۰
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۱۹
رئيس جمهور عنوان کرد؛

ريشه بحران در اتحاديه اروپا

رئیس جمهور کشورمان در دیدار با مدیران و سردبیران ارشد رسانه های تاثیرگذار آمریکائی گفت: بحران اقتصادی اتحادیه اروپا ریشه در دنباله روی اشتباه آنها از سیاست های غلط آمریکا دارد.
آقای احمدی نژاد در دومین روز کاری خود در حاشیه اجلاس عالیرتبه شصت و هفتمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، در دیدار مدیران و سردبیران ارشد رسانه های تاثیرگذار آمریکائی افزود: دنیا در حال قضاوت است که مشکلات اقتصادی در ایران بیشتر است یا در اروپائی که با توصیه آمریکا، خرید نفت از ایران را تحریم کرده است.
در این نشست خبری موضوعاتی مانند اوضاع در سوریه، اهانت رسانه های غربی به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (ص)، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فناوری هسته ای ایران، ریاست کشورمان بر جنبش عدم تعهد و سرنوشت گروهک تروریستی منافقین، از مهمترین سئوالات این چهره های رسانه ای بود.
احمدی نژاد در مقدمه سخنانش درک متقابل ملتها از یکدیگر را ضروری خواند و گفت: زیاده خواهی و چشم داشت به حق دیگران، زمینه تبعیض، درگیری و جنگها را فراهم می کند.
وی افزود: تحقق عدالت به همکاری جمعی نیاز دارد که این موضوع از جغرافیا، زبان و نژاد فارغ است.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به نارضایتی همگان از وضع کنونی بشر، لزوم تغییر برای تعالی زندگی بشر و تلاش برای تحقق آن را یادآور شد.
نخستین سئوال این نشست را اندرو پاراسیلیتی، سردبیر نشریه المانیتور در واشنتگتن درباره اوضاع سوریه و نیز میزبانی ایران از جنبش عدم تعهد پرسید.
رئیس جمهور جامعه سوریه را پیچیده و چند طایفه ای خواند و افزود: دخالتهای خارجی اوضاع را برای مردم سوریه دشوار کرده است.
رئیس جمهور به تصمیم اجلاس عدم تعهد در تهران درباره تشکیل گروه تماس به منظور مذاکره با دو طرف سوری و آغاز گفتگوهای ملی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این گروه در حاشیه مجمع شصت و هفتم سازمان ملل در نیویورک نیز تشکیل جلسه دهد و همه مدعوین گروه در جلسات حضور یابند تا با تفاهم، به نتیجه برسیم.
خبرنگار دیگری درباره تاثیر بحران سوریه بر روابط ایران و ترکیه سئوال کرد که آقای احمدی نژاد گفت: روابط تهران و آنکارا اکنون نیز مانند قبل بسیار خوب است و فکر نمی کنم با حوادث مقطعی، این روابط خوب دچار خدشه شود.
یکی از سردبیران شبکه خبری سی ان ان از رئیس جمهور سئوال کرد: برای مردم آمریکا این سئوال وجود دارد که اگر اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند، آیا ایران این حمله را از جانب آمریکا تلقی می کند؟
رئیس جمهور کشورمان پاسخ داد: ما تهدیدات رژیم صهیونیستی را جدی نمی گیریم ولی ملت کشور بزرگی مانند ایران، آمادگی کامل برای دفاع از خود را دارد.
وی افزود: صهیونیستها که خود را در بن بست می بینند، در پی ماجراجویی برای خروج از این بن بست هستند ولی عقلای عالم می دانند که جهان و بویژه خاورمیانه، ظرفیت درگیری جدید را ندارد.
آقای احمدی نژاد در عین حال تاکید کرد: با وجود این نگاه، اگر هرگونه اتفاق جدیدی رخ دهد، همه معادلات منطقه بهم می خورد و کل منطقه کاملا زیر و رو خواهد شد.
سردبیر نشریه نیویورک تایمز، دیگر چهره رسانه ای آمریکا بود که از رئیس جمهور سئوال کرد: آیا ایران و آمریکا می توانند درباره افغانستان با هم همکاری کنند؟
رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه راههای فراوانی وجود دارد و همیشه وجه تشابهات، بیش از اختلافات است، گفت: منطقه ما حساس است و مسائل هم در افغانستان بهم گروه خورده و ملت آن کشور در رنج است.
احمدی نژاد گفت: ما از هیچ کمکی به این ملت دریغ نمی کنیم و معتقدیم مسائل دشوار باید از نگاه و ابتکار منطقه ای حل شود.
وی افزود: ما گفتگوهای سه جانبه ایران، پاکستان و افغانستان را شکل داده ایم که محدودیتی نیز برای حضور دیگران وجود ندارد و از حضور هر کشوری که خواهان تثبیت حاکمیت ملی در افغانستان است، استقبال می کنیم.
سردبیر دیگری از شبکه خبری سی ان ان، درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا و مواضع اخیر میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان درباره ایران و شباهت این موضع با رویه کنونی اوباما سئوال کرد.
رئیس جمهور کشورمان پاسخ داد: انتخابات آمریکا مسئله ای داخلی است و ما دخالتی در آن نخواهیم کرد و نمی خواهیم به نفع کاندیدایی، موضع گیری کنیم ولی فکر می کنم ملت آمریکا در پی جنگ نیست و دوست دارد با دیگر ملتها روابط مسالمت آمیز داشته باشد، حتی اگر متولیان دولتی، به این خواست ملت آمریکا توجه نکنند، بالاخره مجبور می شوند به چنین خواستی تن دهند.
سردبیر نشریه وال استریت ژورنال، درباره تصمیم وزارت امور خارجه آمریکا برای خروج منافقین از فهرست تروریست ها و تاثیر آن بر روابط ایران و آمریکا سئوال کرد.
رئیس جمهور پاسخ داد: موج ترور مردم ما بدست منافقین، تکلیف این گروه را معلوم کرده است.
وی افزود: آنها از همان اوائل انقلاب وارد خاک آمریکا شدند و مورد حمایت دولت وقت آمریکا قرار گرفتند ولی ما هیچگاه شبیه رفتار آمریکا را درباره گروه متهم به حادثه یازدهم سپتامبر را تکرار نکردیم.
آقای احمدی نژاد خطاب به این چهره رسانه ای آمریکا گفت: اینکه گروه یاد شده، گروهکی تروریستی است یا خیر، بهتر است دولت آمریکا به این سئوال پاسخ دهد.
یکی از سردبیران ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره اوضاع اقتصادی ایران و تاثیر تحریم های غرب سئوال کرد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران در گذشته نه چندان دور، بدون نفت نیز توانسته است زندگی کند، گفت: ما برنامه قطع نیاز بودجه دولتی از درآمد نفت را از قبل آغاز کرده ایم و خوشبختانه وضع کنونی، به این هدف سرعت می دهد.
رئیس جمهور کشورمان با یادآوری اینکه واقعیات وضع اقتصادی کنونی ایران با نگاه برخی رسانه های معلوم الحال، متفاوت است، تصریح کرد: در سال های اخیر قدرت خرید مردم بالا رفته و مصرف سرانه نیز در حال افزایش است.
وی درباره تاثیرات تحریم آمریکا بر اقتصاد کشورمان نیز با تاکید بر اینکه ایران در سه دهه گذشته نیز با آمریکا رابطه اقتصادی نداشته است، به تحریکات آمریکا برای اقدام اروپا در تحریم نفت ایران اشاره کرد و گفت: حال سئوال این است: از زمانی که این تحریم های جدید اعمال شد، آیا مشکلات ایران شدیدتر شد یا اروپایی ها دچار مشکلات شدیدی شده اند که حتی اصل اتحادیه آنها نیز در معرض فروپاشی است.
آقای احمدی نژاد گفت: سئوال دیگر این است که اگر روزی، اروپایی ها نیز تحریم شوند، آن وقت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
رئیس جمهور در پایان پاسخ به این سئوال خطاب به این سردبیر رسانه آمریکائی تاکید کرد: ملت بزرگ ایران از این مقطع نیز عبور خواهد کرد.
یکی از سردبیران و مجریان تلویزیون ملی آمریکائی پی بی اس نیز سئوالش را درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرد.
رئیس جمهور کشورمان پاسخ داد: موضوع هسته ای و بقیه مسائل باید در فرضیه ای گسترده تر بررسی شود.
وی افزود: نوع تعامل ایران و آمریکا مهم است که در سی و سه سال اخیر دچار اخلال شده است و این وضع زمانی آغاز شد که ایران حکومتی وابسته به آمریکا را کنار گذاشت، حکومتی که حقوق ملت را سرکوب کرده بود و از همان موقع ما شاهد بهانه جویی های دولتهای وقت آمریکا بوده ایم.
آقای احمدی نژاد گفت: این در حالیست که ملت ایران، انتظار حمایت آمریکا از انقلاب خود را داشت زیرا فکر می کرد منادیان شعار آزادی و دمکراسی، در مواضع خود صادق هستند ولی چنین نشد.
رئیس جمهور در تشریح ادامه مواضع خصمانه آمریکا برضد ملت ایران به هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: آمریکا حتی از تجاوز ناجوانمردانه صدام علیه ملت ایران نیز حمایت کرد.
وی افزود: ما فکر می کنیم سیاستهای کلان حکومت آمریکا باید تغییر کند و ما آماده گفتگو برای حل اساسی مسائل هستیم اما در شرایطی عادلانه و احترام به حقوق متقابل.
رئیس جمهور کشورمان گفت: موضوع هسته ای ایران هم خسته کننده و توام با لجاجت شده است زیرا امروز دیگر همه جهانیان می دانند که جمهوری اسلامی ایران در پی ساخت بمب اتمی نیست ولی مواضع برخی کشورها منجر به ایجاد صحنه های خنده دار شده است.
وی افزود: مدعیانی که خود انبارهایی پر از بمب اتمی دارند، ادعا می کنند که نگران امنیت بین المللی هستند، ما می گویم اگر نگران هستید چرا بمب های خود را نابود نمی کنید؟
سردبیر مجله نیویورکر از رئیس جمهور درباره فتوای امام خمینی (ره) درباره ضرورت اعدام انقلابی سلمان رشدی مرتد سئوال کرد و گفت: نظر شما درباره جداسازی عقاید مذهبی و آزادی بیان چیست؟
رئیس جمهور پاسخ داد: آزادی از حقوق اولیه و اساسی انسانهاست ولی شما هم می گوئید این آزادی نباید به حقوق دیگران تجاوز کند، آیا اگر کسی به شما توهین کند، باز می گوئید آزادی است و شخص توهین کننده را رها می کنید و یا بلعکس از او شکایت می کنید؟
وی پرسید: آیا توهین جرم نیست و توهین به شخصیتی آسمانی مانند پیامبر اکرم اسلام (ص)، جرم تلقی نمی شود؟
احمدی نژاد گفت: حوادث اخیرنشان می دهد صهیونیست ها که خود را در پایان راه می بینند، دنبال ماجراجویی برای یافتن راه حلی هستند ولی بدانند که راه به جایی نخواهند برد.
وی به مخالفت غرب با هرگونه واکاوای رویدادهای مشکوکی مانند هولوکاست اشاره کرد و گفت: در جایی که به نام آزادی اجازه توهین به مقدسات جهانیان داده می شود، نباید درباره تحقیقات تاریخی، حساسیت نشان داده شود.
رئیس جمهور کشورمان گفت: ما تناقض هایی می بینیم و آن اینکه در جایی که سئوال درباره حوادث تاریخی، مجازات و زندان دارد، توهین به مقدسات انسان ها، توجیه می شود.
وی افزود: باید تلاش کرد با استانداردهای یکسان زیست و دوگانگی نمی تواند به صلح جهانی کمک کند، همه باید یاد بگیریم به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم.
سردبیر واشنگتن پست نیز از رئیس جمهور درباره ایرانی های ربوده در سوریه سئوال کرد.
رئیس جمهور کشورمان گفت: روابط مردمی ایران و سوریه گسترده و یک مرکز زیارتی ایرانیان در آنجاست.
وی افزود: سالانه هشتصد هزار تا یک میلیون ایرانی برای زیارت به سوریه می روند که این در شرایط سخت نیز قطع نشد ولی در ناامنی های اخیر، اوضاع تغییر کرد و برخی زائران ربوده شدند و تلاش ها در مسیر حل ماجراست.
کریستین امانپور از شبکه ای بی سی نیوز آمریکا دیگر چهره رسانه ای آمریکا بود که از رئیس جمهور سئوال کرد: فرمانده سپاه پاسداران ایران به تازه گی گفته است که این نیرو در حال آموزش شبه نظامیان سوریه است و نیز در خبرها آمد که ایران به سوریه اسلحه نیز می فرستد، سئوال من این است که ایران در سوریه چه می خواهد؟
آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: اول اینکه آن خبر درباره دخالت سپاه پاسداران در سوریه و نقل قولی که اشاره کردید، به طور رسمی تکذیب شد و ثانیا در همه دنیا و از جمله در سوریه، آرامش، امنیت و حقوق اساسی مردم مهم است.
وی افزود: ما با همه کشورهای منطقه و از جمله سوریه روابط گسترده ای داریم و در پی صلح در سوریه هستیم، اکنون نیز با هر دو طرف درگیر در سوریه رابطه داریم و آنها را برادران خود می دانیم.
سردبیر خبرگزاری رویترز درباره دیدگاه رئیس جمهور کشورمان مبنی بر بحران در اقتصاد اروپا و تاثیر آن بر اوضاع جهان سئوال کرد.
آقای احمدی نژاد گفت: در صورت ادامه این بحران، خطر فروپاشی اتحادیه اروپا مطرح شده است که در آن صورت تاثیراتی اساسی به لحاظ سیاسی و اقتصادی ایجاد خواهد شد.
وی افزود: شاید در کوتاه مدت وضع برای آمریکا بهتر شود ولی در دراز مدت تاثیرات برای این کشور نیز منفی می شود.
رئیس جمهور کشورمان گفت: ما در پی اتحاد همه هستیم و از فروپاشی یک اتحادیه خوشحال نمی شویم، اگر چه رهبران اروپا نتوانسته اند از ظرفیت اتحادیه به خوبی استفاده و نقشی مستقل ایفا کنند.
وی اوضاع اقتصادی در اروپا را در مقایسه با ایران خیلی بدتر دانست و گفت: اروپایی ها که مثلاً ایران را تحریم کردند باید ببینند که تاکنون چه کسی بیشتر ضرر کرده است؟ علت هم روشن است.
وی افزود: اقتصاد ایران درون زاست و فقط ده تا دوازده درصد آن وابسته به بیرون است که البته این مسئله در اروپا برعکس است.
کد مطلب: 8210
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *