۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۲
ایران در نشست شورای حکام؛

آژانس باید ملاحظات امنیتی را در نظر بگیرد

امروز دوشنبه ۱۰ سپتامبر ، یکصد و پنجاه و پنجمین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز به کار کرد.
 در این نشست طبق روال گذشته یوکیو آمانو مدیرکل آژانس با ارایه گزارشی موضوعاتی که در دستور کار این دوره از نشست شورای حکام مطرح می شود را ارائه کرد.

موضوعاتی چون ایمنی هسته ای ، کاربرد انرژی در بخشهای مختلف ، موضوع بررسی فعالیتهای مربوط بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران و سوریه در دستور کار این دوره از نشست فصلی شورای حکام قرار دارد.

در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس معاهده ان پی تی تنها می تواند درخواست بازدید از سایتهای هسته ای ارائه دهد، یوکیو آمانو در بیانیه افتتاحیه خود از ایران خواست که دسترسی بازرسان آژانس به سایت پارچین را "بدون تاخیر بیشتر" فراهم کند.

آمانو همچنین مدعی شد که " ایران همکاری لازم را با آژانس انجام نداده است، ولی با این وجود، آژانس به راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران ادامه خواهد داد".

علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ،ریاست شاخه وین جنبش عدم تعهد را عهده دار شده است.

وی در این نشست اعلام کرد : تا وقتی که ملاحظات مرتبط با بحث امنیت ملی ایران و همچنین خواسته اصولی ایران در مورد تحویل مدارک ادعایی توسط آژانس در چهارچوب مورد محقق نشود ، توافق صورت نخواهد گرفت.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه اعضای جنبش عدم تعهد شاخه وین که در حمایت از برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان با اجماع به تصویب رسید را به عنوان رئیس گروه جنبش عدم تعهد در آژانس قرائت خواهد کرد.

سلطانیه همچنین بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را نیز در نشست آژانس قرائت می کند.

یکصد و پنجاه و پنجمین نشست فصلی شورای حکام یک هفته ادامه خواهد داشت و پس ازنشست سالانه رئیسان و وزیران انرژی اتمی کشورهای عضو برگزار خواهد شد.
کد مطلب: 6317
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *