۰
جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۵

نیروهای امنیتی عربستان به سوی تظاهر كنندگان آتش گشودند

بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی عربستان سعودی به سوی صدها تظاهر كننده در منطقه شیعه نشین قطیف واقع در شرق این كشور، چند نفر زخمی شدند.
 به نقل ازخبرگزاری فرانسه، نیروهای ضد شورش در عربستان پنجشنبه شب به سوی تظاهركنندگانی كه خواستار آزادی برخی فعالان شیعه بودند، آتش گشودند كه بنا به اعلام شاهدان عینی براثر این تیراندازی ها چند نفر زخمی شدند.

ازسوی دیگر نیروهای امنیتی شماری از تظاهر كنندگانی را كه اقدام به آتش زدن لاستیك در برخی مناطق قطیف كرده بودند، دستگیر كردند.

این خبرگزاری افزود: محمد الشاخوری كه نام وی جزو ۲۳ نفر تحت تعقیب نیروهای امنیتی سعودی می باشد، جزو بازداشت شدگان به شمار می رود.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از شاهدان عینی افزود: الشاخوری از ناحیه پشت و قسمت گردن هدف گلوله قرار گرفته و به یك بیمارستان نظامی در نزدیكی 'الظهران' منتقل شده است.

نیروهای امنیتی علاوه بر تیراندازی، برای نخستین بار از گاز اشك آور به منظور متفرق كردن تظاهر كنندگان استفاده كردند.

تظاهركنندگان عكسی هایی از بازداشت شدگان شیعه به ویژ شیخ 'نمر باقر النمر' روحانی شعیه كه ماه جاری میلادی بازداشت شد، در دست داشتند.

براساس این گزارش، درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهركنندگان اقلیت شیعه در عربستان كه خواستار برابری با اهل سنت در زمینه های كار و خدمات اجتماعی می باشند، اخیرا شدت یافته است.

كشته شدن دو تظاهر كننده شیعه در ماه ژوئیه، حمله به برخی ساختمان های دولتی در قطیف را در پی داشت.

منطقه نفت خیز الشرقیه، به عنوان مركز اصلی تمركز شیعه كه ۱۰ درصد از جمعیت ۱۹ میلیونی عربستان سعودی را تشكیل می دهند، به شمار می رود.

شیعیان مقامات سعودی را به تلاش برای محروم ساختن خود از حقوق اساسی در زمینه های مختلف ازجمله مشاغل اداری، نظامی و به ویژه پست های عالی در كشور متهم می كنند.

سازمان های مدافع حقوق بشر می گویند نیروهای امنیتی سعودی از بهار سال ۲۰۱۱ تاكنون بیش از ۶۰۰ نفر را در قطیف دستگیر كرده اند ولی اكثرشان آزاد شده اند.

کد مطلب: 877
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *