. سالن A داراي هشت واحد است كه در سه واحد آن تاكنون هيچ فعاليتي صورت نگرفته است. اما فعاليت‌‌ها اعم از نصب و تزريق هگزافلورايد اورانيوم به سانتريفيوژها ادامه دارد.

بر اساس جداول و شكل‌هاي ارايه شده از سوي آژانس در گزارش اخير در واحد A۲۴، ۱۸ آبشار ماشين‌هاي سانتريفيوژ ۱۶۴تايي نصب و UF۶ در آن توليد مي‌شود.

در واحد A۲۵، ۱۸ آبشار ۱۶۴تايي نصب شده است اما UF۶ به آنها تزريق نمي‌شود. در واحد A۲۶، شش آبشار ۱۶۴تايي نصب و به آنها UF۶ تزريق مي‌شود و ۱۲ آبشار ديگر در اين واحد، ۱۷۴تايي است كه نصب شده و به آنها UF۶ تزريق مي‌شود. در واحد A۲۷، ۱۵ آبشار نصب شده است اما آنها با گاز تغذيه نمي‌شوند. در واحد A۲۸، ۱۸ آبشار ۱۷۴تايي نصب و خوراك‌دهي مي‌شوند.

بر اساس گزارش آژانس، بيش از ۹۱۵۶ سانتريفيوژ در كارخانه غني‌سازي سوخت نطنز نصب شده است. هم‌چنين تا پايان مردادماه حدود ۱۲۵ كيلوگرم اورانيوم تا غناي ۲۰ درصد توليد شده است
بر اساس گزارش آژانس، بيش از ۹۱۵۶ سانتريفيوژ در كارخانه غني‌سازي سوخت نطنز نصب شده است.

هم‌چنين بر اساس اعلام مديركل آژانس،‌ ايران هم‌چنان به آزمايش نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ از جمله نسل‌هاي IR-۴، IR-۵، IR-۲m، IR-۶ در كارخانه آزمايشي غني‌سازي سوخت ادامه مي‌دهد.

هم‌چنين دو آبشار از شش آبشار مستقر در اين بخش به توليد اورانيوم U-۲۳۵ تا غناي ۲۰ درصد ادامه مي‌دهد. بر اين اساس تا پايان مردادماه حدود ۱۲۵ كيلوگرم اورانيوم تا غناي ۲۰ درصد توليد شده است.

شايان ذكر است ايران براي تهيه سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران به سوخت تا غناي ۲۰ درصد نياز دارد كه با توجه به ممانعت كشورهاي داراي اين سوخت از ارايه آن به ايران، متخصصان كشور به توليد سوخت تا غناي ۲۰ درصد و توليد صفحه سوخت براي استفاده در رآكتور تهران اقدام كرده‌اند.

بر اساس گزارش اخير آمانو درباره ايران، هم‌چنين فعاليت‌ها در سايت غني‌سازي فردو نيز ادامه دارد. واحد دوم اين سايت به طور كامل به ماشين‌هاي سانتريفيوژ تجهيز شده است كه از اين تعداد به چهار آبشار كه متشكل از ۱۷۴ سانتريفيوژ است UF۶‌ تزريق مي‌شود. هم‌چنين در واحد اول اين سايت نيز تاكنون چهار آبشار ۱۷۴ تايي نصب شده است و يك آبشار در حال نصب است. بر اين اساس در مجموع حدود ۲۱۴۰ سانتريفيوژ تا پايان مرداد در سايت فردو نصب شده است كه از اين تعداد به حدوود ۷۰۰ ماشين UF۶ تزريق مي‌شود.

هم‌چنين آژانس اعلام كرده است كه ايران در كل ۲۰۰۵ كيلوگرم UF۶ غني‌شده تا غناي پنج درصد از مهرماه ۹۰ تا مرداد ۹۱(۱۷اكتبر ۲۰۱۱ تا ۶ اوت ۲۰۱۲) توليد كرده است كه اين رقم از زمان شروع توليد به ميزان ۶۸۷۶ كيلوگرم مي‌رسد. آژانس تاييد مي‌كند كه ميزان توليد UF۶ ايران بر اساس پرسشنامه اطلاعات طراحي مربوطه اعلام شده از سوي ايران است.

آژانس تاييد مي‌كند كه " در رابطه با حضور ذراتی با غنای بالای ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵،(كه در گزارش قبلي مديركل به آن اشاره شده بود) توضیحات ایران با ارزیابی‌های بیشتر آژانس از زمان گزارش‌هاي قبلی، ناهمخوانی ندارد
گزارش آژانس تاييد مي‌كند كه " در رابطه با حضور ذراتی با غنای بالای ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵،(كه در گزارش قبلي مديركل به آن اشاره شده بود) توضیحات ایران با ارزیابی‌های بیشتر آژانس از زمان گزارش‌هاي قبلی، ناهمخوانی ندارد."

آمانو هم‌چنين اعلام مي‌كند كه "در رابطه با تاسيسات اعلام شده از سوي ايران، می‌تواند تایید نهایی کند که هیچ اقدام مرتبط با بازفرآوری در ایران وجود ندارد".

بر اساس اين گزارش، زمان بهره‌برداري از رآكتور ۴۰ مگاواتي اراك كه از سوي ايران اعلام شده است، براي سه ماهه سوم ۲۰۱۳ برنامه‌ريزي شده است و فعاليت‌ها براي تكميل اين رآكتور نيز ادامه دارد.

هم‌چنين گزارش مديركل تاييد مي‌كند كه ايران در حال انجام کارهای مقدماتی کلی در سالن تولید B در کارخانه غنی‌سازی نطنز است. اين مساله حاكي از آن است كه سازمان انرژي اتمي برنامه فعال‌سازي دومين سالن نطنز را دنبال مي‌كند. اين سالن از ابتداي فعاليت نطنز غيرفعال بوده است.

آمانو هم‌چنين در بخشي ديگر از گزارش خود درباره آخرين وضعيت نيروگاه بوشهر به آخرين بازرسي بازرسان از اين نيروگاه در اوايل تيرماه اشاره مي‌كند مبني بر اين‌كه در اين تاريخ رآکتور با ۷۵ درصد قدرتش فعال بوده است.

نيروگاه بوشهر صبح روز انتشار غير رسمي گزارش آژانس درباره ايران (۹ شهريور) ساعت ۱۸:۴۵ دقيقه براي اولين‌بار به ظرفيت نامي خود دست يافت و قدرت هزار مگاوات را تجربه كرد
اين در حالي است كه نيروگاه بوشهر صبح روز انتشار غير رسمي گزارش آژانس درباره ايران (۹ شهريور) ساعت ۱۸:۴۵ دقيقه براي اولين‌بار به ظرفيت نامي خود دست يافت و قدرت هزار مگاوات را تجربه كرد.

در بخشي ديگر از گزارش يوكيا آمانو، مديركل يك بار ديگر ابعاد نظامي احتمالي مورد ادعاي برخي كشورهاي عضو آژانس را به تفسير اشاره كرده است.

ايران اعلام كرده است "فعاليت‌هاي اخيري كه ادعا شده در نزديكي محل مورد نظر آژانس (سايت پارچين)انجام شده است، هيچ ارتباطي با محل مشخص شده از سوي آژانس ندارد
آژانس درباره سايت نظامي پارچين هم‌چنان بر درخواستش مبني بر بازديد از اين سايت نظامي تاكيد دارد و نسبت به برخي فعاليت‌هاي جديد در اطراف اين سايت كه از مه ۲۰۱۲ آغاز شده است بر اساس تصاوير ماهواره‌اي ادعاهايي را مطرح كرده است. در عين حال ايران در پاسخ به سوالات آژانس درباره پارچين در نامه‌اي اعلام كرده است كه "ادعاي فعاليت‌هاي هسته‌يي در سايت پارچين بي‌اساس بوده و فعاليت‌هاي اخيري كه ادعا شده در نزديكي محل مورد نظر آژانس انجام شده است هيچ ارتباطي با محل مشخص شده از سوي آژانس ندارد."

آمانو در بخش اطلاعات طراحي هم‌چنان تاكيد دارد كه ايران بايد بر اساس كداصلاحي ۳.۱ ترتيبات فرعي اطلاعات طراحي كامل‌تري از تاسيسات ساخته شده و آنهايي كه قرار است ساخته شود را ارايه كند، اين در حالي است كه ايران معتقد است، كدهاي اصلاح شده ۳.۱ از ترتيبات فرعي را امضا نكرده است، از اين رو خود را ملزم به اجراي آن نمي‌داند. ايران ترتيبات فرعي را امضا كرده است اما اصلاحات آن را نپذيرفته است. با اين حال آژانس تفسير مي‌كند كه اصلاحات اضافه شده نيز بايد مورد پذيرش كشورها باشد؛ تفسيري كه ايران آن را نمي‌پذيرد.

با اين حال ايران بنا به گفته مديركل برخي جزييات فني مربوط به رآكتور تحقيقاتي اراك را در طول بازديد آژانس ارايه كرده است.

آژانس هم‌چنين نسبت به اختلافي كه بين ميزان مواد هسته‌يي اعلام شده توسط مجري طرح و مقدار اندازه‌گيري شده توسط آژانس در رابطه با آزمايش‌هاي تبديل در آزمايشگاه جابربن حيان بين سال‌هاي ۱۹۹۵ و ۲۰۰۲ صورت گرفته است، وجود داشته، اعلام كرده است كه "آژانس توانسته ارزيابي ابتدايي اين اختلاف را تقليل دهد."
کد مطلب: 6253
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *