۰
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۵

عربستان،رتبه سوم هزینه های نظامی جهان

مرکز بین المللی پژوهش های صلح استکهلم در سوئد اعلام کرد با افزایش هزینه های نظامی جهان در سال گذشته از زمان جنگ سرد، عربستان پس از آمریکا وچین، مقام سوم هزینه های نظامی در جهان را داراست.
مرکز بین المللی پژوهش های صلح استکهلم در سوئد اعلام کرد با افزایش هزینه های نظامی جهان در سال گذشته از زمان جنگ سرد، عربستان پس از آمریکا وچین، مقام سوم هزینه های نظامی در جهان را داراست.
شبکه قطری الجزیره روز چهارشنبه به نقل از مرکز پژوهش های صلح استکهلم اعلام کرد که عربستان سال گذشته 69.4 میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه کرده است.
این مرکز، هزینه های نظامی جهان را 1.73 تریلیون دلار در سال 2017 با افزایشی بالغ بر 1.1 درصد در مقایسه با سال گذشته ارزیابی کرد.
آمریکا بدون تغییر سالانه همچنان در صدر فهرست بالاترین هزینه نظامی به ارزش 610 میلیارد دلار قرار دارد که این میزان بیش از یک سوم هزینه های نظامی جهان است.
بر اساس گزارش مرکز مذکور ، چین در مقام دوم هزینه های جهان با 228 ملیارد دلار قرار دارد وسهم این کشور از هزینه های جهانی از سال 2008 ، 13 درصد افزایش یافته است.
عربستان با هزینه نظامی بالغ بر 69.4 میلیارد دلار در سال 2017، جایگزین روسیه شده ومقام سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
هزینه های نظامی روسیه مقایسه با سال 2016 به میزان یک پنجم کاهش یافته وبه 66.3 میلیارد دلار رسیده است که این اولین کاهش هزینه ها ، از سال 1998 بر اثر عواملی چون کاهش نرخ نفت به حساب می آید.
هند با پشت سر گذاشتن فرانسه، مقام پنجم هزینه های نظامی جهان را به ارزش 64 میلیارد دلار به دست آورد.
مرکز پژوهش های استکهلم هزینه های نظامی را شامل حقوق نیروها، مخارج عملیات، خرید اسلحه ومهمات به علاوه تحقیقات وتوسعه ذکر کرد.
مرکز پژوهش های صلح استکهلم پیش از این نیز در گزارشی اعلام کرده بود که حجم هزینه های نظامی کشورها در دنیا به ویژه در زمینه خرید سلاح در سال 2015 در مقایسه با سال 2014 به میزان یک درصد افزایش داشته است. این رقم به هزار و 676 میلیارد دلار رسیده است.
بر اساس این گزارش، آمریکا در صدر کشورهایی قرار دارد که در سال 2015 بیشترین هزینه را داشته است و 596 میلیارد دلار هزینه کرده است. چین با 215 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن عربستان سعودی است که با 87.2 میلیار دلار جایگاه سوم را از آن خود کرده است.
طبق این گزارش ، روسیه با 66.4 میلیارد دلار و سپس انگلیس با 55.5 میلیارد دلار در رتبه های چهارم و پنجم قرار دارند.
مرکز مذکور اعلام کرد که آلمان در رتبه هشتم قرار داشت ولی با 39.4 میلیارد دلار هزینه در زمینه تسلیحاتی از جایگاه هشتم به رتبه نهم منتقل شده است و ژاپن با 40.9 میلیارد دلار جایگاه هشتم را در سال 2015 به خود اختصاص داده است.
در این گزارش همچنین آمده است که هزینه های نظامی عراق در سال گذشته میلادی به دلیل مبارزه با گروه تروریستی داعش به میزان 35 درصد افزایش داشته است.
کد مطلب: 85890
برچسب ها: عربستان سعودی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *