۰
چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۲

درخواست یونان درباره مجسمه‌های ۲۵۰۰ ساله

نخست وزیر یونان بار دیگر از بریتانیا خواست مجسمه‌های مرمرین پارتنون از آثار بسیار ارزشمند و باستانی هنری را به این کشور بازگردانند.
نخست وزیر یونان بار دیگر از بریتانیا خواست مجسمه‌های مرمرین پارتنون از آثار بسیار ارزشمند و باستانی هنری را به این کشور بازگردانند.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، «الکسی سیپراس» نخست وزیر یونان در لندن گفت، قصد دارد پس از سال‌ها به ماجرای بازگرداندن مرمر نماهای پارتنون که مجموعه‌ای گران‌بهاء و باستانی از مجسمه‌های مرمر است را از بریتانیا به کشورش پایان دهد. 
یونان از سال ۱۸۳۲ و اعلام استقلال بارها برای بازگرداندن این آثار هنری و تاریخی درخواست داده اما هیچگاه موفق نشده است.
نخست وزیر یونان در اولین سفر رسمی خود به لندن پس از انتخاب در سال ۲۰۱۵ و در دیدار با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس عنوان کرد بازگرداندن گنجینه مرمرین پارتنون از اهمیت اخلاقی ویژه‌ای برای یونان برخوردار است. این مجموعه ارزشمند متعلق به میراث فرهنگی جهانی است اما مکان طبیعی آن‌ها در یونان است. 
بریتانیا همواره در مقابل درخواست سایر کشورها از جمله نیجریه و اتیوپی برای بازگرداندن آثار هنری متعلق به آنها مقاومت کرده است و همواره بهانه خود را ممنوعیت‌های قانونی موزه‌ها برای انتقال دائمی اشیاء خود عنوان می‌کند.
یونان از سال ۲۰۰۹ و افتتاح یک موزه در پائین تپه‌های آکروپلیس تلاش‌های جدیدی برای بازگرداندن مجسمههای مرمرین پارتنون آغاز کرد و در سال ۲۰۱۴ نیز دولت پیشین یونان تیمی حقوقی از افرادی چون «امل کنونی» وکیل معروف حقوق بشر تشکیل داد تا این آثار را به به مکان اصلی خود بازگرداند. 
«الکسی سیپراس» نخست وزیر یونان در ملاقات با نخست وزیر انگلیس همچنین عنوان کرد ما از موضع انگلیس در این باره آگاهیم اما آنچه اهمیت ویژه‌ای دارد  آن است که این تلاش‌ها ادامه‌دار خواهد بود و موضع عادلانه یونان در این باره هر روز حامیان بیشتری پیدا می‌کند. 
مرمر نماهای پارتنون (مرمر نماهای الگین ) که سال‌هاست در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود، مجموعه‌ای از مجسمه‌های مرمرین است که بخش اصلی معبد پارتنون و ساختمان‌های دیگر آکروپولیس آتن را تشکیل می‌دادند، این آثار هنری توسط شهروندان آتن و تحت نظارت معمار و مجسمه‌ساز مشهور، «فیدیاس» در حدود سال ۴۴۷ تا ۴۳۸ قبل از میلاد (حدود ۲۵۰۰ سال پیش) ساخته شده‌اند.
مجسمه‌های معبد پارتنون توسط سفیر بریتانیا در زمان امپراتوری عثمانی از این کشور خارج شده است.
 
کد مطلب: 89399
برچسب ها: یونان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *