۰
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۴۹
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در گردهمایی بلوچ های مقیم تهران:

از حقوق اقوام در طراز قانون اساسی هرگز کوتاه نخواهیم آمد

گردهمایی بلوچ‌های مقیم تهران با حضور اقشار مختلف از جامعه بلوچ‌های مقیم تهران در خانه گفتمان شهر برگزار شد.
گردهمایی بلوچ های مقیم تهران
گردهمایی بلوچ های مقیم تهران
گردهمایی بلوچ‌های مقیم تهران با حضور اقشار مختلف از جامعه بلوچ‌های مقیم تهران در خانه گفتمان شهر برگزار شد.
به گزارش اندیشه شرق، این نشست با موضوع نقش و جایگاه اقوام در ایران برگزار و سخنرانان این حوزه در این زمینه دیدگاه‌ها و مواضع خود را بیان داشتند.
دکتر مصطفی کواکبیان در این نشست توجه به اقوام را برای همبستگی ملی لازم و ضروری دانست و افزود: برای تحقق مطالبات جوانان، دانشجویان و اقشار مختلف بلوچ همراه و همگام شما هستم زیرا معتقد به عدالت بوده،  هستم و خواهم بود.
وی توجه به اقوام را هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ تجربه بشری و هم براساس آموزه‌های دینی و هم به جهت دستیابی به توسعه پایدار یک امر ضروری دانست و مطالبات اقوام را در سه زمینه دستیابی به حقوق اساسی تصریح شده در قانون اساسی و نیز توجه مدیران دولتی و فضای سیاسی به این موضوعات و هم مباحث مربوط به اوضاع اقتصادی و عمرانی تشریح نمود و گفت قطعا ما نمایندگان از حقوق اقوام در طراز قانون اساسی هرگز نباید کوتاه بیاییم.
وی با اشاره به اصول 12 و 15 و 19 قانون اساسی گفت چرا نباید زبان بلوچی در مطبوعات این استان و مدارس آموزش و پرورش ترویج شود.
البته من قبول دارم برخی سلیقه‌ها ممکن است جای قانون و رویکردهای منطقی حاکم شود مثلا در مراسم تحلیف گفته شد برای مولوی عبدالحمید در مجلس جا نداشتیم ولی برای ورزشکاران و هنرمندان جا وجود داشت. 
رئیس فراکسیون دیپلماسی مجلس با اشاره به ابعاد اقتصادی سواحل مکران و همچنین با اشاره به قلعه پرتغالی‌ها، بر جاذبه گردشگری استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: باید با برخورد ایجابی و وحدت و برادری مطالبات این استان تحقق یابد.
شایان ذکر است در بخش اول برنامه دکتر صدیق دکالی به نمایندگی از دانشجویان بلوچ تهران مطالبات دانشجویان را عنوان کرد و افزود : راهکار مناسب برای سیستان و بلوچستان تقسیم عادلانه قدرت و ثروت است. وی افزود: محرومیت و محدودیت‌های حاکم بر فضای استان بی‌انصافانه است و می‌طلبد عزمی برای بهبود فضا صورت گیرد.
ابوبکر نرماشیری نیز به نمایندگی از دانشجویان ادوار بلوچ به تبیین و تشریح شاخص‌های فرهنگی پرداخت و افزود: اتکا به قابلیت‌های بومی و محلی اساس توسعه فرهنگی است و با بر شمردن شاخصه‌های توسعه فرهنگی سازمان جهانی یونسکو به تبیین و تشریح آن پرداخت . ایشان ادامه داد: نظام های فرهنگی ناتوان در تامین نیازهای انسانی محکوم به زوال است و همسو نشدن با نیازها و ارزش‌های جهانی انزوا و حاشیه‌نشینی فرهنگی به همراه خواهد داشت..
در بخش دوم برنامه و در پنل تخصصی به نقش و جایگاه اقوام پرداخته شد؛ حجت نظری عضو شورای شهر تهران به ظرفیت‌های قانون اساسی در خصوص اقوام پرداخت و افزود: در قانون اساسی همه باهم برابرند و مطالبه تحقق قانون اساسی باید در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: نباید قومیت مانعی برای رشد افراد باشد بلکه باید وجود این رنگین‌کمان اقوام در ایران قدر دانسته شود و به بهترین شکل در راستای عدالت تلاش گردد.
ایشان محرومیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان را غیرمنصفانه خواند و افزود همه ظرفیت‌ها باید بسیج گردد برای رفع محرومیت آن منطقه.
سید محمود حسینی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان نیز در این نشست نقش نخبگان محلی را حائز اهمیت دانست و افزود: اجماع نخبگان و تلاش همدلانه برای تحقق توسعه نیاز امروز جامعه سیستان و بلوچستان می‌باشد.
وی ادامه داد: نخبگان بلوچ باید مطالبه‌گر باشند و توسعه را در همه ابعاد بخواهند.  ایشان خطاب به دانشجویان بلوچ گفت: پویایی دانشجویان عزیز من را به آینده سیستان و بلوچستان امیدوار کرد زیرا آینده سازان منطقه همین دانشجویان هستند.
دکتر امان‌الله کردی نیز نقش دانشگاهیان و جنبش‌های روشنفکری را در جریان توسعه اقوام حائز اهمیت دانست و افزود: این موضوع در آمایش سرزمینی باید در دستور کار قرار گیرد و مبنای حرکت شود زیرا دیگر فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد. ایشان بلوچ‌ها را قومی وطن‌دوست و عاشق ایران توصیف کرد و افزود: بلوچ‌ها همواره برای حفظ ایران تلاش کردند شهید داده و می‌دهند و برای سربلندی ایران اسلامی تلاش خواهند کرد.
ایشان اضافه کرد: در آیات و احادیث به این موضوع تاکید شده است که مسلمین با یکدیگر برادر هستند.
در این جلسه علیم یارمحمدی و علی کرد اعضای مجمع نمایندگان استان نیز حضور داشتند و به تفصیل مطالبات مردم این استان را در بخش‌های مختلف مطرح کردند.
در پایان جلسه، موضوع جلسه آینده با رای اکثریت حاضر مشخص و کمیته‌ای برای تعیین چگونگی راهبرد این تشکیلات مشخص شد.
کد مطلب: 86072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *