۰
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۸

قتل عام پرندگان مهاجر در تالابهای کشور

ستاد مردمی نجات آشوراده و حمایت از مناطق حفاظتی چهارگانه دربیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر تاسف عمیق خود را از آمار ۹۰ درصدی قتل عام پرندگان مهاجر در سطح تالابهای کشور اعلام کرد.
ستاد مردمی نجات آشوراده و حمایت از مناطق حفاظتی چهارگانه دربیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر تاسف عمیق خود را از آمار ۹۰ درصدی قتل عام پرندگان مهاجر در سطح تالابهای کشور اعلام کرد.
ستاد مردمی نجات آشوراده و حمایت از مناطق حفاظتی چهارگانه (سمنا) در بیانیه‌ای که در اختیار خبرنگار مهر قرار داده است همسو با شعار سازمان جهانی پرندگان مهاجر به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر (۲۰ اردیبهشت۹۷ مقارن با ۱۰ ماه می۲۰۱۸) مبنی بر «اتحاد صداهایمان برای حفاظت از پرندگان» مراتب تاسف عمیق خود را از آمار ۹۰ درصدی قتل عام پرندگان مهاجر در سطح تالابهای کشور که نسل گونه هایی از این پرندگان را تا حد انقراض پیش برده اعلام کرد.
این بیانیه شرایط حاضر را زمینه ساز عزمی جدی در این سال و مسئله توجه به پرندگان مهاجر را رویکردی تاریخی دانسته و تمام کشورها و دولت ها و فعالین محیط زیست را به همراهی و همکوشی در این راه فراخوانده است.
نویسندگان این بیانیه صراحتا وضعیت اسفناک نسل کشی پرندگان در فریدونکنار را شاهدی بر این ادعا دانسته، بی توجهی جامعه محلی و دستگاه های نظارتی را به دور از فرهنگ والای ایرانی و اسلامی عنوان کرده‌اند و لزوم حفظ شان و جایگاه کشور در جامعه جهانی را قویا یادآور شده و در همین راستا با جلب توجه همگانی به تهدید جدی طرح های گردشگری و آسیب های چند جانبه ی ناشی از اجرای چنین طرح هایی بر کلیه زیستگاه های تالابی کشور و بطور ویژه و اخص در جزیره آشوراده، هشدار داده که تخریب زیستگاه پرندگان، گیاهان، و آبزیان در تالاب میانکاله، و جزیره آشوراده، اختلال غیر قابل جبرانی در اکوسیستم منطقه پدید خواهد آورد.
این ستاد، همچنان که همواره به خطرات ناشی از دست اندازی به جزیره آشوراده، تخریب زیستگاه شکننده و آسیب پذیر آن اشاره کرده، از تمامی طرفداران محیط زیست و فعالین این عرصه و نیز مسئولین ذیربط درخواست کرده این موضوع حیاتی را در کانون توجهات خود قرار داده، در جهت جلوگیری از نابودی این بخش از پناهگاه حیات وحش میانکاله که اولین سایت تالابی ثبت شده جهان در کنوانسیون رامسراست، ادای وظیفه و مسئولیت تاریخی کنند. بدیهی است که در عصر حاضر با فراگیر بودن دامنه آگاهی ها و شرایط انتشار و ثبت وقایع (بخصوص در موضوعات محیط زیستی) هر گونه تجاهل، بی مسئولیتی و چشم پوشی از وظایف اخلاقی، عرفی و قانونی در یاد و حافظه تاریخی ملت ایران تا همیشه محفوظ خواهد ماند و به روشنی مستند داوری های آیندگان خواهد شد.
کد مطلب: 86468
برچسب ها: تالاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *