۰
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۳

ذوالنور وقتی سند رو میکند که یقه اش را بگیرند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در واکنش به این پرسش که با توجه به تکذیب این ادعا از جانب مقامات دولت اوباما آیا نمی‌خواهد مستنداتش را ارایه کند، گفت: «هر کس که یقه‌مان را گرفت، آن‌ وقت اسناد را عندالاضطرار رو می‌کنیم.»
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در واکنش به این پرسش که با توجه به تکذیب این ادعا از جانب مقامات دولت اوباما آیا نمی‌خواهد مستنداتش را ارایه کند، گفت: «هر کس که یقه‌مان را گرفت، آن‌ وقت اسناد را عندالاضطرار رو می‌کنیم.»
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده عضو جبهه پایداری قم در مجلس و رییس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی اوایل تیرماه امسال در گفت‌وگویی با «اعتماد» ادعا کرده بود که در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای ١+٥ توافقی میان ایران و آمریکا صورت گرفته تا دولت اوباما به ٢٥٠٠ نفر از اتباع ایران، تابعیت آمریکایی بدهد؛ ادعایی نامتعارف که بدون سند و مدرک بیان شد اما البته نمونه این دست مدعیات در فضای سیاسی - رسانه‌ای روزها، آنقدرها هم کمیاب نیست.
اظهارات ذوالنور اما حالا پس از چند روز موجی گسترده در فضای سیاست بین‌الملل ایجاد کرده است. ماجرا وقتی اوج گرفت که گفته‌های این نماینده اصولگرای عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روزنامه اعتماد به سوژه گزارش فاکس‌نیوز، از جمله رسانه‌های نزدیک به دونالد ترامپ در آمریکا تبدیل شد و در ادامه نیز دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در توییتی این اظهارات را بازگو کرد؛ توییتی که شبیه به دیگر توییت‌های رییس‌جمهور عجیب آمریکا بارها بازنشر شده و بر اتفاقات سیاست داخلی و خارجی این کشور نیز تاثیرگذار شد. ترامپ در حساب کاربری خود نوشت: «به تازگی مشخص شده است که دولت اوباما در جریان مذاکرات وحشتناک بر سر توافق هسته‌ای با ایران به ۲۵۰۰ ایرانی شامل مقامات دولتی حق شهروندی اعطا کرده است. چقدر این مساله بد و بزرگ است.»
برای پیگیری بیشتر موضوع دوباره با ذوالنور، قراری برای مصاحبه تنظیم شد که البته این نماینده مجلس دقایقی پیش از مصاحبه گفت: «بعد از مشورتی که با دوستان داشتم، تصمیم گرفتم فعلا در این رابطه صحبت نکنم. به هر حال موضوعی که مطرح کردیم، در مرحله پیگیری است و قرار شد جزییات را مطرح نکنم که پیگیری‌ها را خراب نکند.»
این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در واکنش به این پرسش که «با توجه به تکذیب این ادعا از جانب مقامات دولت اوباما آیا نمی‌خواهید مستندات‌تان را ارایه کنید، گفت: «هر کس که یقه‌مان را گرفت، آن‌وقت اسناد را عندالاضطرار رو می‌کنیم.»
نماینده اصولگرای قم همچنین هنگامی که با اصرار خبرنگار «اعتماد» مبنی بر این که سوالات بسیاری در این رابطه مطرح است، روبه‌رو شد، گفت: «بله! سوال که زیاد است. از دیشب تا به‌ حال بیش از ٥٠ خبرنگار ایرانی و خارجی تماس گرفته‌اند اما اگر موافق باشید، در فرصتی دیگر گفت‌وگو کنیم. البته چون منبع خبر اولیه، شما بودید، هر زمان بنا به صحبت در این باره بود «اعتماد» در اولویت است.»
سیدحسین نقوی‌ حسینی، دیگر نماینده مجلس که شبیه به ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جبهه پایداری و منتقد برجام و دولت نیز هست در پاسخ به سوالات خبرنگار «اعتماد» درباره ادعای ذوالنور، می‌گوید: «نمی‌دانم. تا به حال نشنیده‌ام. از خودش بپرسید. نه تایید می‌کنم، نه تکذیب!»
او در عین حال می‌گوید: «مسئولان مذاکره‌کننده همان زمان تاکید داشتند که بخشی از مذاکرات محرمانه است و طبیعتا ما از این بخش‌های محرمانه مطلع نیستیم. ما صرفا در مورد مسائلی که مربوط به این بخش‌های محرمانه نباشد و در کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم و متعاقبا در کمیسیون امنیت دوره قبل و فعلی مورد بحث قرار گرفته باشد یا مسائلی که در جریان تحقیق و تفحص دوتابعیتی‌ها مطرح شده باشد، مطلع هستیم.»
طرح تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها را اخیرا جواد کریمی‌ قدوسی کلید زد. کریمی‌ قدوسی هم شبیه به ذوالنور و نقوی‌ حسینی، عضو جبهه پایداری است و منتقد برجام و دولت. هر ٣ عضو هیات تفحص از دوتابعیتی‌ها بودند و اتفاقا نقوی‌ حسینی، سخنگوی این هیات هم بود. هیاتی ١١نفره متشکل از نمایندگان شبیه به هم که پس از چند ماه جار و جنجال علیه دولت و تهدید به افشاگری علیه مدیران دوتابعیتی، نه سندی ارایه کرد، نه فهرستی از اسامی مدیران دوتابعیتی.
البته ارتباط آن تفحص به این ادعا نامشخص است و نقوی‌ حسینی نیز در پاسخ به پرسشی در مورد ارتباط این دو موضوع به «اعتماد» گفته است: «این موضوع هیچ ارتباطی به آن پرونده ندارد. در واقع در آن تفحص، اشاره‌ای به موضوع دریافت ٢٥٠٠ تابعیت در جریان مذاکرات برجام نشده است.»
نقوی‌ حسینی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال طرح موضوع ٢٥٠٠ تابعیت در بخش‌های محرمانه برجام، همچنان می‌گوید: «نه تایید می‌کنم، نه تکذیب.» نماینده اصولگرای ورامین در پاسخ به این پرسش که آیا در سال‌های پس از برجام، با مورد مشابهی برخورد داشته و این که آیا شاهد بوده توافقی میان ایران و آمریکا اجرایی شود و بعد نمایندگان متوجه شوند انجام آن ناشی از توافق محرمانه در حاشیه برجام بوده، گفته است: «تا به حال موردی نداشتیم یا حداقل من به موضوعی برخورد نداشتم.»
همزمان حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم درباره ادعای ذوالنور اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: «هنوز با ذوالنور صحبت نکرده‌ام. باید ببینم مستندات و ادله‌اش چیست و بر چه اساس این مساله را مطرح کرده. قاعدتا ما به نماینده‌ای که چنین ادعایی را مطرح کرده، مراجعه می‌کنیم و اسنادش را دریافت و برای بررسی و انجام استعلامات به دستگاه مربوطه می‌فرستیم و نهایتا نتیجه را برای بررسی تقدیم هیات رییسه مجلس می‌کنیم.»
در این میان اما مسعود گودرزی، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به «اعتماد» توضیحاتی دقیق‌تر داده و گفته است: «با آقای ذوالنور در این رابطه صحبت کردم. ایشان گفتند که چنین توافقی صورت گرفته اما مکتوب نبوده است؛ بلکه فقط یک توافق نانوشته میان طرفین صورت گرفته است.»
او ضمن تاکید بر این که اطلاعی از منبع و سند ادعای ذوالنور ندارد، می‌گوید: «اگر اصل موضوع این توافق صحت داشته باشد، اتفاقی نادرست رقم خورده و لازم است که شخص وزیر امور خارجه پاسخگو باشد و اگر این موضوع صحیح نباشد، لازم است در این رابطه شفاف‌سازی شود.»
گودرزی با ابراز نگرانی نسبت به ابعاد رسانه‌ای گسترده ادعای ذوالنور و احتمال افزایش فشارها به ایران می‌گوید: «بخشی از برنامه دشمنان این است که نوعی بی‌اعتمادی میان جامعه ایران و حاکمیت ایجاد کند. متاسفانه هم‌اکنون این بی‌اعتمادی نسبت به حاکمیت وجود دارد و دشمنان در واقع سعی می‌کنند شکاف را گسترش دهند و این تصور را تقویت کنند که مسئولان برای منافع خودشان مذاکره می‌کنند. ما حتما موضوع را در کمیسیون امنیت پیگیری می‌کنیم و حتما از وزیر امور خارجه هم سوال می‌کنیم.»
آخرین توضیحات گودرزی هم شفافیتی در این فضای مبهم و بی‌نور ایجاد نمی‌کند. هر چند لااقل شرایط را به‌ خوبی توصیف می‌کند. شرایطی که اگر چه شفاف نیست اما شمایی است از فضای سیاسی حاکم بر روابط دولت و مخالفان و توصیف گودرزی از آن. روایتی از یک رقابت باخت - باخت: «اگر این ادعا صحت داشته باشد، وزارت خارجه باید پاسخگو باشد اما اگر کذب باشد، آقای ذوالنور یا هر کس دیگری که چنین مدعیاتی را مطرح می‌کند، حرف آمریکا را تکرار کرده!»
کد مطلب: 90023
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *