۰
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۷

وضعیت اشتغال و تعاونی رفاه با حضور وزیر کار بررسی شد

جلسه‌ای با حضور دکتر شیخ‌الاسلامی وزیر کار و معاونین و مدیران کل وزارتخانه و همچنین هیات رئیسه فراکسیون اشتغال و تولید در خصوص بررسی وضعیت اشتغال و تعاونی رفاه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در این جلسه رئیس فراکسیون اشتغال ضمن تقدیر و تشکر از تشکیل جلسه و دغدغه‌های نمایندگان درخصوص اشتغال و تولید در کشور، با بیان پیشنهادی برای حفظ اشتغال گفت: با توجه اینکه بخشی از بدنه اشتغال آسیب جدی دیده، ضروری است تا شرایط کشور، حفظ اشتغال را در اولویت قرار دهد.
وی درباره وام‌های زودبازده افزود: وام‌های زودبازده در شهرستان به آهستگی پیش می‌رود و چرخه تولید را با کندی روبه‌رو کرده است همچنین واحدهای تولیدی گرفتار سرمایه در گردش می‌باشند که در دریافت تسهیلات بانک‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند، قانون وثیقه هم برای تولیدی‌ها مشکل‌آفرین شده که باید راهکارهایی را در رفع موانع پیشنهاد داد.
نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث مالیات واحدهای تولیدی که با معوقه روبه‌رو هستند در بعضی مواقع باعث تعطیلی و جریمه‌های سنگین برای تولیدکنندگان می‌گردد که نیازمند بازبینی قوانین است.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ظرفیت‌های خالی بسیاری برای تولید و اشتغال وجود دارد اظهار داشت: باید سعی شود که به ظرفیت‌های خالی افزوده نشود و با تزریق پول به تولیدی‌ها و کارخانه‌ها مشاغل حفظ شود.
وی پیشنهاد داد تیم مشترکی از مجلس و دولت به عنوان کارگروه، تشکیل شود و تغییر قانون کار در اولویت قرار گیرد.
کاتب افزود: با توجه به اینکه در نظر داریم دبیرخانه دائمی در فراکسیون تشکیل دهیم پیشنهاد می‌کنیم که در وزارت کار و دولت نیز دبیرخانه‌ای تشکیل شود تا بتوانیم با کمک هم مشکلات را حل کنیم.
رئیس فراکسیون اشتغال، تشکیل جلسه با تشکل‌های تولیدی را کمکی برای اشتغال دانست و یادآور شد: ضروری است که با تشکیل این جلسه راهکاری برای اشتغال در نظر گرفته شود و از ظرفیت‌های قانونی بودجه سال ۹۱ استفاده کرد. همچنین ایجاد کارگروهی در استان‌ها و شهرستان‌ها جهت برنامه‌ریزی گسترده ضروری به نظر می‌رسد.
در ادامه این جلسه اسماعیل‌نیا یکی از اعضای این فراکسیون افزود: تشکیل کارگروه جهت تغییر بیمه روستاییان، دقت در ارائه آمار و اصلاح قوانین تجاری موضوعات مهمی است که باید به آن رسیدگی شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین باقری بنابی نیز اشتغال در کشور را ضروری دانست و عنوان کرد: در کشور اشتغال و تولید اکثرا به صورت جزیره‌ای پیش می‌رود که نیازمند تحولی بزرگ می‌باشد.
سلطانی عضو دیگری از فراکسیون اشتغال اضافه کرد: با توجه به اینکه نقدینگی وجود ندارد تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه شده که نیازمند پیگیری و رفع مشکل است.
وی ادامه داد: دادن تسهیلات کم بهره برای اشتغال زایی می‌تواند مشکلات امروز کشور را حل کند.
زمانیان عضو هیات رئیسه فراکسیون اشتغال، سند چشم‌انداز و پیشرفت را نیاز به برنامه محوری دانست و اظهار داشت: ضروری است درخصوص حفظ اشتغال برنامه‌ها اجرایی شود و لازم است مطالعه‌ای قوی درخصوص پتانسیل استان‌ها انجام شود تا هر استان با توجه به شرایط خود تولیداتی را داشته باشد.
منظری توکلی نیز در این نشست برنامه‌ریزی دقیق جهت مبارزه با بیکاری را از ضروریات حفظ اشتغال دانست و یادآور شد: استفاده از تجارب دیگر کشورها و اعزام نیروی کار به خارج از کشور می‌تواند راهگشایی برای مشکل اشتغال در کشور باشد.
دکتر سلیمانی با اشاره به راه‌اندازی طرح جدید برای تعاونی‌ها افزود: با توجه به اینکه در حوزه وزارت کار، تامین اجتماعی نیز وجود دارد بنابراین می‌تواند از نظر مالی برای حل مشکلات در خدمت وزارت کار باشد و از این ظرفیت در رفع آن استفاده کند.
در ادامه این جلسه دکتر شیخ‌الاسلامی وزیر کار و رفاه اجتماعی ضمن خوشامدگویی به نمایندگان از وضعیت اشتغال و تعاونی رفاه گزارشی را ارائه داد و گفت امروز ما برای اولین بار برای توسعه اشتغال در کشور هم در سطح ملی و هم در سطح استانی برنامه کار داریم.
وی افزود: امروز تمام مدیران کشور از مدیران ارشد گرفته تا پایین ترین رده های مدیریتی درگیر مسئله اشتغال هستند و شاخص ارزیابی عملکرد آنها، همکاری آنها در زمینه اشتغال است.
وی با اشاره اهتمام زیاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:
مهمترین کاری که در زمینه اشتغال در این وزارتخانه انجام شد پایه گذاری نظام آموزش مهارتی در کشور است و می توان گفت ریل، آموزش های مهارتی در کشور تعبیه شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر دشواری پایه گذاری آموزش های مهارتی در کشور خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این کار مخالفانی را هم داشت ولی امروزه شاهد آن هستیم که ۹۵ درصد فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند و این اتفاق بسیار خوبی در زمینه اشتغال است.
دکتر شیخ الاسلامی با اعلام اینکه سازمان ملی مهارت حاصل جمع همه مراکز آموزشی است که آموزش فنی و حرفه ای را انجام می دهند گفت: من معتقدم این سازمان درخت با برکتی است که خیر و منفعت بسیاری به کشور می رساند.
وی از طراحی سه نظام در کشور خبر داد و افزود: نظام ملی آموزش مهارتی، نظام ملی صلاحیت حرفه ای و نظام احراز اشتغال، سه نظامی هستند که به موازات نظام آموزش نظری در کشور در حال گسترش هستند.
وی یادآور شد: علاوه بر تدوین این سه نظام آموزش در سطح ملی، در مقیاس استانی نیز کار گروه سرمایه گذاری و توسعه اشتغال که رئیس آن استاندار و اعضایش مدیران کل هستند به صورت بسیار خوبی فعالیت می کنند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به کاهش نرخ بیکاری در کشور گفت: اگر تا چند سال پیش کسی خودش را متولی اشتغال در کشور نمی دانست، در حال حاضر تقسیم وظایف به گونه ای است که مدیران هم در سطح ملی و هم در سطح استانی نیز متولی این امر هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: شورای عالی اشتغال که عالی ‌ترین مرجع تصمیم گیری و سیاست گذاری در امر اشتغال کشور است در این مدت نزدیک شصت جلسه داشت که نتایج بسیار خوبی داشته است. وی با اینکه اشتغال محصول عملکرد اقتصاد یک کشور است، بر مشارکت همگانی برای هر چه بهتر شدن در اشتغال در کشور تاکید کرد و ادامه داد: اشتغال یک موضوع بسیار مهم فرهنگی نیز هست، به طوریکه تمام مسئولان فرهنگی کشور از جمله صدا و سیما، دفتر تبلیغات، رسانه ها، و امامان جمعه و... نیز باید به این مسئله حساس باشند و در این رابطه کار فرهنگی بکنند.
وزیر تعاون، رفاه اجتماعی تأکید کرد: اشتغال یک متغیر وابسته است و این متغیر وابسته مدام تحت تاثیر شرایط گوناگون اقتصادی، سیاسی، روانی و... است.
وی با مضر دانستن برخورد احساسی با موضوع اشتغال گفت: موضوع اشتغال یک موضوع عمومی است ولی باید به صورت تخصصی پیگیری شود، چون برخوردهای شعاری و فرعی و مقطعی با این موضوع راه به جایی نمی برد.
دکتر شیخ الاسلامی اشتغال را یک امر فرابخشی دانست و گفت: دولت، قوه مقننه و قوه قضائیه هر سه باید دنبال مسائل اشتغال باشند تا مشکل بیکاری حل شود.
وی با اعلام مخالفت خود با واردات کالاهای غیرضروری به کشور گفت: قانون باید موانع بهتری برای واردات کالا بگذارد تا مردم بتواند در این شرایط با استفاده از تولید داخلی پول را در چرخه تولید به حرکت در بیاورد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز خرسندی از جهش بسیار خوب تعاون در سال اخیر خاطرنشان کرد: یک سال از ابلاغ ادغام وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گذارد و در این مدت به گواه فعالان این حوزه ، تعاون توسعه بسیار خوبی پیدا کرده است.
وی افزود: میزان تسهیلات بانک توسعه تعاون در همین دوره یکساله ۸۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.
دکتر شیخ الاسلامی، اصلاح قانون تعاون با همکاری اتاق تعاون، تدوین سند ملی توسعه تعاون، تصویب اساسنامه شرکت های سرمایه گذاری تعاون شهرستانی ها در دولت، واگذاری مراکز آموزش فنی و حرفه ای به بخش تعاونی را از کارهای مهم انجام شده در زمینه تعاون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواند و افزود: راه اندازی شرکت تعاونی های همیار و ساخته شدن ۱ میلیون واحد مسکونی مهر از طریق تعاونی‌ها از دیگر کارهای این بخش است.
براساس این جلسه مقرر شد که کمیته‌ای با همکاری دولت و مجلس درخصوص اشتغال، تشکیل و جلساتی را برگزار کنند و همچنین سند توسعه اشتغال پس از آماده شدن در اختیار اعضای فراکسیون قرار گیرد.
طبق این جلسه قرار است برای اصلاح قانون کار، جلساتی با اعضای فراکسیون و مسئولین وزارت کار برگزار شود و همچنین جلساتی نیز با وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسئولین بانکها برگزار و موارد مطرح شده مورد بحث و بررسی قرار گیرد./
کد مطلب: 7529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *