۰
جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۴

طرح اخضر ابراهیمی درباره سوریه

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه با تاکید بر یافتن راه حل های مسالمت آمیز برای حل بحران های منطقه ای گفت: اجازه نمی دهیم برخی کشورها که دارای قدرت مادی و نظامی هستند، در منطقه بدعت ایجاد کنند و اراده خود را به کرسی بنشانند.
ایرنا: رییس دستگاه دیپلماسی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در پاسخ به پرسشی درباره ناخرسندی غرب بویژه فرانسه از ورود ایران به حل بحران سوریه و دیدار وزیر خارجه این کشور با رییس جمهوری مصر بلافاصله پس از دیدار صالحی با مُرسی در قاهره افزود: غربی ها مدت هاست تلاش می کنند ایران را در افکار عمومی جهان به گونه ای جلوه دهند که منزوی است اما حقیقت ایران، غیرقابل انکار است چرا که کشوری مقتدر، نقش آفرین و اثرگذار در منطقه است.

وی اضافه کرد: حقیقت غیرقابل انکار نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران خود به خود بر کسانی که علاقه مند نیستند شاهد حضور ایران در حل مسایل منطقه ای باشند، در حال مفروض شدن و جا افتادن است.

صالحی اظهار داشت: فرانسوی ها اظهارنظرهایی کرده اند که به خودشان بر می گردد ولی دیر یا زود باید به حقانیت نقش آفرینی و تاثیرگذاری ایران اعتراف کنند و اعتراضات آنها نشان از شروع به اعتراف حقیقت اهمیت ایران دارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما مشکلی نداریم آنها هم حرفشان را بزنند اما وقتی مصر پیشنهاد می کند ایران جزیی از حل بحران سوریه است و نمی توان مسایل منطقه را بدون ایران حل کرد، کفایت می کند و اقدامات و اظهار نظر های کشورهایی مانند فرانسه آب در هاون کوبیدن است.

*** نشست قاهره برای شناخت آرای یکدیگر بود

صالحی در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف نظر میان ایران و کشورهای مصر، ترکیه و عربستان در مورد ادامه حکومت اسد در سوریه،یافتن راه حل مسالمت آمیز برای برون رفت از بحران سوریه را که هم مورد قبول حکومت سوریه و هم کشورهای منطقه باشد، چگونه عملیاتی است؟ گفت: بارها اعلام کرده ایم بحران سوریه موضوعی نیست که بشود با یک یا دو نشست، آن را حل و فصل کرد بلکه نیاز به نشست های زیاد و مشورت های فراوان دارد.

وی تاکید کرد: آنجا که اشتراک در رای داریم، به طور طبیعی مشکلی نیست ولی آنجا که اختلاف آراء وجود دارد به مشورت های بیشتر نیاز است تا بتوانیم آنها را برطرف کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: در مجموع نشست قاهره نشست شناخت آرای یکدیگر بود و یقینا با نشست ها و رایزنی های بیشتر و نیز رایزنی با خود دولت سوریه می توان به یک راه حل رسید.

وی اظهار داشت: باید بگونه ای عمل کنیم که با سایر اقدامات در حال انجام در ارتباط با حل بحران سوریه مانند اقداماتی که اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در دست انجام دارد، هماهنگ باشیم.

صالحی یادآور شد: ما در نشست قاهره نیز تاکید کردیم اینکه بخواهیم هر یک جداگانه عمل کنیم، راه به جایی نمی برد؛ باید واقعا هماهنگی وجود داشته باشد. وی افزود: مثلا آقای نوری المالکی نخست وزیرعراق پیشنهاد ایجاد گروه تماسی را داده و جنبش عدم تعهد نیز از ریاست این جنبش (ایران) خواسته است با هماهنگی و رایزنی سایر اعضای جنبش به دنبال حل و فصل بحران سوریه باشد؛

لذا می بینیم اقدامات مختلفی در دست انجام است که البته بعضی از آنها هنوز شروع نشده و در آینده نزدیک آغاز خواهند شد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه همه این اقدامات درباره سوریه باید با هم هماهنگ باشد، خاطر نشان کرد: اکنون دارای جمع بندی خاصی نیستیم و سعی می کنیم آنجا که اختلاف رای داریم، آن را مدیریت کنیم.

***طرح احتمالی اخضر ابراهیمی درباره سوریه

صالحی در پاسخ به این سووال مبنی بر اینکه آیا برای برون رفت از بحران سوریه طرح های جدیدی وجود دارد، گفت: غیر از اقدام آقای مرسی (ایجاد گروه تماس چهار جانبه)، طرح احتمالی آقای اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پیشنهاد آقای نوری المالکی برای ایجاد یک گروه تماس ونیز درخواست بسیاری از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد مبنی بر رایزنی ریاست جنبش به منظور ارایه یک راه حل درباره بحران سوریه از اقداماتی است که در آینده آغاز خواهد شد .

*** زمان تعیین حکومت برای کشورهای دیگر گذشته است

وزیر اموردر پاسخ پرسش دیگر که با توجه به مواضع متفاوت ایران با سایر کشورها در مورد ادامه حکومت بشار اسد تهران تا چه اندازه می تواند موضع این کشورها را تعدیل کند؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران سعی دارد به این کشورها بفهماند که در عرصه تحولات سیاسی بین المللی فعال مایشاء نیستند و اگر زمانی می توانستند برای کشورهای دیگر حکومت تعیین کنند امروز آن زمان گذشته است.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: ما به دنبال این حقیقتیم که نگذاریم بدعت و رویه نادرستی که خارج از کنوانسیون ها و مقررات بین المللی و مفاهیم سیاست بین المللی است تکوین یابد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما اجازه نمی دهیم برخی کشورها که دارای قدرت مادی و نظامی هستند بدعتی ایجاد کنند که با استفاده از منطق قدرت بخواهند هر اراده ای را که دارند به کرسی بنشانند.

وی اظهار داشت: اجازه نمی دهیم از هزاران کیلومتر آن طرف آبها بیایند و بگویند فلان دولت برود و فلان دولت روی کار بیاید.

صالحی تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم این بدعت ساری و جاری شود و الحمدالله تاکنون نیز توفیق با ما همراه بوده و آنها راه به جایی نبرده اند و در آینده نیز موفق نخواهند بود.



*** به آینده روابط ایران و مصر بسیار خوش بین هستم

صالحی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره مذاکراتش با مقامات مصری درباره رابطه تهران - قاهره و اعلام آمادگی ایران برای ارتقای سطح روابط اظهار داشت: در دیدار با مقامات مصر درباره مسایل دوجانبه صحبت های مفصلی کردیم و اکنون می توانم فقط این مطلب را بگویم که نسبت به آینده روابط آینده ایران و مصر بسیار خوش بین هستم.



*** حمایت از سوریه یکی از دلایل کانادا برای تعلیق روابط با تهران

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا کانادا دلیل قانع کننده ای درباره علت تعطیلی سفارتش در تهران ارائه کرده است؟ گفت: اقدام کانادا را کاملا نسنجیده و بی معنی می دانیم و حتی فرهیختگان کانادایی نیز نسبت به این رفتار دولت اعتراض کرده اند و مقالات فراوانی در رسانه های کانادا در این مورد نوشته اند.

صالحی اظهار داشت: این اقدام هیچ معنا و مفهومی ندارد بویژه وقتی که روی استدلال های آنها برای تعلیق روابط تمرکز می کنید، بیشتر به ضعف منطق آنها پی می برید.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: قبل از تعلیق روابط، آنها چند دلیل را بیان کردند که یک دلیل آن بود که مثلا چرا ایران به سوریه کمک می کند؟ باید گفت که خیلی کشورهای دیگر هم هستند که به سوریه کمک می کنند؛ پس باید روابط خود را با آن کشورها هم قطع کنید، کشورهای بزرگی در شورای امنیت سازمان ملل وجود دارند که حتی دارای حق وتو هستند و از سوریه نیز دفاع می کنند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: استدلال آنها بی پایه و اساس و ضعیف بوده و معلوم است که تحت فشار این اقدام را انجام داده اند.

صالحی افزود: ما نمی خواهیم فرضیه ای را القا کنیم ولی آنطور که خود آنها تحلیل می کنند، ظاهرا این اقدام بر اساس فشار صهیونیسم بین الملل و رژیم صهیونیستی است و دولت کنونی کانادا که از نومحافظه کاران هستندتمایل شدیدی به ایدئولوژی صهیونیسم دارند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران گفت: فکر می کنم عمر سیاسی دولت کنونی کانادا با توجه به اقدامات نسنجیده اش طولانی نباشد و مردم آرام آرام از دولتمردان خود به دلیل رفتارهای نسنجیده مایوس می شوند.

وزیر امور خارجه در عین حال اظهار داشت: البته ما همواره خواهان بهترین روابط با کانادا بودیم و اکنون هم این اعتقاد را داریم و می خواهیم بهترین رابطه را داشته باشیم چرا که این کشور مردمی بسیار خوب و مهاجرپذیر دارد و قریب ۵۰۰ هزار ایرانی در این کشور در شرایط خوبی زندگی می کنند.

صالحی با بیان اینکه تمام هم و غم ما در کانادا رسیدگی به امور ایرانیان این کشور است، از مردم کانادا به دلیل برخوردها و رفتارهای خوب آنها با ایرانیان قدردانی می کنیم.

وی با یادآوری اظهارات برخی کشورهای شرکت کننده در اجلاس سران جنبش غیرمتعهد در تهران درباره تلاش دولت کانادا برای شرکت نکردن در این اجلاس گفت: کانادایی ها با بسیاری از کشورها در اجلاس تهران تماس گرفته بودند و به نیابت از رژیم صهیونیستی سعی کرده بودند، آنها را از شرکت در اجلاس منصرف کنند حتی گستاخانه از دبیر کل سازمان ملل به طور کتبی خواسته بودند به ایران سفر نکند که البته آقای بان کی مون در اجلاس تهران شرکت کرد و این امر موجب بی آبرویی کانادا و ضربه روحی و روانی شدیدی به دولت این کشور شد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در پایان به دولت کنونی کانادا توصیه کرد در عرصه سیاست خارجی منطقی و پخته تر عمل کند.
 
کد مطلب: 7766
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *