۰
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۹

خشکسالی بی سابقه در ایران

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: خشکسالی امسال کشور در 70 سال گذشته بی سابقه است به همین علت باید مدیریت مصرف آب مورد توجه قرار گیرد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: خشکسالی امسال کشور در 70 سال گذشته بی سابقه است به همین علت باید مدیریت مصرف آب مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، علی مراد اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بوشهر افزود: حوضه زاینده رود، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر از جمله بدترین مناطق کشور در زمینه بارندگی به شمار می روند.
وی با اشاره به مشکلات کم آبی و خشکسالی های پی در پی افزود: یکی از راه های سازگاری و تاب آوری در مقابل کم آبی اجرای سامانه های نوین آبیاری و کشاورزی حفاظتی است.
اکبری ادامه داد: دولت تدبیر و امید نسبت به دولت های پیش و پس از انقلاب بیشتر در بخش آب سرمایه گذاری و بدرستی چالش و مشکل آب را درک کرده است.
اکبری اظهار داشت: اکنون 2 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور مجهز به سامانه های آبیاری تحت فشار است که از این میزان 700 هزار هکتار در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
اکبری بیان کرد: مدیریت مصرف آب و بیکاری 2 چالش عمده و مهم کشور است که اگر مدیریت نشود با مشکلات زیادی رو به رو می شویم.
وی ادامه داد: با وجود اینکه سطح زیر کشت آبی کشور 250 هزار هکتار کاهش یافته پارسال 200 هزار تن گندم صادر و اکنون نیز 2 میلیون تن شکر تولید شده است که با توجه به نیاز 2.2 میلیون تن کشور با کمی همت می توانیم در این بخش نیز صادرات داشته باشیم.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: همچنین ضریب خود اتکایی در بخش دانه های روغنی نیز به 20 درصد افزایش یافته است که بیانگر توجه دولت برای امنیت غذایی است.
اکبری اظهار داشت: با اذن رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت تدبیر و امید 10 میلیارد دلار منابع از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای شبکه های آبیاری نوین و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی به میزان 230 هزار هکتار در غرب و شمال غرب، 46 هزار هکتار در منطقه زابل استان سیستان و بلوچستان و 550 هزار هکتار در استان های خوزستان و ایلام در نظر گرفته شده است.
اکبری گفت: این منابع برای تامین، انتقال، توزیع آب و اجرای شبکه ها تخصیص یافته است که دراین ارتباط 99.9درصد شبکه های مدرن غرب و شمال غرب 10 استان کشور به صورت سامانه های تحت فشار اجرا شده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: پیشرفت این طرح ها در غرب و شمال غرب و سیستان و بلوچستان اکنون با 65 درصد و در خوزستان و ایلام نیز تاکنون در مرحله نخست در 295 هزار هکتار انجام شده است.
اکبری گفت: از این میزان اعتبار در سال 1395، 500 میلیون دلار، سال گذشته 300 میلیون دلار و امسال نیز 250میلیون دلار برای توسعه روش ها و سامانه های نوین آبیاری تخصیص یافته که تحولی در بخش مدیریت مصرف آب کشور ایجاد می شود.
کد مطلب: 86148
برچسب ها: خشکسالی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *