۰
سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۶

حس خوب اصغر فرهادي

«اصغر فرهادي»، كارگردان برنده‌‌ي اسكار با حضور در كلاس كارگرداني جشنواره فيلم زوريخ، از سبك كارگرداني‌، بازيگري و پروژه‌ بعدي‌اش صحبت كرد.
اصغر فرهادي روز گذشته (دوشنبه) در كلاس‌ كارگرداني پيشرفته‌ در جشنواره فيلم زوريخ حضور يافت و درباره‌ي متدهاي حرفه‌اي، سبك كاري‌اش و فيلم جديدي كه در دست ساخت دارد صحبت كرد.

فرهادي به مخاطبانش در اين كارگاه آموزشي گفت، كارگرداني را از ۱۳ سالگي و پيش از آنكه براي تحصيل در رشته‌ تئاتر وارد دانشگاه شود، آغاز كرد.

خالق «جدايي نادر از سيمين» افزود: اگرچه بجاي پرداختن به تئاتر‌، دوست داشتم فيلم بسازم،‌ اما خوشحالم كه از آنجا شروع كردم. از طريق تئاتر بود كه با آثار تراژديك و درام آشنا شدم.

اين كارگردان ايراني درباره‌ چهره‌هاي شاخص و الهام‌بخش زندگي حرفه‌اي‌ خود گفت، در زمان تحصيل در دانشگاه و اندكي پس از آن فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» و «كريستوف كيشلوفسكي» را دنبال مي‌كرده، اما به‌طور خاص تحت تاثير كارگردانان ايتاليايي چون «ويتوريو دسيكا» و «فدريكو فليني» بوده است.

فرهادي درباره‌ نحوه آماده شدن براي ساخت فيلم‌هايش گفت: گاهي نمي‌دانم ايده‌ها از كجا به ذهنم مي‌رسند‌، اما وقتي مي‌آيند خيلي جدي دنبال‌شان مي‌كنم. دانستن اينكه افكار چگونه به ذهنت مي‌رسند‌، خيلي دشوار است. فكر كردن راجع به يك پروژه خيلي زمان‌بر است‌، اما وقتي شروع به نوشتن مي‌كنم از صبح تا شب مي‌نويسم. براي نوشتن فيلمنامه «درباره الي» هشت ماه وقت صرف كردم.

وي در پاسخ به اينكه آيا «جدايي نادر از سيمين» سندي دال بر جامعه ايراني محسوب مي‌شود گفت: درباره ساخت اين فيلم نمي‌توانم چيزي بگويم. شما بايد تصميم بگيريد كه اين فيلم درباره چه ساخته شده است. اما اين يك فيلم نمادين نيست، بلكه يك سبك واقع‌گرايانه دارد.

كارگردان «چهارشنبه سوري» پس از آن درباره‌ نگاهش به فن فيلم‌برداري گفت: مي‌خواهم وانمود كنم كه اصلا دوربيني وجود ندارد. بنابراين دوربين تنها وقتي حركت مي‌كند كه بازيگران حركت مي‌كنند و فقط هنرپيشگان را دنبال مي‌كند. در «جدايي نادر از سيمين» دوربين عنصري است كه بعدا اضافه شده و به قضاوت نمي‌نشيند. دوربين بايد متناسب با هر بازيگر عمل كند.»

اصغر فرهادي كه همواره خواهان نكته‌سنج بودن مخاطب در فيلم‌هايش بوده است افزود: در زمان تماشاي يك فيلم اين بسيار مهم است كه فكر نكنيم كه اين اثر نماينده‌ي تمام آن كشور است. ايران ۷۰ ميليون جمعيت دارد، در نتيجه فيلم من لزوما تمام كشورم را به تصوير نمي‌كشد. طبقات مختلف، تفكرات مختلف و تفاوت‌هاي فراواني در يك كشور وجود دارد.

در اين لحظه يكي از مخاطبان حاضر در اين نشست با اشاره به اينكه «جدايي نادر از سيمين» فيلم تلخي بوده است، از فرهادي پرسيد آيا آيا اين نگاه تعمدي بوده است. وي در پاسخ گفت: نمي‌دانم چرا اين به يك بحث تبديل شده. من هميشه اين طور نوشته‌ام. فكر مي‌كنم اين انعكاسي از شخصيت من باشد. اي كاش مي‌توانسم آن را عوض كنم. اما در عين حال، اگر در اولين نگاه فيلم غمگين به نظر مي‌رسد، نكته‌ مهم آن است كه پس از تماشاي آن درباره‌اش فكر كنيد و به دنبال پاسخ آن باشيد.

اصغر فرهادي كه استاد گرفتن بازي‌هاي تكان‌دهنده از بازيگرانش است، درباره‌ آشنايي با «پيمان معادي» ـ بازيگر نقش اول فيلم «جدايي» و نقش مكمل «درباره الي» ـ گفت كه همسايه بوده‌اند و در يك ميهماني با هم آشنا شدند. «وقتي او را ديدم، فهميدم كه يك بازيگر است.»

اين كارگردان برنده‌ي اسكار در حال حاضر بر روي پروژه‌ فيلم جديدش كه نام قطعي براي آن انتخاب نشده كار مي‌كند. او در اين پروژه‌ي درام كه در پاريس فيلمبرداري مي‌شود،‌ علاوه‌بر «طاهر رحيم» و «برنيس بجو»، از يك بازيگر توانمند ايراني نيز بازي مي‌گيرد.

اصغر فرهادي در پايان گفت: من به سبك خودم اين فيلم را مي‌سازم. هنوز هم يك بازيگر مرد ايراني را براي نقش اصلي در نظر دارم. دو يا سه هفته به آغاز فيلمبرداري آن مانده و من حس بسيار خوبي نسبت به اين پروژه دارم.
کد مطلب: 8253
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *