۰
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۴
حسيني:

در پرداختن به نقطه‌ضعف‌هاي «گشت ارشاد» بزرگنمايي شد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوره‌ي تخصصي بصيرت سياسي طلاب نخبه‌ي سراسر كشور حاضر شد و به پرسش‌هاي آن‌ها پاسخ گفت.
 سيدمحمد حسيني در اين جلسه با دفاع از فعاليت‌هاي وزارت ارشاد گفت: در دوره‌ي چند ساله‌ي مسووليتم تلاش كردم مبناي كارمان آموزه‌هاي ديني باشد و بر همين اساس، ۱۲۰۰ موسسه‌ي قرآني در دوره‌ي فعاليت ما مجوز گرفتند و جشنواره‌هاي قرآني نيز در همه‌ي ابعاد برگزار شدند و حتي تلاش داريم با وجود محدوديت در گسترش سازماني، يك معاونت قرآني در وزارت ارشاد تشكيل شود. همچنين تلاش كرده‌ايم كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد را تشكيل دهيم. تا كنون ۱۴ هزار كانون تشكيل شده و اين در حالي است كه بين سال‌هاي ۷۲ تا ۸۴ فقط دو هزار كانون تشكيل شده بود. يادآور مي‌شوم در برخي مديريت‌هاي گذشته حتي به فعاليت‌هاي ديني اعتقادي وجود نداشت.

او درباره‌ي فعاليت‌هاي وزارت ارشاد در حوزه‌ي كتاب نيز بيان كرد:‌ ما سال گذشته ۶۹ هزار عنوان كتاب داشتيم كه از نظر تعداد در منطقه، رتبه اول را داريم و ۳۹ درصد كتاب‌هاي جهان اسلام را توليد كرده‌ايم. اين در حالي است كه در برابر انتشار برخي كتب مانند كتب عرفان‌هاي كاذب و وارداتي، كنترل بيشتري داشتيم و ضمن برخورد سلبي، از ناشراني كه كتاب‌هاي ايجابي در اين زمينه منتشر كردند حمايت كرديم.

حسيني ادامه داد: ‌ما هر سال نمايشگاه كتاب را برگزار مي‌كنيم كه در دنيا كم‌نظير است و با استقبال گسترده مواجه مي‌شود.

وي در پاسخ به برخي انتقادات مطرح‌شده از وضعيت فيلم‌ها نيز گفت: توصيه مي‌كنم اگر كسي از فيلمي انتقاد دارد، وقت بگذارد و اول آن فيلم را ببيند. انتظار اين است كه در اين زمينه‌ها منصفانه برخورد شود، البته ما درپي توجيه برخي اشكالات نيستيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: البته وضعيت سينما مطابق با آرمان‌ها و ارزش‌ها نيست، اما تلاش ما در جهت اصلاح روند‌ها و تهيه‌ي فيلم‌هاي مثبت است و تلاش داريم فيلم‌هاي فاخر و ارزنده را در حوزه‌ي ديني ارائه دهيم. اگر چنين نباشد تاثيرگذاري فيلم زياد نخواهد بود، به‌طوري كه درباره‌ي فتنه‌ي ۸۸ فيلمي ساخته شد كه قوي نبود و از آن استقبال نشد؛ اما وقتي «قلاده‌هاي طلا» ساخته شد، به‌خاطر قوي بودنش، اثرگذار بود و توانست پشت پرده‌ي فتنه را بيان كند.

حسيني در ادامه گفت: فيلمي مانند «گشت ارشاد» نقطه‌ضعف‌هايي هم داشته است، اما به نظر من، آن‌طور كه به نقطه‌ضعف‌هاي اين فيلم پرداخته شد، بزرگنمايي شده بود و بيش از آنچه كه بايد، به آن پرداخته شد. اعتقاد دارم كه در اين زمينه علاوه بر انتقاد به فيلم، بحث‌هاي ديگري هم در كار بود و بخشي از جنجال‌ها به‌خاطر اين بود كه اين فيلم در نوروز اكران شد و بسياري ديگر از كارگردانان تمايل داشتند كه فيلم آن‌ها در نوروز اكران شود. اين فيلم بعد از اصلاحاتي به اكران درآمد و وقتي ديديم كه در شبكه‌ي نمايش خانگي، بدون آن اصلاحات توزيع شد و به نمايش درآمد جلوي انتشار آن را گرفتيم.

وي همچنين درباره‌ي پروژه‌ي فيلم «لاله» اظهار كرد: اين فيلم زندگي يك زن موفق ايراني را به‌نمايش درمي‌آورد و اين خيلي مثبت است، چراكه در گذشته همواره فيلم‌هايي از ايران به‌نمايش درمي‌آمدند كه سياه‌نمايي بودند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه گفت: ما براي بخش سينما، شوراي عالي سينما را پايه‌گذاري كرديم كه شامل سينماگراني بچه‌مسلمان و مكتبي است. اگر شما از فردي مانند جمال شورجه بهتر سراغ داريد، بگوييد از او استفاده كنيم.

حسيني بيان كرد: برخي نيروهاي مدعي ارزشي، گويا مامورند فقط نقطه‌ضعف‌ها را بيان كنند. در حالي كه كارهاي مثبت زيادي انجام شده است حتي نقطه‌ضعف‌ها را نيز خلاف واقع بيان مي‌كنند، مثل اين‌كه زماني مي‌گفتند از خوانندگان لس‌آنجلسي دعوت شده و ما تا آخر نفهميديم از چه كسي دعوت شده است. به نظر من، در فعاليت‌هاي فرهنگي به اين دولت جفا شده است، چون چند نقطه‌ضعف را برجسته كردند و نكات مثبت را نمي‌گويند.

وي افزود: حتي كساني ما را متهم به ليبراليسم فرهنگي مي‌كنند كه خود از نظر سياسي ليبرال هستند و وقتي با نشريه‌اي مي‌خواهيم برخورد كنيم كه افكار ليبرالي را اشاعه مي‌دهد، داد و فرياد راه مي‌اندازند.

حسيني در بخش ديگري از سخنان خود با تسليت ايام شهادت امام صادق (ع) درباره‌ي انقلاب اسلامي و تلاش‌هاي امام خميني (ره) براي پياده كردن اسلام، گفت: امام (ره) مكتبي را براي دفاع از اسلام پايه‌گذاري و تلاش كرد كه مردم را آگاه كند. ما نيز بايد در برابر شبهات با منطق و استدلال به‌دنبال قانع كردن جامعه باشيم. مسووليت طلاب در اين زمينه بسيار سنگين و غيرقابل مقايسه با گذشته است. امروز مي‌بينيم كه جامعه بمباران شبهاتي مي‌شود و بايد به اين شبهات پاسخ گفت و مجهز به علم و عمل بود.

حسيني افزود: ما در ديدارهايي كه با هنرمندان داشته‌ايم همواره بر اين‌كه هنر بايد پيام داشته باشد و در راستاي ارزش‌ها باشد تاكيد كرده‌ايم.

وي با انتقاد از بداخلاقي برخي سايت‌ها، گفت: بايد حرمت مومن رعايت شود. در حالي كه مي‌بينيم در برخي سايت‌ها بداخلاقي مي‌شود و هرچه مي‌خواهند عليه افراد مي‌نويسند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار كرد: با اين‌كه ما در ۳۰ سال گذشته همواره به‌دنبال تبليغ اسلام بوده‌ايم، اما سيره‌ي ائمه‌ي ما در جامعه ناشناخته مانده است و بايد در اين زمينه بيشتر فعاليت كنيم. اين‌كه مي‌‌بينيم يك نفر در خارج از كشور به خود اجازه مي‌دهد به يك امام جسارت كند به‌خاطر عدم شناخت اوست.

حسيني در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود دولت از فعاليت‌هاي نهي از منكر نيروي انتظامي ممانعت به عمل آورده است، گفت: چنين چيزي صحت ندارد و نيروي انتظامي كار خود را انجام مي‌دهد. دولت در عرصه‌هاي فرهنگي تلاش‌هاي زيادي مي‌كند تا مشكلات كمتر شود و نسبت به دولت‌هاي گذشته نيز فعاليت‌هاي بيشتري شده است، به‌عنوان مثال ما در همه‌ي نمايشگاه‌ها بخش عفاف و حجاب ايجاد كرده‌‌ايم و حتي در نمايشگاه قرآن، چادر مشكي مي‌فروختيم اما بدانيم كه دشمن نيز بي‌كار ننشسته است و او هم تلاش مي‌كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه چند نفر از معاونان خود را خود انتخاب كرده‌ايد؟ بيان كرد: هر كسي كه در وزارت ارشاد كار كند بايد حكمش توسط وزير ارشاد امضا شود؛ اما طبيعي است كه در سطوحي وقتي مي‌خواهيم فردي را انتخاب كنيم با افراد ديگر مشورت مي‌كنيم، چون نمي‌خواهيم براي معرفي يك فرد و جلوگيري از بدگويي‌ها عليه او در نزد مقامات بيشتر وقت خود را صرف كنيم. به همين دليل فردي را انتخاب مي‌كنيم كه با ديدگاه ديگران هم‌راستا باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه كرد: در دوره‌ي ما، بيشترين استفاده از روحانيون در وزارت ارشاد انجام شد و اين خود بيانگر تمايل ما به فعاليت با روحانيون و در چارچوب‌هاي اسلامي است.

در بخش دوم جلسه‌ي دوره‌ي تخصصي بصيرت سياسي طلاب نخبه‌ي سراسر كشور، دكتر حسن قشقاوي حاضر و اعلام شد كه اين جلسه رسانه‌يي نيست. 



کد مطلب: 6475
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *